Singel 39 (2019)

Regie

Frank Krom

Scenario

Eddy Terstall

Release

9 mei 2019

Producent

Rachel van Bommel

Studio

Millstreet Films

Links

IMDB

Duur

90 minuten
Filminformatie

Verhaal

Mo – kort voor Monique – heeft slechts één focus in haar leven: haar medische carrière als hartchirurg. Maar wanneer de extraverte Max naast haar komt wonen, ontstaat er een bijzondere vriendschap die Mo doet inzien dat er meer in het leven is dan alleen haar carrière.

Cast

Lies Visschedijk (Monique), Waldemar Torenstra (Max), Eva van de Wijdeven (Sam, zus van Mo), Loes Haverkort (Marleen), Gerard Cox (vader van Mo en Sam), Steyn de Leeuwe (Diederik), Fabrice Deville (Franse chirurg Jean Jacques), Dahiana Candelo (co-assistent), Jasper Stokman

Ontstaan

De opnames startten in augustus 2018.

Douwe Bob: "Ik heb voor het eerst geacteerd in mijn leven. Dat was behoorlijk onwennig maar het was heel leuk om te doen. Daarnaast is mijn nummer 'Consider' ook de titelsong geworden van de film, supertrots! Het nummer gaat over kans hebben op liefde. In mijn specifieke geval ging het om een allerlaatste kans, maar in de context van Singel 39 heeft dit een veel leukere reden. Of spoiler ik dan teveel?”

Gouden Film (100.000 bezoekers) op 16 mei 2019.

Kijkwijzer: 9 jaar (angst, grof taalgebruik).

Pers

Mike Peek in 'Het Parool' van 8 mei 2019: "(...) Haar baan als hartchirurg lijkt inderdaad een stuk zinvoller dan het najagen van een liefdesrelatie, maar als een vrouw zoiets roept in een Nederlandse romcom, kun je er doorgaans gif op innemen dat er anderhalf uur later toch wordt getrouwd. Dit keer gaat het een beetje anders. Eddy Terstall, die het script schreef, husselde de formule door elkaar. Er komt één keer per maand een collega langs om aan haar lichamelijke behoeftes te voldoen, maar verder vindt Mo het oprecht prima in haar eentje. Dan staat de charmante kunstenaar Max (Waldemar Torenstra) op haar stoep. Of hij de onderverdieping mag huren voor een atelier annex woonruimte annex sociale werkplaats. Daar gaan we dan, denk je direct, maar Max blijkt hartstikke homo. Huh? Nou ja, wel een homo met een vurige kinderwens. Aha! Zo erg heeft Terstall de formule dus ook weer niet veranderd. Vanaf het moment dat Max vertelt dat hij een baby wil, weet je hoe Singel 39 zal aflopen. Mo durft haar gevoelens niet aan zichzelf toe te geven en wanneer ze dat eindelijk wel doet, heeft Max al een andere vrouw gevonden om een kindje mee te maken – een jongere, mooiere vrouw. Mo is gekwetst, verhuist naar Barcelona en … afijn, vult u het zelf verder maar in. Jammer, want veel meer dan zijn quasiprogressieve plot heeft de film ook niet te bieden. De scènes tussen Mo en haar vader Gerard Cox zijn bijvoorbeeld vreselijk plat. Tijdens een wandeling identificeert papa achteloos een appelvink om dochterlief vervolgens te vragen of ze ‘het’ nog weleens doet. Dat vindt Mo een rare vraag. Ze is niet de enige."

Bor Beekman op Volkskrant.nl op 8 mei 2019: "(...) In grote lijnen begeeft Singel 39 zich in het vertrouwde spoor van de romantische komedie: op de toenadering tussen beide hoofdpersonages volgt onvermijdelijk een verwijdering, maar die hobbel lost zich pal voor het einde van de film zomaar op, zodat eenieder alsnog krijgt wat hem of haar toekomt. Het speelfilmregiedebuut van Frank Krom (’t Schaep met de 5 pooten, Soof de televisieserie) naar een script van Eddy Terstall kan bogen op de humoristische en sensitieve dialoog, twee innemende hoofdrolspelers die het er niet te dik bovenop leggen, en de nadrukkelijke, maar niet belerende wijze waarop de makers hun progressieve boodschap door hun film vlechten. Ook de kwestie euthanasie komt ongekunsteld en waardig voorbij; Terstall behandelde het thema eerder al in zijn meesterstuk Simon (2004). Singel 39, een veel veiliger film, wenst de druk op de personages niet écht op te voeren. Dat wreekt zich wel wat tijdens het middenin de film gepropte, nogal vrijblijvende toeristische tripje van Mo en Max naar Marrakech."

Telegraaf.nl op 9 mei 2019: "Ruim tien jaar geleden werd er hoogstens één romantische komedie per jaar gemaakt. Maar sinds Alles is liefde in 2007 het genre openbrak, wordt de bioscoopbezoeker overspoeld met liefdesfilms. Nieuw binnen het zwijmelaanbod is de romkom Singel 39, hoewel de distributeur liever spreekt van een feelgoodfilm. (...) ‘Fabrieksmatige invuloefeningen zonder greintje originaliteit’ is de veelgehoorde kritiek die romkoms vaak ten deel valt. Regisseur Frank Krom (bekend van de Schaep-series) pakt het anders aan door het thematische raamwerk van Singel 39 wat verrassender en vooruitstrevender in te kleuren. Nu eens geen verhaal over hippe Randstad-dertigers die een onmogelijke liefde vol obstakels overwinnen, maar een vlotte vertelling over de mogelijkheden van modern co-ouderschap. Krom liet collega-regisseur Eddy Terstall aan het scenario sleutelen, waardoor alle personages en dialogen wat meer (maar nog steeds te weinig) flair en schwung meekregen. Zo is Waldemar Torenstra geestig als volkse, maar ruimdenkende gay die tevens fervent supporter is van ADO Den Haag. En ook zien we Douwe Bob – zanger van de titelsong – in een leuke bijrol als flirtende barista. Lies Visschedijk daarentegen moet na de films en series over Soof oppassen dat ze niet té vaak in de huid kruipt van een stuntel in de liefde."

Filmuziek

Jorrit Kleijnen, Jacob Meijer, Alexander Reumers

ProdDesign

Diana van de Vosseberg

Distributeur

Dutch Filmworks

Bioszalen

129 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer