
Bo (2022)
Regie
Joost van GinkelScenario
Joost van GinkelRelease
29 september 2022Links
FilmTotaal recensieDuur
93 minuten
Filminformatie
Verhaal
Wanneer de wispelturige Bo naar Georgië afreist om het graf van haar vader - een bekende trompettist - te bezoeken, loopt ze zijn vroegere jeugdvriend Levan tegen het lijf. Op zoek naar haar roots en een beter begrip van haar vader besluit ze om mee te liften in Levan’s vrachtwagen. Ondanks het leeftijdsverschil geven ze voorzichtig toe aan de liefde die ze voor elkaar voelen. Het melancholische trompetspel van Bo’s vader begeleidt hun reis door het adembenemende Georgische landschap. Uiteindelijk durven ze elkaar zodanig te vertrouwen dat zowel Bo als Levan hun donkerste geheimen met elkaar delen.Cast
Gaite Jansen (Bo), Rati Tsiteladze (Levan), Matthijs van de Sande Bakhuyzen (David), Luna Klok (Bo, 8 jaar oud), Natalia Kuloshvili (Tamar), Sofee Lomjaria (Elene), Vakho Chachanidze (Merab), Tedo Mikiashvili (Levan, 9 jaar oud), Thomas van Gent (David, 9 jaar oud), Shako Mirianashvili (Boris), Nino Burduli (Salome), Giorgi Veshapidze (Alexander), Giorgi Makharadze (Giorgi), Keti Shatirishvili (medisch assistent), Bo Rietveld (Emily)Ontstaan
BO is een productie van PRPL (Ellen Havenith) in coproductie met Savage Film (BE) en Natura Film (GE) en komt tot stand met steun van het Nederlands Film Fonds en Film Production Incentive, Vlaams Audiovisueel Fonds, Belgische Tax Shelter, Georgische Cash Rebate.Pers
Karin Wolfs op Filmkrant.nl op 21 september 2022: "(...) Van films wordt wel vaker gezegd dat ze de waarheid liegen, maar in het geval van Bo is dat meer dan anders en op een heel specifieke manier het geval. Joost van Ginkel (170Hz, 2011; The Paradise Suite, 2015), die zoals gewoonlijk zowel schrijft als regisseert, bouwt zijn ritmisch gedoseerde vertelling op uit flarden uit het verleden, vergezeld van lange melancholische trompethalen op de geluidsband. Hij gebruikt flashbacks om soms maar een deel van het verleden te vertellen, om dingen eerst in het ene en later in een ander daglicht te stellen, om een voorval te laten zien dat niet strookt met wat Bo vertelt. Ook zij blijkt soms wel degelijk te liegen, net als Levan, om onwelgevallige waarheden buiten beeld te houden. Zo liegt Van Ginkel dus ook tegen de kijker, door zaken niet direct in het juiste perspectief te plaatsen. Tegen het slot blijkt hij een paar gigantische konijnen in zijn hoge hoed te hebben. Wat aanvankelijk een coming-of-age lijkt over gemis, verpakt als romantische roadmovie, blijkt een thriller over liefde, wraak en het lot die niet onderdoet voor een Griekse tragedie, zij het met (qua vette plottwists) Amerikaanse en (qua onuitgesproken gevoelens) Japanse filminvloeden. Een film als een wolf in schaapskleren. Hoe je die waardeert, hangt af van hoe je Van Ginkels leugens opneemt. Is het een geraffineerde, meeslepende meesterproef over de destructieve kracht van leugens die vermaakt, of voel je je net zo bedonderd als Bo?"Camera
Frank van den EedenBioszalen
37 bij premièreKleur
Kleur
Trailer
Doorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer