Kicks (2007)

Regie

Albert ter Heerdt

Release

1 maart 2007

Producent

San Fu Maltha, Albert Ter Heerdt, Jos van der Linden

Duur

110 minuten
Filminformatie

Verhaal

In Kicks is een noodlottig ongeval de aanzet tot een reeks van gebeurtenissen, die het leven van verschillende individuen uit het moderne Nederland op de kop zet. Als het jongere broertje van Said per ongeluk wordt neergeschoten door een blanke agent, dreigt hij samen met diens Marokkaanse collega speelbal te worden van een steeds hoger oplopend etnisch conflict. Een sexy meisje uit de grachtengordel wil nu eindelijk wel eens een 'echte' allochtoon leren kennen, een mislukte filmmaker probeert tevergeefs een film te maken over het lot van asielzoeksters. Een Marokkaans-Nederlandse legersergeant gaat op zoek naar de ware liefde en een medewerkster van een opvanghuis zoekt het geluk buiten haar gezin en werk. Ook een bewoner van het opvanghuis en de vriendin van Said komen er niet zonder kleerscheuren af.

Cast

Mimoun Oaïssa (Said), Maryam Hassouni (Aaliyah, aanstaande van Marouan), Mohammed Chaara (Marouan), Roeland Fernhout (Wouter), Hadewych Minis (Kim, vrouw van Wouter), Mimoun Ouled Radi (Nordin), Marcel Musters (Frank), Eva Duijvestein (Lisette), Jack Wouterse (Chiel), Iliass Ojja (Redouan, broer van Said), Ilias Addab (Karim, vriend van Redouan), Eelco Smits (Victor, vriend van Wouter), Chantal Janzen (Denise), Fransje Boelen (Dana), Nanah Takaza, Wim van der Grijn (rijksrechercheur), Mattias Maat (rijksrechercheur), Henk Poort (bokscoach), Abdendbi Azzaoui, Anke Engels, Yahya Gaier, Fockeline Ouwerkerk, Henk Bakker (man op markt)

Ontstaan

(Geïnteresseerde) Investeerders konden zich via de website www.kicksdefilm.nl zich aanmelden.

Opgenomen in de zomer van 2006 in Amsterdam (o.a. ’s Gravelandse Veer, Waterlooplein).

Met zichtbare medewerking van supermarkt Supercoop, krant Sp!ts en het Ministerie van Defensie.

Albert ter Heerdt snapt de in kranten genoemde vergelijking met CRASH wel, maar het script van KICKS dateert van voordat CRASH verscheen. Hij denkt zelf eerder aan SHORT CUTS van Robert Altman.

Pers

NL20 van 28 februari 2007: "(...) De film geeft een beeld van een multiculturele samenleving waarin racisme op verschillende manieren sluimert. Een samenleving die, zoals ook al bleek in Nederland de afgelopen jaren, opeens verscheurd kan raken. Autochtonen tegen allochtonen, Nederlanders versus Marokkanen, de gemoederen laaien hoog op. (...) Ditmaal geen komedie met wat serieuze kanten, maar een inhoudelijk drama met een vleugje komedie."

Merike Woning in 'Metro' van 1 maart 2007: "(...) Ontzettend leuk dat Jack Wouterse meedoet, fijne acteur, maar geen idee waarom hij in de film speelt. Vage lijntjes, ontroerende lijntjes, aanstootgevende lijntjes, romantische lijntjes of niet, er zit altijd wel een lijntje in dat je bekoort. Kicks is een film waar je maar al te graag een paar uurtjes van je kostbare tijd aan wilt spenderen."

Willem Schouten in 'Sp!ts' van 1 maart 2007: "(...) Wat doet die verveelde muts Eva Duivesteijn überhaupt in een film als Kicks? Maar in essentie gaat het elders echt fout. Want Ter Heerdt wilde dan wel een serieus drama maken maar bijt uiteindelijk niet door. (...) uitmuntende Oaïssa (...) Samen met Hassouni en de geloofwaardig geconflicteerde Mutsers houdt hij Kicks overeind tot de bel voor de laatste ronde. Maar de film heeft dan wel te veel klappen opgelopen om tot winaar te worden uitgeroepen."

Ronald Rovers in 'de Filmkrant' van maart 2007: "(...) Mimoun Oaïssa (...) acteert erg overtuigend. (...) Daarentegen valt opnieuwe op, net als in Offers van Dana Nechushtan, dat Maryam Hassouni juist bepaald niet overtuigend acteert. Waar die Emmy vandaan kwam, is me echt een raadsel en dat ligt niet aan mij. (...) De film wil te veel uitleggen en legt daarom te veel woorden in de mond van teveel personages. (...)"

Naomi Dorré op On Stage van 1 maart 2007: "(...) De verhaallijntjes zijn lang niet allemaal goed uitgewerkt en eindigen hier en daar in het luchtledige. Ook zijn enkele 'lollige' personages veel platter dan andere, waardoor de film wat onevenwichtig is. Maar dit alles wordt ruimschoots gecompenseerd door Ter Heerdts vermogen om een zwaar thema van een luchtige toon te voorzien en het enthousiasme van de cast en de crew die onafgebroken van de film afstraalt. Dit maakt Kicks tot een prettige kijkervaring waarbinnen we met liefde de fouten oogluikend toe staan."

Biosmail.nl van 3 maart 2007: "(...) Kicks is beter geslaagd dan Shouf shouf habibi! maar is behept met hetzelfde manco: de filmpersonen handelen af en toe zo onrealistisch dat je ervan in de lach schiet. De reclamejongen gaat helemaal over de zeik als zijn (bizarre) filmproject dreigt te mislukken, maar reageert laconiek wanneer hij zijn vriendin met de Turkse zanger in bed vindt ("ik slaap wel op de bank"). Kickbokser Saïd maakt het plotseling uit met zijn blonde vriendin, maar over zijn motieven leren we niets. Kicks is een aanzet tot een film die echt heel erg goed had kunnen zijn. Het acteertalent is er. Helaas blijft de film steken bij het vertellen van het verhaal, maar lukt het Ter Heerdt niet om echt onder de huid te kruipen van zijn personages."

Ronald Ockhuysen in 'de Volkskrant' van 1 maart 2007: " (...) Waar Shouf Shouf Habibi! een komedie was met een serieuze ondertoon, is Kicks een serieuze film met komische elementen. Ter Heerdt koos ditmaal voor de mozaïekfilm (...) Ter Heerdt heeft zich niet laten verleiden de verhaallijnen op geforceerde wijze bij elkaar te brengen. Zodoende smeedt hij een gefragmenteerde inkijk in de huidige Nederlandse maatschappij. Intercultureel onbegrip en emoties voeren er de boventoon. De kern van het scenario wordt gevormd door een schietpartij, waarbij de getapte Amsterdamse agent Frank een Marokkaanse jongen doodschiet. Is er sprake van racisme, zoals de Marokkanen in de buurt meteen beweren? Of gaat het hier, zoals de politie na onderzoek vaststelt, om een ongelukkige samenloop van omstandigheden? De grote kwaliteit van Kicks zit in het vermogen van Ter Heerdt diverse perspectieven naast elkaar te plaatsen. Met een royaal gebaar zet hij Nederland neer als een land op drift. Niemand weet nog wie hij precies is en welke richting het op moet. De even vriendelijke als conservatieve Marokkaan zingt liedjes van Boudewijn de Groot en hoopt op een kans bij Idols, de Marokkaanse sergeant komt in een crisis wanneer zijn verloofde vertelt geen maagd meer te zijn, terwijl de Nederlandse filmmaker Wouter de waarheid denkt te vinden in een film over illegale vrouwen die worden gedwongen seks te hebben met honden. Kicks is niet het soort film waarvan het verhaal al het werk verzet. Dat verhaal, waarin nogal wat clichés over elkaar buitelen, is slechts de aanleiding om verder te kijken, en de werkelijkheid van nu vanuit andere posities waar te nemen. Wie zich daaraan overgeeft, ondergaat een hoopvolle ervaring. Het multiculturele drama, waar Nederland links én rechts de mond vol van heeft, blijkt meer op misverstanden te stoelen dan op fundamentele verschillen. Die zachte boodschap zit ook in de wijze waarop cameraman Bert Pot soms even stil houdt bij de gezichten van de hoofdrolspelers. Om hen vervolgens kort, in close up, in de lens te laten gluren - alsof ze op zoek zijn naar hun spiegelbeeld. Kijken. Dáár gaat het in deze moedige film om. Naar elkaar, en vooral ook naar jezelf. Want wie zichzelf kent, kan ook met open blik de ander aanschouwen."

Prijzen

Gouden Kalf 2007 voor beste muziek (Vincent van Warmerdam).

Casting

Job Castelijn, Janusz Gosschalk, Job Gosschalk

Filmuziek

Vincent van Warmerdam

Liedjes

Een meisje van zestien, Noordzee van Boudewijn de Groot gezongen door Mimoun Ouled Radi, Close your eyes van Racoon

Camera

Bert Pot

Montage

J.P. Luijsterburg

ProdDesign

Minka Mooren

Grime

Monique Mierop

Geluid

Peter Warnier

Stunts

Marco Maas

Bioszalen

35 bij première

Kleur

Kleur

Meer info

Site: http://www.kicksdefilm.nl.
Afbeeldingen