Wat zien ik? (1971)
Alternatieve titel: Business is business
Regie
Paul VerhoevenScenario
Gerard SoetemanRelease
09-09-1971Duur
93
Filminformatie
Verhaal
WAT ZIEN IK? toont scènes uit het rosse leven van de twee Amsterdamse prostituees Blonde Greet en Haar van Boven. Beide worden geschilderd in allerlei, merendeels komische situaties, zoals in hun onderlinge relaties, de confrontatie met hun klanten en hun privé-liefdesleven. Greet komt emotioneel in de problemen als zij eerst zelf verliefd wordt op een klant en vervolgens als haar beste vriendin en huisgenoot Nel gaat trouwen. Greet probeert haar vriendin, die uit de business wil stappen, terug te laten keren tot het leven op de Amsterdamse wallen, maar ziet in dat het voor Nel beter is om te stoppen. Zijzelf blijft, min of meer alleen, achter.Cast
Ronny Bierman (Greet alias Blonde Greet), Sylvia de Leur (Nel alias Haar van Boven), Piet Römer (Piet), Jules Hamel (Sjaak), Bernhard Droog (Bob), Albert Mol (huwelijkskandidaat), Jan Verhoeven (klant), Henk Molenberg (klant), Ton Lensink (klant), Allard van der Scheer (Jantje Boedel), Eric van Ingen (operatie klant), Helmert Woudenberg (haastige klant), Wim Kouwenhoven (biechtstoel klant), Trudy Labij, Kika Mol, Diny de Neef, Paula Petri, Carry Tefsen, Carola Gijsbers van Wijk, Elsa Lioni, Tabe Bas, André van den Heuvel, Hans Kemna, Ger Smit, Cocco de Maruu, Anna van Beers, Joke van den Berg, Femke Boersma, Truus Dekker, Trees van der Donck, Paul van Gorcum, Karin Haage, Marina van Hulzen, Sacco van der Made, Celia Nufaar, Tony de Leur, Henk de Jonge, Hansje Ravesteyn, Yvonne Harris, Betty de Boer, Elly Christiaans, Mary Stecker, Ellen VarenhorstOntstaan
Speelfilmdebuut van Paul Verhoeven, die in 1960 zijn eerste korte speelfilm -EEN HAGEDIS TEVEEL- maakte en in 1969 de televisie-serie 'Floris'. Eerste speelfilm-scenario van Gerard Soeteman, die bij de televisie-serie 'Floris' debuteerde (1968). Fedor van Rossem schreef in 1993 een doctoraalscriptie, waarin de (beeld)grappen in WAT ZIEN IK? (en FANFARE en FLODDER) worden geanalyseerd. Met Chevron en Calvé tomatenketchup-reclame. Kosten film: 800.000 gulden. Opbrengst: meer dan 4.000.000 gulden. 2.358.946 bezoekers, nummer 1 in het jaaroverzicht over 1971. Vrij goed ontvangen bij de pers.Filmuziek
Julius SteffaroKleur
KleurDoorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer