
Heinz (2019)
Regie
Piet KroonRelease
18 april 2019Producent
Jolanda JunteLinks
FilmTotaal recensieDuur
76 minuten
Filminformatie
Verhaal
Heinz woont al eeuwen in bij zijn vriend Frits en Professor Aap. Als Dolly hem vraagt op hun zoontje Kleine Bever te passen, krijgt Heinz dikke mot met Frits en Aap. Heinz wordt het huis uitgezet en wordt de volgende ochtend wakker in het Amsterdamse Sprookjesbos. Maar waar is Kleine Bever?!Cast
met de stemmen van: Ruben van der Meer (Heinz), Tygo Gernandt (Zak), Wim T. Schippers (oom Wim), Ilse Warringa (Dolly), Bruno VandenbroekeOntstaan
Stripkat Heinz maakte zijn debuut op de kinderpagina van Het Parool in 1987. Plannen om een film te maken waren er al lang. Van 1987 tot en met 2000 tekenden ze Heinz. Windig en De Jong werkten nadat ze waren gestopt aan de film, maar de film kwam nooit van de grond. Tegen Burny Bos zeiden ze uiteindelijk 'Kun jij die film niet zelf gaan maken?'. BosBros, het bedrijf van Burny Bos is de procucent van de film.Pers
Coen van Zwol op NRC.nl op 16 april 2019: "Heinz, Rockin’ Belly, Dick Bosch, de verhalentrommel van Oom Wim; de supermelige strips van Eddie de Jong en René Windig zijn een oude liefde. Het is daarom met de grootst mogelijke ontgoocheling dat ik moet mededelen dat tekenfilm Heinz is mislukt. De plot - voor zover aanwezig - draait om de nurkse rode kater Heinz, een Amsterdamse baliekluiver die ontdekt dat hij een zoontje heeft bij poes Dolly. Als zij gaat paintballen in de Ardennen met haar kennisjes van de zwangerschapsgym past Heinz op de baby en belandt in dolle taferelen met professor Aap, alien Zak en Vlaamse katholieken die vermoedelijk komen opdraven om de Belgische coproducent van Heinz een kluif toe te werpen. Alles is ademloos, chaotisch; men lijkt te overcompenseren uit angst dat Heinz wordt ervaren als een verhaal uit den ouden doosch. De strips van De Jong en Windig zijn namelijk doordesemd van sardonische nostalgie naar een verdwenen Holland van de wederopbouw. Dat dna respecteren de makers: in het intro maken we kennis met een retro-Amsterdam bomvol draaiorgels, bruine kroegen, temeiers, gajes en dronken matrozen die neuzelen over de diepere betekenis van Joepie Joepie is gekomen of Ozewiezewoze. De drukte blijft, toch zet Heinz zich maar niet in beweging. Personages duiken willekeurig op of poetsen de plaat terwijl Heinz van viskraam naar volle kroeg walst en van ontvoering naar achtervolging. Een soort ‘stream of consciousness’ die je anarchistisch kan noemen, maar ervaart als warboel. Alsof tien mensen je in een volle kroeg tegelijk een ingewikkeld verhaal vertellen: na twee minuten klap je dicht. Daagt in de finale alsnog coherentie, dan is het te laat. Misschien faalt Heinz op scriptniveau, met onderontwikkelde personages en grappen die niet zozeer worden uitgewerkt, maar gedumpt. Ook de glimlach van herkenning sterft dan snel weg. Zeker is dat het misloopt qua timing en opbouw. En dan blijft er weinig te genieten over bij animatie die de doorsnee van Cartoon Network niet overstijgt."Bioszalen
21 bij premièreKleur
Kleur
Trailer
Doorzoek de NFD
Doorzoek op beginletter
Laatste toevoegingen
De Nederlandse film database wordt onderhouden door René van Dam. Lees meer