Wilde mossels (2000)
Regie
Erik de BruynScenario
Erik de BruynRelease
28-09-2000Studio
Argus Film ProduktieDuur
115
Filminformatie
Verhaal
De getormenteerde maar charismatische thrillseeker Leen slentert met z'n onafscheidelijke vrienden Daan en Jacob door het uitgestorven hoofdstraatje van hun woonplaats, een vissersdorp op een Zeeuws eiland. Een gemeenschap waar al sinds jaar en dag niets is veranderd. Leen wil het wél anders doen. Hij wil zich ontworstelen aan zijn beklemmende bestaan, gelijk de leeuw op de vlag van Zeeland met het onderschrift 'Luctor et Emergo', maar Leens karakter zit hem niet mee. De jongens maken toekomstplannen en doden de tijd met racen over het eiland, muziek maken en wilde feesten in de plaatselijke motorclub. Leen is de leider. Hij sleept zijn vrienden Daan en Jacob mee in stoer gedrag en toekomstdromen die een stuk verder reiken dan de grenzen van het desolate eiland. De jongens voelen zich gevangen en willen losbreken. Toch is er wel plaats voor ontluikende romantiek. Leen weet, op een heel eigen manier, niet goed raad met de roodharige Janine. En de jongere Jacob valt op de Iranese schone Atash. Om los te breken uit zijn milieu en de ban van zijn moeder klampt Leen zich vast aan een fake-doel, ingegeven door een merkwaardige Ier. Is Leen in staat zijn onbevredigende leven te ontvluchten en zijn dromen te verwezenlijken?Cast
Fedja van Hûet (Leen), Frank Lammers (Daan), Freek Brom (Jacob), Will van Kralingen (Noortje), Josse de Pauw (Wannes), Angelique de Bruyne (Janine), Melek Karasu (Atash), Martin Dunne (Nowhere man), Hans Veerman (Rinus), Freark Smink (Bert), Marina de Graaf (Diana), Malou Elshout (Esmeralda), Manuel Dijselinck (knecht), Eric Holm (Volkert), Box (Box), Roos Blok (Bobby), Maarten Lammers (broer Daan), Blaine, Ruyter, Corey, Jeremy (Nashville Pussy), Nuff Said, Nimbus, Willy Berrevoets, Marijn Slager, Michiel Slager, Marien Dorleijn, Max Joosse (Paelingvet), Evelyn Prooper, Lisette Verdoes, Tanja Heintjes, Jocelyn Witteboon, Hester Roodbergen, Nathalie van het Ende (Ravin' Reds Irish Pub), Dirk Nijland (band Irish pub singer), Nestor Sanz (double-neck Bassman), Kirsten Hoogkamer (guitargirl), Bob van Aartrijk (schipper Sirius), Paul de Bruyn, Erik Nijhoff, Ruud Borkent (matrozen Sirius), Remco Stroet, Karina Slagt, Michel Mois-Thuk Shung (duikers), Jan de Munter, Wim Bolijn, Jan Fonteine, Bram van Vliet, Jan de Koning (oude mannen), Los Desperados, Die Twee-Bergen op Zoom (motorrijders), Ferry Ilahi (barman), René Hogsenaar (man Diana), Miranda Slabber, Pascalle van der Putten, Mariska Kooijman, Ingrid Warren, Karin Drenth (skatesters/majorettes), Jobine Stouten, Irma den Hengst (dorpsmeisjes)Ontstaan
Producenten: Erik Schut, Peter van Vogelpoel (Argus Filmproduktie). Co-producent: NPS televisie. Nederlands Fonds voor de Film, Filmfonds Rotterdam, COBO fonds, Stimuleringsfonds, Thuiskopiefonds, Provincie Zeeland, Wilde Mossels CV. WILDE MOSSELS werd in eerste instantie door de heren van Jura (Heijs & Monster) ontwikkeld, maar is in produktie gegaan bij Argus Film Produkties met als uitvoerend producent Karin S. de Boer.Facts
Argus Film Produktie vroeg in januari 2004 zelf het faillissement aan, een verlaat gevolg van de financiële zeperd die de maatschappij behaalde door WILDE MOSSELS. De financiële reserves zijn na WILDE MOSSELS nooit meer op peil gebracht. Peter van Vogelpoel van Argus in 'Het Parool' van woensdag 7 januari 2004: "WILDE MOSSELS heeft te veel geld gekost, meer dan was begroot, en minder opgeleverd dan verwacht. We hadden op 100.000 bezoekers gerekend, het werden er 60.000. Die combinatie leverde een verlies van een miljoen euro op."Pers
'NRC Handelsblad' d.d. 20 september 2000: "Het is geen gemakkelijke film, maar een film die zowel een jong en wild publiek voor zich probeert te winnen als compromisloos zijn eigen weg gaat, wars van de gangbare opvattingen over hoe een Nederlandse filmmaker zich hoort te gedragen. Vooral dramatische wetten lapt De Bruyn aan zijn laars. Het resultaat is een bijna associatieve structuur, waarin wel tien verhalen door elkaar lopen, en geen van de personages volledig tot zijn recht lijkt te komen. (?) De onorthodoxe structuur van Wilde mossels, meer Rebel without a Cause dan Spetters, wordt vooral gedragen door een spannende vormgeving. Het sublieme, gewaagde camerawerk van Joost van Gelder, toverend met filters en de ononderbroken lengte van scènes, staat ten dienste van een sterke mise-en-scène, die actiemomenten en verstilde sfeerschetsen terecht weigert te vermalen tot een snelle montage. De film duurt twee uur, en dat voelt zowel te lang als te kort: je zou sommige verhalen meer uitgediept willen zien worden, maar tegelijkertijd onderstreept de gelijkwaardigheid van hoofd- en bijzaken de indruk van zinloosheid en landerigheid. Slechts een enkele keer vliegt De Bruyn uit de bocht, bijvoorbeeld in een al te gemakkelijk komisch effect sorterende, mislukte bankoverval. Ook de uitzonderlijke schoonheid en elegantie van Will van Kralingen lijken misplaatst in de klei van de Zeeuwse delta, maar juist daarom kan ze als geen andere Nederlandse actrice geloofwaardig maken dat Leen zich niet los van haar kan maken, en doof blijft voor een sirene van zijn eigen leeftijd (Angelique de Bruijne). Waar Wilde mossels tekortschiet, gebeurt dat met meer allure dan gebruikelijk in een Nederlands speelfilmdebuut. Een talent als De Bruyn, die vijf jaar schaafde aan zijn film, is zeldzaam in onze filmcultuur, omdat hij onmogelijke uitersten verenigt: genrefilm en art-house- product, realisme en mythologie, vaart en contemplatie, regionalisme en universaliteit. Eigenzinnig en brutaal construeerde hij tegen de klippen op een vorm die recht doet aan Hollandse en Zeeuwse paradoxen. Wilde mossels is misschien niet de beste film van het jaar, maar wel de meest interessante, omdat De Bruyn zich laat kennen als een eigenwijs, niet-autistisch auteur. Als geen ander zou hij het negatieve imago van de Nederlandse speelfilm kunnen helpen bestrijden."Prijzen
Prijs van de Nederlandse Filmkritiek 2000. Het juryrapport: "Met de nominaties van Jacky, Ochtendzwemmers en Wilde mossels kiest de Jury van de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek, voor eigenzinnigheid. De telemusical Ochtendzwemmers overstijgt de Nederlandse angst voor emoties door ze uit te zingen. Jacky en Wilde mossels gaan, net als ooit Abel, over een jongeman die zich niet van zijn moeder kan los maken. Beide films kenmerken zich door standvastigheid en visuele moed, en riskeren daarmee onbegrip bij de gevestigde filmorde. Daarmee slaan beide een richting in die deze jury graag vaker zou zien prevaleren. De eindbeslissing was lastig, maar unaniem gaat de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek dit jaar naar een film die ook nog eens een brug zou kunnen slaan naar een breed publiek: Wilde mossels van Erik de Bruyn." De jury van de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek is samengesteld uit leden van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten en bestond uit Hans Beerekamp (voorzitter), René van Dam, Belinda van de Graaf, Dana Linssen en André Waardenburg. De Prijs van de Nederlandse Filmkritiek wordt facilitair ondersteund door Holland Subtitling: indien gewenst wordt een kopie van de winnende film voorzien van Engelse ondertitels ten behoeve van vertoning in het buitenland. Als de betreffende film deze ondersteuning niet nodig heeft, geldt de prijs voor de volgende film van de maker.Filmuziek
David van der HeydenCamera
Joost van GelderMontage
J.P. LuijsterburgKostuums
Alette KraanGeluid
Eddy de CloeSpecial effects
Harry WiessenhaanBezoekers
32.888 bezoekers in 2000 plus 5.722 in 2001Kleur
KleurArt director
Ben ZuydwijkDoorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer