(R)Evolutie (2021)

Regie

Servé Hermans

Scenario

Yael Ronen, Dimitrij Schaad, Eddy Terstall

Release

18 november 2021

Producent

Frans Hendrickx, Pieter Kuijpers, Iris Otten, Eefje Smulders, Sander van Meurs

Duur

84 minuten
Filminformatie

Verhaal

We schrijven het jaar 2040. Grote delen van Nederland zijn overstroomd en miljoenen mensen hebben hun heil gezocht in Limburg; het laatste toevluchtsoord waar iedereen hoopt op een nieuw leven zoals zij dat kenden. Maar in dit toevluchtsoord wordt niets aan het toeval overgelaten. Dokter Frank (Bruno Vanden Broecke), de genendokter, helpt je aan het ideale kind met de beste genen en hersenen. En Alecto (Angela Schijf), een alles controlerende, zelflerende kunstmatige intelligentie, is altijd behulpzaam bij alle beslissingen. Van de lunch tot de liefde, het is het beste om je zaken aan Alecto over te laten. Deze nieuwe wereld biedt de perfecte relatie met een partner die precies is zoals we van hem of haar dromen, en zelfs de seks is beter in virtuele kamers. Maar hoe vind je je eigen weg wanneer alles is gebaseerd op data, toeval niet meer bestaat en de rol van de mens steeds minder belangrijk lijkt te worden?

Cast

Angela Schijf (Alecto), Anniek Pheifer (Tatjana), Bruno Vanden Broecke (Dr. Frank), Jeroen van Koningsbrugge (Tico), Jouman Fattal (Lana), Michel Sluysmans (René), Michiel Blankwaardt (Ricky), Joy Wielkens (slechte agent), Porgy Franssen (goede agent), Raoul Cooijmans (chauffeur)

Ontstaan

(R)Evolutie is een dystopische komedie uit de koker van Toneelgroep Maastricht, geregisseerd door artistiek leider Servé Hermans. Eddy Terstall heeft de gelijknamige tekst van de Duitse schrijvers Yael Ronen en Dimitrij Schaad bewerkt. Zij lieten zich inspireren door de drie bestsellers van futuroloog Yuval Noah Harari: Sapiens, Homo Deus en 21 lessen voor de 21e eeuw.

(R)Evolutie zou in het voorjaar van 2021 als toneelvoorstelling van Toneelgroep Maastricht in de theaters te zien zijn. Wegens de coronamaatregelen verdween het plan in de ijskast. Het kwam daar echter ook weer uit, maar dan als film. Toneelregisseur Servé Hermans verhuisde mee van theater naar filmset en maakt zijn filmdebuut.

Kijkwijzer: Alle Leeftijden (grof taalgebruik).

