Vergeef me (2001)
Alternatieve titel: Forgive me
Regie
Cyrus FrischScenario
Cyrus FrischRelease
18 oktober 2001Producent
Petra GoedingsStudio
Phanta VisionDuur
83
Filminformatie
Verhaal
Het resultaat van zes jaar verkennen van de zelfkant van de samenleving is de film Vergeef me, die op zaterdag 27 januari 2001 op het festival in wereldpremière ging. Een voorlopige versie van dezelfde film, Zonder titel, was al een paar jaar geleden op het IDFA te zien. De ontknoping die Frisch eraan toevoegde, is dat hij bij wijze van experiment met opzet over de schreef ging, door kwetsbare randfiguren te filmen en zelfs in een toneelstuk (Jezus/liefhebber) op te laten treden. Zichzelf aan de duivel verkopend (hij citeert Murnau?s Faust), begeeft Cyrus Frisch zich in de speelfilm VERGEEF ME nog verder op controversieel gebied dan zijn eerdere werk. Hij ontwikkelt een dialectiek tussen zichzelf als provocateur, theatermaker, scenarist van mensenlevens en hoofdrolspeler van zijn eigen film. Hij dringt de levens binnen van ?randfiguren? die hij op straat is tegengekomen. De alcoholistische hoerenloper Peter en diens psychotische ex-vriendin Chiquita, haar ex-vriend die aan een zeldzame ziekte lijdt, de aan een rolstoel gekluisterde heroïneverslaafde Achmed, een mevrouw wiens dochter door een junkie vermoord is en Astrid, die droomt van een carrière als zangeres. Frisch begon met het filmen van brute scènes met deze fysiek en/of geestelijk gehandicapte mensen, wier waardigheid wordt weggeven of weggenomen. Toen een eerste gemonteerd verslag op het IDFA uitsluitend positieve reacties opriep, besloot hij verder te gaan.Cast
Nico, Chiquita, Peter, Achmed, mevrouw Verhoeff, Astrid, Sylvia Kristel (Chiquita op toneel), Ellen ten Damme (meisje op strand), Marien Jongewaard (man met monoloog); op tv: Philip Freriks, Hanneke GroentemanOntstaan
De film werd in Rotterdam vertoond op zaterdag 27 januari, zondag 28 januari en vrijdag 2 februari. VERGEEF ME werd vertoond op het NFF 2001 als speelfilm.Facts
Met Vergeef me wil Frisch de verantwoordelijkheid van film- en televisiemakers die in zijn ogen hun ziel aan de duivel verkopen aan de orde stellen. Maar de film is ook bedoeld als waarschuwing voor 'het gevaar van de beelden': dat het publiek de rotzooi die het elke dag krijgt voorgeschoteld niet moet accepteren.Pers
'The Daily Tiger' d.d. 27 januari 2001: ?Aan de rolvastheid van agent-provocateur Frisch, die zichzelf als de duivel uit Faust opvoert, is twijfel mogelijk. Aan de ene kant manipuleert hij zijn slachtoffers tot objecten van een voyeuristische camera, besmeurt op zeker moment hun gezichten eigenhandig letterlijk met bloed. Aan de andere kant neemt hetzelfde personage ?regisseur Cyrus Frisch' soms weer een ethisch standpunt in, bijvoorbeeld door een vrouw die haar borsten aan de camera laat zien te vertellen dat ze dat echt niet voor hem hoeft te doen, als ze het niet wil. Vergeef me doet mede daardoor een beetje hypocriet aan, zoals in exploitatiefilms van het type Mondo cane ook altijd beweerd wordt dat het eigenlijk een aanklacht is tegen het onrecht in de wereld. Het valt moeilijk voor te stellen hoe de films van de echte Cyrus Frisch - de lieve huisvader - er in de toekomst uit zullen gaan zien.?Camera
Cyrus Frisch, L. Jones, H. Wennink, A. Kramer, J. de Jong, J.P. Sens, M. GodefroyBioszalen
3 bij premièreBezoekers
119Kleur
KleurDoorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer