Turks fruit (1973)
Alternatieve titel: Turkish delight,Sensualist,The
Regie
Paul VerhoevenScenario
Gerard SoetemanRelease
22-02-1973Studio
Rob HouwerDuur
112
Filminformatie
Verhaal
De beeldend kunstenaar Eric Vonk krijgt een lift van Olga. Hij neemt haar acuut, raakt met zijn penis bekneld tussen zijn rits en vervolgens belanden ze samen tegen een boom. Hij ontmoet Olga voor een tweede keer op de kermis, neemt haar mee naar zijn atelier, waar hij de nacht doorbrengt met naar haar te kijken. Zeer tegen de zin van Olga's moeder in trouwen Eric en Olga drie weken later. Spoedig daarna sterft Olga's sympathieke vader. Eric en Olga leiden een betrekkelijk zorgeloos kunstenaarsleven, totdat Olga haar man vrij plotseling in de steek laat: 'Het enige wat jij wilt is neuken, tien keer per dag'. Eric is wanhopig. Hij werkt niet meer en verslonst totaal. Hij gaat dan als een razende op de versiertoer en probeert tenslotte Olga weer te ontmoeten. Onder het voorwendsel dat hij over de scheiding wil praten, mag hij binnenkomen. De volgende morgen naait hij Olga, terwijl zij met haar duim in de mond vredig ligt te slapen. Eric ontmoet Olga voor de derde maal in een klerenwinkel. Zij heeft inmiddels weer een huwelijk achter de rug. Olga reageert vreemd. Al gauw blijkt dat zij doodziek is: kanker. Eric bezoekt haar geregeld in het ziekenhuis. Hij leest haar voor, geeft haar een rode pruik voor haar kaalgeschoren hoofd en brengt Turks fruit voor haar mee. Op een ochtend, rond de klok van zeven sterft ze.Cast
Rutger Hauer (Eric Vonk), Monique van de Ven (Olga), Tonny Huurdeman (moeder van Olga), Wim van den Brink (vader van Olga), Hans Boskamp (winkelchef), Dolf de Vries (Paul), Manfred de Graaf (Henny), Dick Scheffer (accountant), Marjol Flore (Tineke), Bert Dijkstra (functionaris), Marijke Frijlink, Olga Zuiderhoek, Maartje Seyferth, Aimé Mars, Suze Broks, Jaap van Donselaar, Hans Kemna, Bert André, Wim Hoddes, Ad Noyons, Robert Sobels, Joost Prinsen, Reinier Heideman, Jeanneke Stam, Paul Brandenburg, John Soer, Paul van Gorcum, Jan Wegter, David Conyers, George Schutte, Ine Veen, Truus Dekker, Heleen van Meurs, Johan te Slaa, Frans Vasen, Liela Kaquchi, Jon Bluming, Elsa Lioni, Riny Feenstra, Theo de NeffOntstaan
In eerste instantie werd voor de rol van Olga aan Willeke van Ammelrooy gedacht. Jan Wolkers vond Willeke van Ammelrooy de ideale vertolkster van zijn romanheldin, maar regisseur Paul Verhoeven eiste dat ze zich voor de ziekenhuisscènes echt kaal moest laten scheren (in plaats van een pastiche te dragen) zodat ze van andere aangeboden rollen in die periode zou moeten afzien. Rob Houwer vond de salariseis van 50.000 gulden te hoog en bood niet meer dan 19.000 gulden. Eén van de films waarin Willeke van Ammelrooy wèl speelde was DE INBREKER. Hans Dagelet heeft samen met Willeke van Ammelrooy een screentest gedaan. Ook Hugo Metsers heeft -met Monique van de Ven- een screen test voor TURKS FRUIT gedaan. Olga Zuiderhoek heeft auditie gedaan voor de vrouwelijke hoofdrol. Ze kreeg een piepklein rolletje als één van de vrouwen waarin de mannelijke hoofdpersoon tevergeefs iets van zijn overleden vriendin tracht terug te vinden. Ook Hidde Maas heeft nog auditie gedaan.Facts
Het Vrouwen Bevrijdingsfront verspreidde op de stoep van Tuschinski een circulaire waarin de film werd omschreven als 'het kinderverhaal van Erik de Geweldige. Vrouwen en meisjes zijn sullen en krengen. Erik mag ze pesten en treiteren. Erik mag ze naaien ook, want Erik naait erg graag. Vrouwen, neem dit niet langer. Het is de zoveelste film die de bestaande idee over de vrouw bevestigt: een willoos, passief, machteloos, duimzuigend ding, dat overal voor gebruikt kan worden'.Pers
De achtste editie van de Britse Time Out Film Guide (London: Penguin, 1999. - ISBN 0-140-28365-x) over TURKS FRUIT: 'an expensive excuse for a love/sex/death porno excercise. Sculptor falls in love with a spoiled rich young thing who is too young and full of sexy life to live, so a brain tumour happens along. Young sexy girls grow up to lose their bloom, and the only way the media mythology can deal with its own limitations is to kill them off while they're still young and beautiful, and use them as an excuse to make a pseudo-philosophical statement about love, life and decay.'Prijzen
Ter gelegenheid van het Nederlands Filmfestival in 1999 na een publieksenquête uitgeroepen tot beste Nederlandse Film van de Eeuw.Filmuziek
Rogier van OtterlooCamera
Jan de BontKleur
KleurDoorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer