Genie tegen geweld (1916)
Regie
Theo Frenkel sr.
Release
28-04-1916
Studio
Amsterdam Film Cie.
Duur
-1
Filminformatie
Verhaal
Kostbare diamanten
worden gestolen uit de kluis van een
handelaar. De daders worden door een
privé-detective opgespoord en
gearresteerd na een wilde
achtervolging op het dak van een
trein.
Cast
Adelqui Migliar (detective
Pim Bruce), Herman Hulsman
(diamanthandelaar), Hetty Ruijs (zijn
vrouw), Jean Cijsch (huisvriend),
Mary Beekman (zijn vrouw), Piet
Fuchs (dierentemmer), Henri Le
Dent=Henri Hillebrand (Jack, de
acrobaat), de heer Jansen (Nelis
Veerman, inbreker), Aaf Bouber-ten
Hoope (zijn vrouw), Hendrik
Kammemeyer (politieagent), Jacques
Sequeira (handelaar in diamanten),
Jan Lemaire, Jacques van Hoven
(kantoorbedienden)
Ontstaan
Deze film is een van de zeer
weinige Nederlandse films van Frenkel
die tot nu toe vrij compleet zijn
teruggevonden. Het NFM beheert 736
meter. Deze kopie bevat Duitse en
Nederlandse tussentitels.
Adelqui Migliar -geboren in Chili, hier
in zijn eerste Nederlandse rol- speelt
een detective die achter een kostbare,
gestolen diamant aangaat. Het is een
vrij beweeglijke film met veel vaart en
oversnijdingen. Het ontbreken van een
eigen studio werd ondervangen door
erg veel buitenopnamen, met name
Migliars achtervolging van de boeven.
Dat de omgeving niet altijd
herkenbaar is, komt doordat
Amsterdam in de tussentijd vrij veel
heeft gebouwd. De film krijgt
daardoor ook belang als
stadshistorisch document. Zeer
opmerkelijk is de manier waarop de
diamant bij zijn bewerking wordt
getoond: in een lange maar zeer
nauwkeurige scène. Het zou een
documentaire over het toenmalige
bedrijf van Ascher in de Tolstraat
kunnen zijn, zoals alles op de voet
wordt gevolgd. De realistische
echtheid blijkt eens te meer uit de
twee lange rijen diamantbewerkers
die zich allen nieuwsgierig omdraaien
als de camera langzaam bij hen door
het gangpad gaat. Helaas ontbreekt er
toch nog wel iets in de overgeleverde
kopie, zoals de eigenlijke diefstal, die
nogal spannend geweest moet zijn,
gezien de uitvoerige elektrische
beveiliging die tevoren is getoond.
Daartegenover staat weer dat de
scène waarin Migliar in een
leeuwekooi in Artis wordt gelokt,
bewaard is gebleven, evenals de
climax: Migliar zet te paard de
achtervolging in van de trein waarin de
boeven menen te kunnen ontsnappen.
Onverwacht klimt hij dan door het
raampje naar binnen en weet ze
alsnog in te rekenen.
Camera
A.P.A. Adriaansz