
Met mes (2022)
Regie
Sam de JongScenario
Sam de JongRelease
14 april 2022Producent
Eriik Glijnis, Leontine PetitLinks
FilmTotaal recensieDuur
78 minuten
Filminformatie
Verhaal
Wanneer Evelines gloednieuwe videocamera wordt gestolen, dikt zij het verhaal van de beroving aan om haar geld van de verzekering terug te krijgen. Maar als onverwachts de dader wordt gevonden, blijkt haar leugen een kettingreactie van gebeurtenissen in gang te zetten die alleen maar verliezers oplevert.Cast
Hadewych Minis (Eveline), Shahine El-Hamus (Yousef), Gijs Naber (Ward), Oussama Ahammoud (Redouan), Sabri Saad El-Hamus (Azmi, vader van Yousef), Nils Verkooijen (Laurens), Roeland Fernhout (Ernst), Steef Cuijpers (rechercheur), Vincent Linthorst (Christiaan, vader van Max), Nadja Hüpscher (eindredacteur), Maas Bronkhuyzen (Max), Tim Linde (Jos), Korneel Evers (agent), Michiel Kerbosch (rector), Anis de Jong (Pankaj), Esther Scheldwacht (Tadla, moeder van Yousef), Sylvia Poorta (agent), Amine Benhamouch (Zachary), Phi Nguyen (Ray), Arjen Busscher (leraar), Finn Poncin (rechter), Fabienne Meershoek (Aafje, moeder van Max), Kaltoum Foufangacha (Sara, moeder van Redouan), Michel Sminia (politieagent), Dim Balsem (agent), Chiel ten Cate (visverkoper), Akwasi Owusu-Ansah (Mido), Arianne Fennema (kandidaat team #1), Dorothy Blokland (kandidaat team #2), Xem van DrielOntstaan
In het weekend van 25 juli 2020 begonnen in Amsterdam de opnames. De film zou begin 2021 in de bioscoop te zien moeten zijn, maar dat werd 14 april 2022.Pers
Joost Broeren-Huitenga op Filmkrant.nl op 22 februari 2022: "(...) Met die overdaad aan stijl is het verdomd moeilijk mee te leven met de personages, beklaagde de recensent van het internationale vakblad Screen Daily zich. Ze heeft geen ongelijk, maar toch is het rare kritiek, omdat het voorbij gaat aan de vraag of Met mes wel zit te wachten op ons medeleven. Terwijl de film – onder meer – draait om hoe destructief die eenzijdige aandacht voor “meeleven”, voor emoties, voor de onderbuik eigenlijk is, en hoe dat uiteindelijk ons begrip voor elkaar in de weg staat. Maar vooral neemt De Jong hier de macht van de camera op de korrel. Zo lijkt De Jong ook zelfbewust zijn eigen rol onder de loep te leggen, als maker van twee films over wat kort door de bocht “gemarginaliseerde” personages zouden kunnen worden genoemd. Het is de aanwezigheid van de camera die maakt dat zowel Yousef als Eveline in een rol vallen, een stereotype – zowel in de beroving aan het begin van de film, als in de slim geconstrueerde confrontatie aan het eind. De camera blijkt een veel krachtiger wapen dan dat gefingeerde mes."Script
Sam de JongFilmuziek
Marco SterkCamera
Emo WeemhoffMontage
Mieneke KramerProdDesign
Myrte BeltmanDistributeur
Gusto EntertainmentBioszalen
36 bij premièreKleur
Kleur
Trailer
Doorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer