Pruimenbloesem (1982)

Regie

Willem van Batenburg

Scenario

Willem van Batenburg

Release

22-04-1982

Duur

79
Filminformatie

Verhaal

De eerste pornofilm van eigen bodem. Zoals de meeste in het genre heeft ook deze niets om het lijf, behalve misschien dat het de pornofilmverhuurder Filmtrust geen windeieren zal hebben gelegd getuige de (ongebruikelijke) prolongaties in sexbioscoop Parisien in Amsterdam. Het verhaal is duidelijk en simpel: een aantal dames en heren heeft de oude moraal van trouw en monogamie verlaten en tracht een nieuwe, openhartigere wijze van omgaan met elkaar te verwezenlijken. Hoofdpersoon is een vrouw die met een oudere, rijke man is getrouwd en verslaafd is aan sex. Als er eventjes geen man in de buurt is, ligt ze masturberend op een luchtbed, als ze aan een tafel zit naast een man, denkt ze alleen maar aan de vraag hoe ze met hem zal gaan neuken en vervolgens wordt anderhalf uur lang getoond hoe ze dat doet.

Cast

Diana de Koning (Myriam), Tanja Overeem (Sandra), Richard Wildens (Arthur)

Ontstaan

Sander, de vriend van Diana de Koning, kreeg geen honorarium voor zijn rol in deze film, hij mocht blij zijn dat hij mee mocht doen. Diana de Koning heeft haar honorarium met hem gedeeld. Opgenomen in de Betuwse villa van meesterinbreker Age M. De crew bestond uit bekende namen uit de filmwereld; welke namen wordt strikt geheim gehouden, omdat ze anders geen werk meer zouden krijgen (vreesde men). De première van de film in bioscoop Palace in Utrecht verliep niet geheel zonder incidenten: tijdens de eerste voorstelling werd door enkele protesterende vrouwen een fles met poep de Palace bioscoop ingegooid. In de zeven andere steden waar de film liep, verliep alles normaal. Interviews met Diana de Koning, hoofdrolspeelster van PRUIMENBLOESEM en 'N SCHOT IN DE ROOS (1983), zijn te vinden in 'Skrien' 191 (augustus/september 1993) en in 'Schokkend nieuws' 23 (februari/maart 1996). 181.226 bezoekers.

Pers

Romy van Krieken in Veronica gids 13-2011 bij de release op dvd: "(...) fungeert nu meer als tijdsdocument dan als prikkelende erotiek. Hier geen gladgestreken blondines, maar wel ongeschoren volksvrouwen en burgermannetjes. Met de retromuziek en ouderwetse kleding en kapsels zorgt dat voor de nodige hilariteit. De grootste lol is nog wel dat ze in beschaafd, keurig gearticuleerd Nederlands de meest vunzige dingen tegen elkaar zeggen. Of juist de meest sullige (...) En altijd klinkt het belabberd nagesynchroniseerd. (...) Oh, en er moest natuurlijk ook nog een auto-achtervolgingsscène in! Waarschijnlijk omdat het budget van 1,5 ton nog niet op was."

Filmuziek

Alrond Broers

Camera

Oscar Pettersson

Kleur

Kleur

Meer info

Het verhaal achter de filmposter van Kick Berg is te lezen in Cut! van december 2008.

Een diepte-interview met Willem van Batenburg staat in Filmvalley #58 van januari 2009. Enkele passages daaruit: (...) De Seksuele Revolutie [in Nederland] is begonnen bij Bob en Daphne. Niet bij Jan Wolkers, niet bij Jan Cremer. Nee, bij Bob en Daphne. (...) een derde film kon niet achterwege blijven. Het verhaal had de regisseur al geschreven. Over autoracen en autoracers zou het gaan. Spannend. En met veel mogelijkheden tot beweging. Hij had een budget van een half miljoen tot zijn beschikking. Toen kwam AIDS om de hoek kijken. Een ziekte waar niemand het fijne van wist. Het enige dat men wist was dat je van seks AIDS kon krijgen en van AIDS ga je dood. 'Daar ging je natuurlijk geen acteurs aan opofferen. Dus toen ben ik gestopt met het maken van pornofilms.' Nooit heeft Willem van Batenburg gedacht de draad weer op te pakken toen er meer bekend was over AIDS. Hij had het wel gezien. Werken in de seksindustrie heeft andere dimensies dan in andere genres. 'Er is een bijzonder negatieve manier waarop mensen naar je kijken. Je zit altijd in de verdedigingspositie. Dat was ik zat. (...) Ik ben te gast geweest op het Pornfilmfestival Berlin. (...) Op dat festival kreeg ik een aanbod weer een film te maken, met nog een aardig budget ook: vierhonderdduizend euro, en ik mocht bovendien zelf mijn onderwerpkeuze bepalen. (...) Het klinkt wat blasé misschien, maar ik weet niet of ik er op inga. Waar dat aanligt? Met zowel PRUIMENBLOESEM als 'N SCHOT IN DE ROOS was er een enorm groepsgevoel. Iedereen had een zeer ruime inbreng. Ik zou die ploeg dan weer willen hebben en ik weet niet of alle mensen mee willen doen. Hoofdrolspeelster Diana de Koning zou wellicht moeilijk worden, er is toch vijfentwintig jaar verstreken. 'Maar daar is wel een mouw aan te passen, we zouden een rol voor haar vinden. Zij was iemand met een heel bijzondere uitstraling. Aan de ene kant normaal, maar gelijk met een enorme sensualiteit. Dat vindt je niet zomaar in een hoofdrolspeelster. Maar, wie weet. wie weet.'"