Pers

Erik Jonk op Metronieuws.nl op 17 november 2021: "(...) Voor (R)Evolutie wist Toneelgroep Maastricht mooie namen te strikken om in Zuid-Limburg te komen filmen. Met Angela Schijf, Bruno Vanden Broecke, Anniek Pheifer, Jouman Fattal, Michel Sluysmans, Michiel Blankwaardt, Jeroen van Koningsbrugge (één scene), Joy Wielkens en Porgy Franssen als cast is weinig mis. ‘Een dystopische filmkomedie’, noemt het beroemde toneelensemble (R)Evolutie zelf. Beetje elitair misschien. Laten we het erop houden dat er gelachen kan worden, maar dat je ook met een beetje buikpijn de bioscoop kunt verlaten. Dat laatste is dan weer niet van het lachen. (...) De robotachtige stem van Schijf en haar minimale gelaatsuitdrukkingen kunnen sommige filmkijkers misschien irriteren, maar ze speelt haar Alecto’s geweldig. Het woord betekent in het Grieks overigens onophoudelijk en het is tegelijkertijd de Griekse wraakgodin. (...) Wat we amper zien: de vluchtelingenkampen met al die andere Nederlanders die in tentjes op een onzekere toekomst wachten. Wat zouden PVV’ers er over negentien jaar eigenlijk van vinden als zij opeens zelf vluchtelingen zouden zijn?, is het eerste wat door het Metro-verslaggevershoofd schiet. Maar goed, dat is een ander verhaal. Dit verhaal lijkt door het feit dat Nederland amper meer bestaat en mensen die worden geleid door kunstmatige intelligentie op voorhand heel bijzonder. Is het ook, maar de vluchtelingen – de Naturalisten – komen amper aan bod. Dat is jammer en misschien een goede invalshoek voor een vervolg. (R)Evolutie draait nu eenmaal ook om tweespalt in de samenleving, iets wat natuurlijk heel erg 2021 is. De buikpijn moet nu komen van die robots en de Limburgers van de toekomst. Zou het ooit zo…? Dat (R)Evolutie deels theatraal aanvoelt is niet erg, zelfs mooi. Maar verschillende scènes zijn lang, heel lang. Daarmee is de toneel toch niet helemaal uit de film verdwenen (en dat wil Toneelgroep Maastricht waarschijnlijk ook niet). Maar de gemiddelde bioscoopganger zal zo af en toe denken ‘en doorrrrr…’. Het amusementsgehalte valt daarom niet helemaal mee, maar het idee, het grootste gedeelte van de uitwerking en het spel van de acteurs zijn lovenswaardig. Wat een beetje raar aanvoelt: dat jaar 2040. Dat Nederland er over maar negentien jaar zo uit zou zien… We hebben het hier over een film, maar het is te gemaakt, het kan niet. Hoewel: wie had nog geen twee jaar geleden kunnen voorspellen dat we het momenteel over een 2G-samenleving hebben? (R)Evolutie zal geen half miljoen kijkers trekken. Maar zij die gaan, die hebben iets om over na te denken."

Laura van Zuylen op Filmkrant.nl op 27 september 2021: "(...) (R)Evolutie biedt in een mozaïekvertelling een scala aan oppervlakkig uitgewerkte gedachte-experimenten. Dat zijn bovendien hersenspinsels die in cinema al uitgebreid zijn doorgedacht en uitgediept. Zagen we in Minority Report (Steven Spielberg, 2002) niet al hoe misdaadbestrijding uitpakt als boeven al vóór het delict worden opgepakt? Boezemde 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968) ons niet angst in voor een machine met een eigen wil? Waarschuwde Gattaca (Andrew Niccol, 1997) ons niet voor de gevolgen van een genetische manipulatie bij mensen? (R)Evolutie propt deze verhalen samen in een klein plotje in Limburg. De aanzet is er. Angela Schijf speelt de robot Alecto, die in geen enkel huishouden ontbreekt. Haar pakje is in ieder gezin anders. Goed verzonnen, want technologie wordt steeds verder gepersonaliseerd. Maar waarom dan zo’n ouderwetse, monotone computerstem? Denk ietsje verder en ook die past zich per situatie aan. Een sterke scène is het kennismakingsgesprek bij een productiebedrijf van genetische gemanipuleerde kinderen. Op natuurlijke wijze verwekte baby’s worden in het verhaal steeds minder populair, omdat je ze niet kunt verzekeren. Te groot risico op kanker en andere ziektes, dus waarom zou de samenleving daarvoor moeten betalen? De film toont in feite een vervolgstap op de twintigwekenecho, die uitwijst of je baby een afwijking heeft. Opeens voelt het of je je kind tekortdoet als je de genen niet laat aanpassen. En zodra de optie er is, moet je je ertoe verhouden. Zo bevat (R)Evolutie nog enkele scènes die de moeite waard zijn. Maar de grootste makke van de film is dat je nergens Limburg voelt. De rest van Nederland is weggespoeld en dus zijn klimaatvluchtelingen vanuit het westen naar Limburg gevlucht. De film zit bomvol sterke acteurs, maar bij geen van hen hoor je het zangerige dialect. Ook de gebouwen zien eruit alsof ze overal hadden kunnen staan. Daarmee is Limburg enkel in naam de setting, en daar ligt een gemiste kans. Eddy Terstall is een meester in ongemakkelijke situaties en had haarscherp een botsing tussen Holland en het Zuiden kunnen schrijven. Zo had (R)Evolutie een origineel en urgent toekomstbeeld kunnen laten zien, dat alle aandacht verdiende."

Camera

Rob Hodselmans

Grime

Yvonne Duut

Distributeur

Gusto Entertainment

Bioszalen

28 bij première

Kleur

Kleur
Trailer