Tragikomedie over mannen die te lang jongens blijven en meisjes die te snel vrouw willen worden. De 32-jarige eeuwige student Thijs sloft ogenschijnlijk zorgeloos door het leven dat gevuld is met bier, meiden, donaties van zijn moeder, hangen met zijn huisgenoot en wat werkshiftjes in een sfeerloze mediagigant. Wanneer hij de zestienjarige oppas van zijn zus ontmoet, een jongvolwassen meisje met torenhoge ambities en een uitgestippeld plan voor het leven, wordt Thijs keihard geconfronteerd met de gevolgen van zijn bestaan.
Cast
Gijs Naber (Thijs), Roos Wiltink (Lisa), Anniek Pheifer (Simone),
Martijn Hillenius (Tim), Yannick van de Velde (Walter), Joke Tjalsma (Leonie, Thijs' moeder), René van Retèl (Joost, Thijs' vader), Markoesa Hamer (Julie)
Ontstaan
In twee jaar tijd gemaakt.
De regisseur heeft dezelfde leeftijd als Thijs in de film.
Facts
Witgoedzaak Media Markt is in de film M* Markt.
Pers
Mario Wisse in 'Metro' van woensdag 5 november 2014: "Iedereen kent wel zo?n jongen als Thijs. Of is of was er zelf zo een. Zo?n jongen die alles in zijn leven aangereikt heeft gekregen en daardoor nooit heeft geleerd zich ergens voor in te spannen. Gijs Naber speelt dit herkenbare type met verve. Af en toe slaat regisseur Ten Horn (die eerder De Ontmaagding Van Eva Van
End maakte) echter door, dan werkt die botte nietsnut van een Thijs op de zenuwen. Maar Aanmodderfakker is desondanks een aanrader, met dank aan de aandacht voor detail, de humor en het feit dat Naber aanmodderfakker Thijs in de tweede helft van de
film toch iets sympathieks weet te geven."
Ab Zagt in 'Algemeen Dagblad' van 6 november 2014: "Hij is een kruising tussen een Nederlandse versie van de Russische uitvreter Oblomov en de Amerikaanse eeuwige hippie Lebowski: Thijs, een 32-jarige luiwammes die by Mediamarkt werkt en het leven vanuit de parkeerstand bekijkt. (...) Gijs Naber speelt deze Thijs op een heerlijke nukkige manier. Alles is hem teveel, totdat een jong ding (Roos Wiltink, minstens zo goed) in zijn leven komt. (...) Aanmodderfakker, een prachtige
samenvoeging van aanmodderen en motherfucker, won drie Gouden Kalveren: beste film, beste scenario en beste acteur. De film heeft echter wel een paar problemen. Zo is het verhaal net niet sterk genoeg voor een speelfilmlengte. Een kortere film was meer op zijn plaats geweest. Dat zou ook beter passen bij het lamlendige karakter van Thijs."
Coen van Zwol in 'NRC next': "(...) De film kreeg Gouden Kalveren voor beste film, acteur en scenario. Toch is hij niet helemaal geslaagd. De doffe, botte kindman Thijs mag dan een
held van deze tijd zijn, aan het eind boeit het niet of hij slaagt of faalt. Je bent het liefst gewoon van hem af. (...) Ter Horn en scriptschrijver Anne Barhoorn zijn een verrijking voor de Nederlandse film, maar hoewel de film veel sterke scènes en dialogen bevat, Wikt het net niet samen tot iets voortreffelijks. Daarvoor is het te zelfbewust ironisch. Zo haalt Aanmodderfakker de conventies van de romkom iets te zelfbewust overhoop. Het stramien: liefde, terugval, zelfinzicht en 'run for love': de held of heldin, bevrijd van zijn blokkade, zet het tenslotte op een hollen als zijn geliefde uit zijn leven dreigt te verdwijnen. Ter Hom speelt zo openlijk met die regels dat je aan identificatie met de helden niet toekomt. Daardoor laten Thijs en Lisa je ook onverschillig
(...) Je gunt Lisa iets beters. Het elastiek is te ver opgerekt, de emotionele spankracht is eruit. Ter Horn bekijkt het menselijke gedoe nu wel erg afstandelijk."
Belinda van de Graaf in 'Trouw' van 6 november 2014: "Zelden met zo'n grote glimlach uit een Nederlandse film gekomen. Dat komt doordat de 31-jarige regisseur Michiel ten Horn geen 'pleaser' is, geen modieuze meeloper. Met de eeuwige student Thijs creëerde hij een origineel personage, een 32-jarige puber die niks wil, en overal over struikelt. (...) tamelijk briljant in het scheppen van dit soort droogkomische situaties. 'Deadpan' zouden ze in Amerika zeggen. Buster Keaton was er goed in, en tegenwoordig Bill Murray. En Gijs Naber, bekroond met het Gouden Kalf voor de Beste Acteur, kan er ook wat van. (...) Ten Horn maakt er een zeer geestig en kleunlijk universum van waarin je smelt voor de irritante, arrogante aanmodderfakkekr. Alex van Warmerdam heeft er met Michiel ten
Horn een heel leuk neefje bij."
Pauline Kleijer in 'de Volkskrant' van 6 november 2014: "(...) Aanmodderfakker is een logisch vervolg op Ten Horns veelbelovende speelfilmdebuut De ontmaagding van Eva van End, dat ook geschreven werd door Barnhoorn. (...) Hoe lomp hij zich ook gedraagt, het is verdraaid lastig een hekel aan hem te krijgen. Dat is niet alleen te danken aan het sterke spel van Gijs Naber. (...) zit vol visuele grapjes. (...)"
Mariska Graveland in 'de Filmkrant' van november 2014: "(...) Het leuke aan Aanmodderfakker ? naast de titel ? zijn de vele veelzeggende details van het lapzwanzerige eeuwige-studentenleven van de 32-jarige Thijs, heerlijk chagrijnig gespeeld door Gijs Naber. Natuurlijk is er een la vol met weggemoffelde belastingaanslagen, een luxaflex die uit zijn voegen hangt en wat vage lapjes voor het raam die voor gordijn moeten doorgaan. Als zijn gestreste zus hem ophaalt voor het pensioenfeest van hun vader, hoeft hij alleen maar zijn naam op de kaart te schrijven ? hij zou uiteraard de laatste zijn om zelf zo'n felicitatiekaart te kopen. (...) Maar Thijs heeft eigenlijk nergens zin in. Daarin schuilt een beetje de makke van de film van Michiel ten Horn (De ontmaagding van Eva van End), want Thijs reageert alleen maar op andere mensen. Als er al een mogelijkheid tot verandering in hem ontluikt, is dat niet door een innerlijke drang maar door de acties van anderen: ex-vriendinnen, nieuwe vriendinnen, zus, ouders. Dat maakt van Thijs ? hoe amusant het ook is om hem te volgen ? een nogal hol vat, en maakt van Telefilm Aanmodderfakker niet het generatieportret dat het ook had kunnen zijn. Ook ? of juist ? het filmen van een doelloos leven behoeft een diep begrip van de persoon die dat leven leidt."
Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 5 november 2014: "(...) Ten Horn zoekt het niet in (quasi) realisme, maar jaagt de film bewust over the top, met een vaak hilarisch effect. (...) Nederland heeft er in elk geval een volwassen filmmaker bij: met AANMODDERFAKKER bewijst Ten Horn dat zich na zijn veelbelovende debuut DE ONTMAAGDING VAN EVA VAN END als iemand die weet wat hij wil. En, belangrijker: dat ook kan maken."
Prijzen
Gouden Kalf 2014: Beste Acteur voor Gijs Naber, Beste Scenario voor Anne Barnhoorn, Beste Film voor Iris Otten, Sander van Meurs, Pieter Kuijpers voor Pupkin Film.