De vriendinnen Kim, Abby, Feline en nieuwkomer Pippa besluiten hun laatste vrije dagen voor het eindexamen door te brengen in een afgelegen vakantiehuisje in de Ardennen. Wat een gezellig meidenweekend had moeten worden, verandert al gauw in een drama. Na een feestje met drie jongens uit een naburig huis is Feline ineens verdwenen. Door een dik pak sneeuw kunnen de meiden geen kant op en ze hebben geen mobiel bereik. Het lijkt erop dat iemand op hen jaagt en de sfeer wordt steeds angstaanjagender. Weten de meiden eigenlijk wel alles van elkaar en hoeveel valsheid kan een vriendschap verdragen?
Cast
Abbey Hoes (Abby), Gijs Blom (Casper), Holly Mae Brood (Feline), Olivia Lonsdale (Pippa), Romy Gevers (Kim), Jelka van Houten (moeder van Kim), Niek Roozen (Daan), Thijs Boermans (Jeroen), Shahine El Hamus (Stijn), Madelief Smalbil (kleine Kim)
Ontstaan
Het boek Vals werd bekroond met de prijzen Beste vrouwenthriller 2010 en Beste Young Adult thriller 2011 en Beste Jeugdboek 2012. De sfeer van het boek is gehandhaaft, maar in het boek werd elk hoofdstuk vanuit een ander personage verteld en dat is veranderd in de film.
Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, angst, grof taalgebruik).
Pers
Berend Jan Bockting op Volkskrant.nl op 23 januari 2019: "(...) Dat het uiteindelijke gevaar niet van buitenaf komt maar in de groep huist, is een aardige wending in een verder wat futloze en houterig vertelde film, die opleeft zodra Lonsdales energieke en onberekenbare personage in beeld verschijnt."
André Waardenburg op NRC.nl op 22 januari 2019: "(...) Er was al een musicalversie van de jeugdthriller Vals uit 2010, nu is er ook de film naar het bekroonde jeugdboek van de populaire
schrijfster Mel Wallis de Vries. (...) Vals heeft een typische thrillerstructuur, informatie wordt achtergehouden en er wordt met (valse) aanwijzingen gestrooid. Zo tanken de tieners bij een afgebladderd benzinestation waar opeens een enge man in jagersjas verschijnt. Een van de studenten gedraagt zich wat vreemd en trekt zich mokkend terug in een hoekje. Kim denkt gedaanten te zien voor het raam, en Pippa maakt om geheimzinnige redenen foto’s van een kotsende Kim en van Abby die met een jongen zoent. Vals gebruikt ook een wat afgekloven conventie, die van de mobiele telefoon die eerst wel bereik heeft maar de tweede dag opeens niet meer. Ook gaat het flink sneeuwen waardoor de bewegingsvrijheid van de personages wordt ingeperkt en de vier als ratten in de val zitten. Slordige details vallen hinderlijk op. Zo willen de meiden de jongens afbellen terwijl ze nergens telefoonnummers hebben uitgewisseld. En is het niet vreemd dat de wc van buiten op slot gaat? De schets van de vriendschap tussen Abby en Kim overtuigt nog het meest, al was iets meer psychologische invulling welkom geweest. Kim is jaloers dat Abby hecht is met de vervelende Pippa en probeert een wig tussen de twee te drijven. Zeer begrijpelijk, want ja, ook de kijker vindt
Pippa al snel een onuitstaanbaar kreng. Toch is Vals wel een verdienstelijke thriller, een kruising van Carry Slee-achtige thematiek, pesten, met psychologische horror. De jonge actrices
brengen het bovendien met verve en maken het beste van hun soms wat dunne personages."
Fabian Melchers op Telegraaf.nl op 24 januari 2019: "(...) Het onderlinge wantrouwen zorgt voor spannende momenten tussen hoofdrolspelers Abbey Hoes, Olivia Lonsdale, Romy Gevers en Holly Mae Brood.Jammer genoeg slaat Vals daar met zijn tweede helft in door. In paniek kun je domme dingen doen, maar in dit geval gaat dat wel erg ver. Vervolgens moet een lange reeks flashbacks nog voor een emotionele wending met boodschap zorgen. Het is allemaal te geforceerd. Regisseur Dennis Bots,
die eerder de goedbezochte kinderhorror Anubis en de Wraak van Arghus maakte, heeft ditmaal zichtbaar moeite om een publieksvriendelijke nagelbijter ook geloofwaardig te houden."