Baantjer : het begin (2019)

Regie

Arne Toonen, Marco Maas

Scenario

Willem Bosch, Carl Joos, Thijs Römer, Peter Römer

Release

18 april 2019

Producent

Rachel van Bommel

Links

IMDB

Duur

111 minuten
Filminformatie

Verhaal

In de roerige jaren tachtig wordt rechercheur De Cock gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Montijn stuit de Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

Cast

Waldemar Torenstra (Jurre De Cock), Tygo Gernandt (Tonnie Montijn), Ruben van der Meer (rechercheur Van Kemenade), Horace Cohen (rechercheur Baks), Lisa Smit (Pien), Loes Luca, Robert de Hoog (crimineel Siem Looder), Jelka van Houten (wachtcommissaris Selma), Poal Cairo (Johnny Wormgoor), Guido den Broeder (rechercheur), Ryanne van Dorst (dr. Rusteloos), Niels Nijsmans (hooligan), Peter Bolhuis (politiechef), Loes Luca (Louise), Wing Poon (chef kok), Leny Breederveld, Bas Keijzer, Tim Murck, Lindsay Zwaan (Tessie), Roland Gotjé (bewaker ziekenhuis), Mads Wittermans, Jorn Pronk (agent), Vincent Hoozemans (kind van kraker), Jeroen van Spanje, Bart Rijnink, Jim de Koning, Peter Rene (bankmedewerker), Dennis Grotenhuis

Ontstaan

Baantjer het begin was het idee – en de wens – van Peter en Thijs Römer, zoon en kleinzoon van Piet, de met de rol van rechtschapen rechercheur De Cock vergroeide acteur, die in 2012 overleed. Een herstart en origins story (terug naar het begin) van het ‘merk’ middels een nieuwe Baantjer-speelfilm én (een half jaar later) een nieuwe Baantjer-televisieserie; de eerste afleveringen waren voor de filmpremière ook al gedraaid. De serie zal te zien zijn bij Videoland en RTL4.

De opnames van de film begonnen in oktober 2018.

Voor Baantjer het begin speurde Toonens Vlaamse production designer Kurt Loyens (o.a. Soof, Loft) naar oude fax- en telefoontoestellen, meubilair, vloerbedekking en zelfs complete interieurs, zoals de op 2dehands.be (het Vlaamse Marktplaats) aangetroffen houten keuken in latejarenzeventigstijl, plus bijpassende wandtegels. De rosse buurt werd gereconstrueerd in Leiden, omdat het daar makkelijker filmen was.Een interieur in een bordeel werd in Amersfoort opgenomen.

Anachronistische details zijn weggepoetst. De bankgebouwen aan de Zuidas bijvoorbeeld, moesten uit een luchtshot. Ook week de zo donkere lucht tijdens de kroning in de film nogal af van de zonnige beeldflarden van de échte Juliana en Beatrix op het paleisbalkon, die door de scène zijn gemixt.

Bloed moest na digitale bewerking toch iets minder royaal vloeien om de gewenste Kijkwijzer-goedkeuring voor 12 jaar en ouder te verkrijgen, in plaats van 16. (Bron: Bor Beekman op Volkskrant.nl op 10 april 2019.)

Kijkwijzer: 12 jaar (seks, drugs, angst, grof taalgebruik, geweld).

Pers

Coen van Zwol op NRC.nl op 16 april 2019: "(...) Baantjer was een kneuterige versie van het Duitse Derrick, gekruid met onvervalste Mokumse gein en soap-elementen. Daaraan ontbreekt het ook niet in deze ‘reboot’, want speelfilm Baantjer Het Begin is tevens de aftrap is van een nieuwe tv-serie. De weemoedige mondharmonica van Toots Thielemans zet niet langer het tempo, maar punk en Herman Brood. Het model is niet langer de Duitse krimi maar de Amerikaanse copmovie. Toneel is Amsterdam anno 1980: een vuige, hectische stad zonder bakfietsen en mobieltjes, maar met des te meer junks, zwerfvuil en krakers. Ondervragen doet men op bureau Warmoesstraat met de vuist, er wordt volop gerend en geknokt, juten en krakers voeren op straat veldslagen uit met paarden en straattegels, molotovcocktails en traangas. Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) uit Urk arriveert op bureau Warmoesstraat als een pikkie met stropdas die de mensen wil helpen („O, ben jij er zo één?”) Hij wordt gekoppeld aan ritselaar Tonnie Montijn (Tygo Gernandt), die de halve penose kent en routineus een geconfisqueerde rol geeltjes in eigen zak steekt. Het standaardrecept dus, dienstklopper en louche veteraan groeien naar elkaar toe? Of wordt het groentje in de maling genomen? Als De Cock na een woest achtervolging in de plomp valt, poedelt daar ook een lijk met hanenkam. Een ‘pisser’ die tijdens het urineren beneveld in de gracht is gekukeld, is de eerste indruk. Maar waarom is er dan het woord rat in zijn lijf gekerfd? De politie is geobsedeerd door de voorspelde krakersrellen tijdens de kroning van prinses Beatrix volgende week. Beraamt de kraakbeweging soms een terreuraanslag? Daarvoor zijn aanwijzingen, maar De Cock stuit ook op een spoor naar de Vlaamse cokemaffia - cocaïne komt in die jaren uit Antwerpen. Wat is de rol van pedoloog Bob Donkers (Fedja van Huêt), een jeugdvriend van zijn partner Montijn? De Cocks ontluikende liefde voor Pien (Lisa Smit), Montijns zusje en een felle kraker, compliceert de zaken. Baantjer Het Begin is een vlotte, bekwaam uitgevoerde misdaadsoap die zijn bescheiden ambitie waarmaakt. Arne Toonen, die de regie deelt met gewezen stuntman Marco Maas, bewees met Dik Trom en De Boskampi’s al zijn talent voor sprekende beelden en snelle karakterisering. Dat blijkt ook hier: de kettingrokende wachtmeester, de nurkse commissaris, de temeier die haar dildo in een sopje zet: het is vet aangezet, maar best overtuigend. De snedige, sarcastische dialogen helpen, de plot bevat genoeg de haken en ogen om te blijven boeien, de acteurs hebben er plezier in en met de historisch sfeer zit het vanaf het eerste, fraaie ‘tracking shot’ door een overvol kraakpand helemaal goed. Soms lijkt een scène vooral bedoeld om lekker hardcore te doen - een zeer hardhandige verhoor van een kraakster bijvoorbeeld. En nonsens schuwt men niet: zo slaat de harde kern van de krakers twee kilo cocaïne in om de grondtroepen te motiveren tijdens de kroning. Maar vermakelijk is het: Baantjer Het Begin wekt vertrouwen in de wederopstanding van De Cock. Puntje van aandacht: Amsterdam in 1980 oogt wel heel erg wit. Misschien in de tv-serie wat suri’s en naffers opvoeren voor de broodnodige diversiteit?"

Ab Zagt in 'AD' 18 april 2019: "(...) De politiechef weet niet goed wat hij met Jurre de Cock aanmoet. Hij is niet de enige. Ook de scenaristen tobben overduidelijk met de 39-jarige politieman die enkele tegenstrijdige paden bewandelt in het ­Amsterdam van 1980, enkele dagen voor de kroning van Beatrix. Het is een periode vol tumult en complottheorieën over mogelijke aanslagen. ­Verslaafden, krakers, de penoze en gewelddadige drugsdealers lopen elkaar in de weg. Sommige acties van De Cock (gespeeld door Waldemar Torenstra) komen nogal ­ongeloofwaardig over. Zijn relatie met de zus (Lisa Smit) van zijn dubieuze politiepartner Montijn (Tygo Gernandt) doet hem een aantal merkwaardige beslissingen nemen die zijn positie er niet sterker op maken. De zwalkende De Cock draagt deze film, bedoeld als opmaat voor een nieuwe Baantjer-televisiereeks die later door RTL wordt uitgezonden. De producent omschrijft het hele project als ‘het rebooten van het merk Baantjer.’ Het is afwachten of deze De Cock net zo geliefd gaat worden als zijn veel oudere voor­ganger."

Mike Peek in 'Het Parool' van woensdag 17 april 2019: "(...) Hoe Torenstra's jonge, fitte rechercheur binnen vijftien jaar verandert in de oude De Cock die Piet Römer vanaf 1995 speelde, is onduidelijk. Vermoedelijk was de inhuldiging co'n aantrekkelijk decor dat de makers eerdere iteraties van het personage negeerden. Begrijpelijk. Wie de krakers hoort praten over woningnood en een stad die alleen nog betaalbaar is voor de rijken, moet wel doofstom zijn om geen parallel te zien met het heden. Het is natuurlijk ook erg geestig om (de gelukkig nog steeds erg brave) De Cock met punkhaar te laten infiltreren tussen de krakers. Daar leert hij Tonnies zusje Pien (Lisa Smit) kennen (...) De ongeloofwaardige (of eigenlijk ongefundeerde) romance tussen die twee is het zwakste punt van BAANTJER HET BEGIN. Verder is dit een fijne thriller met een prachtig setdesign, dynamische cameravoering en bakken vol sarcastische Amsterdamse humor. Het script biedt bovendien voldoende basis voor de aansluitende, achtdelige televisieserie, die binnenkort te zien is op Videoland en bij RTL."

Filmuziek

Joris Oonk

Camera

Jeroen de Bruin

Montage

Marc Bechtold

Grime

Marleen Holthuis

Bioszalen

134 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer