Exit 7 (1979)

Regie

Emile Degelin

Release

8 maart 1979

Producent

André Thomas, Emile Degelin, Angela Degelin

Duur

107 minuten
Filminformatie

Verhaal

Architect Marc Dumont ontmoet het Poolse meisje Jadwiga. Met enige aarzeling beginnen ze een verhouding, waardoor Marcs toch al smeulende twijfels over zijn bestaan steeds meer worden aangescherpt. De psychologische crisis wordt zo hevig dat hij met Jadwiga een tijdje naar Rhodos vertrekt en zijn gezin achterlaat. Ook op Rhodos komt de verlangde oplossing niet; Jadwiga en Marc groeien steeds meer uit elkaar, ook al omdat ze niet echt naar elkaar op zoek zijn. Marc gaat alleen naar Nederland terug, maar onderweg wordt zijn vliegtuig gekaapt. Het beeld bevriest op Marcs ontzette blik bij de bestorming van het toestel.

Cast

Peter Faber (Marc Dumont), Janine Bisschops (Eva Dumont), Robert Willekens (zoon van Marc), Jadwiga Jankowska (Pools meisje Jadwiga), Laura Gemser (stewardess), Johanneke van Kooten (vriendin), Paul Codde (antiekhandelaar), Fred van Kuyck (mosselman), Guido de Belder (kaper), Johny Voners (kaper), Yvonne van Hulst, Pierre Dubois, Ann Baekens, Regine Haegeman, Mieke Verheyden, Sofie van Remoortel, Bart Vanistendael, Colette Peeters, Peter Peersman, Suzanne Jorion, Michel Vicient

Ontstaan

Belgisch-Nederlandse co-produktie. Scenario: Emile Degelin, Ivo Michiels, naar het boek 'Exit' van Ivo Michiels uit 1971.

Facts

Het hele verhaal wordt verteld in flash-back, vanuit de gijzelingssituatie die als kader dient.

Pers

FID 1979: "Peter Faber levert als Marc een topprestatie en wordt daarbij omringd door een paar acteurs die weerwerk leveren van al even hoog niveau. Jadwiga Jankowska (...) speelt perfect het speelse, soms nogal pesterige vriendinnetje dat zich niet laat doorgronden. Janine Bischops (...) is een heel reële figuur (...) Daarentegen heeft Johanneke van Kooten (...) geen enkele vat op haar rol gekregen. (...) Een oplossing voor Marc's angsten en ondergangsvisioenen wordt niet gegeven. (...) De scenaristen hebben kennelijk met de handen in het haar gezeten over de afronding van het geheel; het onbevredigende slot (tevens kader) is daar een sprekend bewijs van. Maar de indringendheid van de rest van de film wordt daardoor nauwelijks aangetast zodat al met al toch nog een buitengewoon interessant geheel overblijft."

Filmuziek

Thijs van Leer

Titelnummer

Magriet Eshuijs

Camera

Eduard van der Enden

Montage

Monique Rysselinck

Kleur

Kleur