
Beentjes van Sint-Hildegard, De (2020)
Alternatieve titel: beentjes van St. Hildegard, De
Regie
Johan NijenhuisScenario
Herman FinkersRelease
13 februari 2020Producent
Ingmar Menning, Johan NijenhuisLinks
FilmTotaal recensieDuur
103 minuten
Filminformatie
Verhaal
Jan (Herman Finkers) is al 35 jaar getrouwd met Gedda (Johanna ter Steege). Zijn vrouw houdt zóveel van hem dat hij er benauwd van wordt. Jan ontsnapt aan de overzorgzaamheid, wanneer hij in een verzorgingstehuis belandt. Tussen zijn demente medebewoners lijkt Jan zijn eigen stem terug te vinden, en dankzij een bevriende arts gaat hij als een vrij man door de achterdeur weer naar buiten. Maar hoe lang kan hij zijn vrouw ontvluchten?Cast
Herman Finkers (Jan), Johanna ter Steege (Gedda), Leonie ter Braak (Liesbeth), Ferdi Stofmeel (Erik), Aniek Stokkers (Ilse), Stef Assen (Peter), Annie Beumers (oma Sinie), Jan Roerink (opa Arend), Daphne Bunskoek (Julia), Belinda van der Stoep (uroloog), Reinier Bulder (Antoon), Karlijn Lansink (neuroloog), Marieke Lustenhouwer (vrouw bij lift)Ontstaan
Johan Nijenhuis over DE BEENTJES VAN ST. HILDEGARD: "Het scenario dat Herman Finkers voor deze film schreef is mede daarom zo knap: het weet levensvragen te stellen en er tegelijkertijd een lichte komedie van te maken. Werken met Johanna ter Steege en Herman Finkers is een spannend creatief proces. We zijn alle drie Twentenaren van geboorte, maar ons werkveld speelde zich af in andere richtingen. Nu komen die verschillende stijlen samen en dat levert een nieuwe mix op. Een Finkers-tekst in een Nijenhuis-film met een Ter Steege-aanpak is geen vanzelfsprekende combinatie. Ik verwacht dat het daarom een bijzondere film oplevert.”Pers
Coen van Zwol op NRC.nl op 11 februari 2020: "Jan had een stille band met zijn schoonvader, de Twentse boer Arend. ‘Je bent 63 jaar getrouwd geweest met oma Sinie. Maar nu heb je rust’, speecht iemand op zijn begrafenis. Arend wilde een crematie, zijn as moest verstrooid worden bij het graf van de heilige abdis Hildegard van Bingen, vlakbij die bocht in de Rijn waar de Lorelei schippers naar hun ondergang zong. De oude boer stierf tijdens een bedevaart op weg naar Bingen. Hildegard en Lorelei: de een bouwt, de ander verwoest, maar sterke vrouwen zijn het. Dat is het thema van De beentjes van Sint-Hildegard: sterke vrouwen, timide mannen. Al is oma Sinie wel erg bazig. Zelfs zijn laatste wens is Arend niet gegund: Sinie wil Arend begraven om hem gezellig elke dag te bezoeken. Dat leidt tot een eerste, stiekeme daad van verzet bij schoonzoon Jan, die beseft dat hem nog decennia kordate bemoeizorg wacht.Echtgenote Gedda is namelijk sprekend haar moeder. Zij weet wat goed is voor Jan. Vort, nu die rekeningen overmaken, niet straks. Hop, kussentje onder de bips, dat zit veel fijner. Kaasschaaf niet bij de kaas, hoe vaak zei ik dat! Bij Jan rijpt een ongebruikelijk plan om aan haar klemmende omhelzing te ontsnappen: door dementie te simuleren. Klucht is het startpunt van De beentjes van Sint-Hildegard. Debuterend scenarist en filmacteur Herman Finkers gebruikt dat als vehikel voor eenvoudige, vaak rake observaties over het huwelijk. Jans vrijheidsdrang is niet serieuzer dan een kind dat zich in zijn boomhut verstopt, hij wil niet echt vrij zijn, hooguit even ontsnappen. Niemand ziet dat scherper dan zijn eigen kinderen, die zo hun eigen perikelen hebben: dochter Liesbeth verruilde een sexy schurk voor een saaie controlfreak, zoon Peter is onvruchtbaar. Maar deze film gaat over penopauze; een bedevaart helpt de zestiger vaak om tot zelfinzicht en acceptatie te komen. Dat pelgrimage-motief serveert de film een beetje te nadrukkelijk uit, maar naast alle seniorenfilms die nog één laatste grote transformatie of liefde beloven is de nuchterheid hier een verademing. Of het nog beter wordt is de vraag, maar het is ook wel best zo. De beentjes van Sint-Hildegard is een grappige Twentse streekfilm met ondertitels, gedragen door drie Tukkers. Herman Finkers’ pokerface boeit ook zonder droge grappen: hij heeft een soort gezicht dat nieuwsgierig maakt. Met Johanna ter Steege vormt hij een weinig sexy, maar innemend koppel. Regisseur Johan Nijenhuis, koning van de Nederlandse romkom, bewijst onnadrukkelijk zijn vakmanschap: met een goed script maakt hij een goede film. Dat mag best vaker zijn ambitie zijn."Camera
Maarten van KellerMontage
Bas IckeGrime
Claudette VoornDistributeur
September Film DistributionBioszalen
135 bij premièreKleur
Kleur
Trailer
Doorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer