Sonny Boy (2011)
Regie
Maria Peters
Scenario
Maria Peters, Pieter van de Waterbeemd
Release
27 januari 2011
Producent
Peter Jan Brouwer, Maria Peters, Hans Pos, Dave Schram
Studio
Shooting Star
Duur
132 minuten
Filminformatie
Verhaal
In de herfst van 1928 ontmoet de jonge, uit Suriname afkomstige, Waldemar Nods in Nederland de oudere Rika van der Lans en ze worden verliefd. De tegenstellingen zouden bijna niet groter kunnen zijn: Waldemar zwart, Rika wit, 17 jaar leeftijdsverschil en bovendien is Rika al moeder van vier kinderen. Maar ze houden van elkaar en dan? blijkt Rika zwanger te zijn. Rika en Waldemar kiezen voor elkaar ondanks de hoge prijs die ze daarvoor moeten betalen. Ze krijgen een zoon, Waldy, hun eigen Sonny Boy. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en wagen Waldemar en Rika hun leven om onderduikers te redden. Dat gaat echter niet zonder ingrijpende consequenties...
Cast
Ricky Koole (Rika van der Lans), Sergio Hasselbaink (Waldemar Nods/Sonny Boy), Marcel Hensema (Willem), Micha Hulshof (Marcel), Frits Lambrechts (Sam), Katja Herbers (Vera Bartels), Anneke Blok (tuindersvrouw), Jaap Spijkers
(tuinder), Angelo Arnhem (Waldemar, 13 jaar), Eliyha Altena (Sonny Boy, 6 jaar), Daniel van Wijk (Sonny Boy, 11-15 jaar), Willem Nijholt, Marcel Hensema (Willem), Ole Kroes (Henkie, 4 jaar), Mees Wielinga (Henkie, 10 jaar), Sido Vrieswijk (Henkie, 17 jaar), Charlie Leuken (Jan, 13 jaar), Martijn Lakemeijer (Jan, 20 jaar), Claire Veldkamp (Brtha, 9 jaar), Gaite Jansen (Bertha, 15-26 jaar), Ko Zandvliet (Wim, 19 jaar), Leny Breederveld (moeder van Rika), Monic Hendrickx (Ans Bartels), David Millar, Manoushka Zeegelaar, Stijn Westenend, Wouter Zweers, Daniel van Wijk, Annejet van der Zijl (bezoeker nachtclub), Manoushka Zeegelaar-Breeveld (Eugenie Nods), Joy Wielkens (Hilda Nods), Robbert Blokland
(bezoeker nachtclub), Ydwer Bosma (knecht)
Ontstaan
Sonny Boy is de verfilming van de bestseller van Annejet van der Zijl uit 2004, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een verboden liefde. Van het boek Sonny Boy (Nijgh & Van Ditmar) werden binnen 6 maanden 80.000 exemplaren verkocht.
Opgenomen in Nederland (Amsterdam: Donauweg 21
in een loods van de Telegraaf op o.a. 31 maart 2010, alwaar vier sets zijn gebouwd; Den Haag: exterieur pension in de Pijnboomstraat, groentenhantel G. van der Lans in een woonhuis, Dordrecht, Zeeland), België en Suriname. In maart 2010 begonnen de opnamen in Paramaribo en op de Surinamerivier.
De gemeente Den Haag gaf 50.000 euro aan de makers van de film om de stad te promoten.
Nadrukkelijke aanwezigheid van Philips (microfoon en onderdelen).
Eerste film voor Sergio Hasselbaink.
Anneke Blok deed auditie, maar bleek te oud voor
de hoofdrol in SONNY BOY. Ze is wel in een klein
rolletje te zien.
Maria Peters liet Waldy Nods (81), de echte Sonny Boy, de film zien op een familiereünie. Vier generaties waren er, meer dan 150 mensen. Maria Peters in 'De Pers' van donderdag 27 januari 2011: "Waldy is mentaal nog heel sterk. Hij was ontroerd."
Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, angst, discriminatie, grof taalgebruik).
Facts
Producent Shooting Star zei op de website dat ze
voor niks minder gaan dan een Oscar voor beste
buitenlandse film.
Pers
Bor Beekman in 'de Volkskrant' van 20 januari
2011: "(...) De verfilming van het werk was een
megaoperatie, daar het verhaal zich afspeelt op
twee continenten, en tal van locaties, variërend
van het Suriname van de jaren twintig tot de
concentratiekampen van Hitler. (...) Waar je
hoopt op een kalm opgebouwd en gelaagd begin,
tekent regisseur Maria Peters het karakter van
haar hoofdpersonage slechts in klare lijn.
Haast, heeft ze: we moeten met de stoomboot naar
Nederland (...) Het scenario volgt goeddeels de
lineaire opzet van het boek, en hakt de
geschiedenis in gecondenseerde brokjes waarin
emoties en handelingen worden onderstreept in
plaats van gesuggereerd. Dat de film daarbij
niet strandt, ligt aan de hoofdrolspelers Ricky
Koole en Sergio Hasselbaink, die elkaar in
presentie goed aanvullen; de eerste kwetsbaar en
uitbundig, de tweede fier en gereserveerd.
Tegelijk maakt de wijze waarop de kleurling
Waldemar in Nederland wordt ontvangen, en het
venijn waarmee de Hollanders worden afgebeeld ?
een naar, racistisch en bekrompen volk waren we
? van Sonny Boy een opmerkelijke film. Want al
is haar regie op veel momenten matig, Peters
trekt wel een spiegel op die in de vaderlandse
cinema nog ontbrak. Vreemd is dat de regisseur,
die eerder Kruimeltje en Pietje Bell maakte,
juist kinderen houterig laat acteren. Het budget
(zo?n 6 miljoen euro) werd gespendeerd aan
groots bedoelde, maar net niet overtuigende
explosies en luchtaanvallen, en ook op klein
niveau ontbreekt finesse; waarom hebben die
Duitsers zo?n zwaar Nederlands accent? Peters
maakt voortdurend keuzes die het realisme
ondergraven: waarom toch al die bekende acteurs
laten opdraven voor piepkleine rollen? Twee
tellen Martijn Lakemeier en Anneke Blok ? het
zal vast imponeren op de poster, maar in de film
zelf leidt het af, alsof je even Oorlogswinter
binnenwandelt. (...) ?Het water is mijn vriend?,
zegt Waldemar trots, nu tegen de Nationaal
Socialist die hem tijdens een verhoor zonder
effect onder water houdt. Dan kun je
nadrukkelijk het predicaat ?waar gebeurd? op je
film plakken, maar zo praten mensen niet."
Mark Moorman in 'Het Parool' van 26 januari
2011: "(...) De verfilming van deze geschiedenis
door Maria Peters (bekend van kinderfilms als
Kruimeltje en Pietje Bell) schiet echter aan
alle kanten tekort, aan filmische verbeelding,
aan treffende casting, aan een goed scenario en
aan een dramatische spanning die van het
waargebeurde, hoe ongelofelijk ook, een goed
verteld filmverhaal maakt. Ricky Koole als Rika
en debutant Sergio Hasselbaink als Waldemar doen
hun best, maar krijgen pover materiaal om mee te
werken. Het scenario van Peters en Pieter van de
Waterbeemd benoemt alles en slaat daarmee elke
magie rond de personages dood. Voeg daar een
verhaal aan toe dat zich in één versnelling door
de tijd lijkt te ploegen (en toen, en toen, en
toen) en men heeft een portret van twee mensen
in een turbulente periode in de geschiedenis,
zonder dat we het noodzakelijke gevoel van tijd
en plaats krijgen. Kennelijk waren de makers als
de dood om het publiek kwijt te raken, dus
krijgt alles meteen een duiding, een stempel. (...) Deze manier van vertellen wreekt zich vooral in het tweede deel van de film, als de oorlogsjaren aan bod komen en we zien hoe Rika en Waldemar worden opgepakt omdat ze Joden
hebben laten onderduiken. De film volgt hun weg door de kampen, maar het volstaat te zeggen dat de filmmakers het, budgettair en op elk ander vlak, niet in huis hebben om deze helletocht het juiste dramatische gewicht te geven. (...)"
Marco Weijers in 'de Telegraaf' van 27 januari 2011: "(...) Zo veel mogelijk historische feiten uit het boek werden in met informatie overladen dialogen gecondenseerd. Het resultaat is soms nogal onnatuurlijk, zeker ook omdat het
acteerwerk niet altijd even sterk is. Dat wringt in een film die realisme nastreeft en daar op andere fronten - zoals sfeertekening en aankleding ? veel beter in slaagt. Een geluk is ook dat Ricky Koole vrijwel elke scène een emotionele meerwaarde geeft. Bovendien zijn de naakte feiten van dit met zorg in beeld gebrachte liefdesverhaal aangrijpend genoeg om ook het meest versteende hart te beroeren."
Leo Bankersen in 'de Filmkrant' van februari 2011: "(...) Daar doorheen dringt zich een weinig geflatteerd tijdsbeeld op. Het blijft niet bij de opmerkingen die Waldemar en zijn zoontje Waldy zich moeten laten welgevallen. Tussen katholieken en protestanten heerst een even grote onverdraagzaamheid en de feslte jodenjager is een Hollander. Het boek is redelijk trouw gevolgd, met alleen de door Frits Lambrechts gespeelde oudere variété-artiest als toegevoegd fictief personage. (...) Een verdienstelijke en integere verfilming, maar niet het grootse en meeslepende epos dat er allicht in had gezeten. Meer een optelsom van aangrijpende momenten die je eerder ambachtelijk dan inventief kan noemen. Aan de hoofdrollen ligt het niet. (...) Marcel Hensema als de godvruchtige eerste echtgenoot van Rika [neigt] naar een karikatuur. Ook is de bedoeling van veel sès vaak net iets te zwaar aangezet. Eigenlijk maken die rauwe maar voorspelbare beelden uit de Duitse kampen zelfs minder indruk dan een bescheiden scène in de bioscoop waar de verliefde Rika en Waldemar zien hoe Al Jolson in THE SINGING FOOL Sonny Boy zingt. De blanke Jolson geschminkt als blackface, met zwart gezicht en dikke witte lippen, de karikatuur uit het toenmalige Amerikaanse variététheater. Het liedje is ontroerend, de aanblik schrijnend, het moment onvergetelijk."
Grieteke Meerman in 'Sp!ts' van donderdag 27 januari 2011: "(...) SONNY BOY is eigenlijk twee films in één. Enerzijds is het een liefdesgeschiedenis tussen twee maatschappelijke outsiders en anderzijds is het een oorlogsverhaal over verzetshelden. Beiden moesten in 132 minuten - wat eigenlijk nog uitzonderlijk lang is - worden gepropt. En dat is te merken. (...) niet al te beste special effects (...) Door de haast ontberen scènes die bedoeld zijn als ontroerend of aangrijpend, elke diepgang. En op de zeldzame momenten dat daar wel sprake van lijkt te zijn, gooit het Nederlandse accent van sommige Duitse personages roet in het eten. Bijkomend probleem is het script. De dialogen zijn vaak kinderlijk en onecht. (...) Peters strikte voor SONNY BOY een hoop a-sterren. Tot in de kleinste bijrollen struikelen we over acteurs als Martijn Lakemeier, Gaite Jansen, Frits Lambrechts, Anneke Blok en Monic Hendrickx. Geen van hen krijgt de kans te laten zien wat ze in huis hebben. Hetzelfde geldt voor hoofdrolspelers Sergio Hasselbaink en Ricky Koole. Maar één ding moet je ze nageven: als stel zijn ze uitstekend gecast. Want chemie, dat hebben ze wel."
Prijzen
Op 8 april 2011 hebben al meer dan 400.000 bezoekers de film gezien; goed voor een Platina film.
Casting
Job Gosschalk, Marina Wijn
Filmuziek
Henny Vrienten
Camera
Walther van den Ende
Montage
Ot Louw
ProdDesign
Jan Rutgers
Kostuums
Femmy Blakely, Leo Blind, Ellen Liem, Bho Roosterman, Tim van Deutekom
Grime
Joan Tjon a Hie
Stunts
Heidi Alemans, Nicolas De Pruyssenaere, Klaas-Jan Hop
Distributeur
A-Film Distribution
Bioszalen
111 bioscoopzalen bij première
Kleur
Kleur
Co-productie
KRO
Art director
Paula Loos