Wild Romance (2006)

Alternatieve titel: Shpritz

Regie

Jean van de Velde

Scenario

Maarten Lebens

Release

9 november2006

Producent

André de Raaff, Terry Glinwood, Bob Hubar, Klaas Kooistra, Jean van de Velde, Koos van Dijk, Denis Wigman

Duur

103 minuten
Filminformatie

Verhaal

Film over de jonge jaren van zanger Herman Brood. Het verhaal concentreert zich op de jonge jaren van de zanger, toen hij als provinciaaltje naar Amsterdam toe trok om met zijn muziek de wereld te gaan veroveren. Als de jonge Koos van Dijk op zoek is naar een podium act voor zijn pas geopende café ontmoet hij de dan nog onbekende Herman Brood met wie het liefde op het eerste gezicht is. Koos wordt Herman's manager en kort daarna vertrekken ze naar Amerika om hun geluk aldaar te beproeven. Wild Romance is de eerste speelfilm over de muziek en het leven van Herman Brood, een van de meest spraakmakende Nederlandse idolen. Met veel muziek en humor beslaat de film de eerste 5 jaar (1974-1979) van Herman's rock 'n roll carrière, zijn eerste drie elpees en zijn tour door Amerika....

Cast

Daniël Boissevain (Herman Brood), Marcel Hensema (zijn manager en beste vriend Koos van Dijk), Karina Smulders (Nina Hagen), Maarten Rischen (Dany Lademacher), Joop Bonekamp (Cees ), Helge Slikker (Freddie van Kampen), Elisa Beuger (Dorien), Robbert Blokland (journalist), Tijl Bolhuis (Herman Brood als kind), Ruben Brinkmann (radiojournalist), Anne Buurma (manager platenmaatschappij Phonogram), Nanette Edens (dokter), Marthe Geke Bracht (dokter), Evert de Jager (Koos' vader), Hugo Konings (Ferdie), Roos Le Roux (ruitenwister), Kevin Llewellyn (Scott ), Bert Luppes (Joop Brood), Monira Macintosh (Bombita #3), Michiel Nooter (Bert van Rees/Gerard), Leona Philippo (Bombita #2), Laurie Reijs (Peters verloofde) , Joshua Rubin (taxichauffeur #1), Boris Saran (Duitse douanier), Bartho Staalman (Peter), Joke Tjalsma (Hermans moeder), Frédérique van der Hoeven (Bombita #1), Ids van der Krieken (bolle Aike), Linda van der Steen (Bombita #4), Simon Vinkenoog (Simon Vinkenoog), Iwan Walhain (Bubble), Margje Wittermans (Ria van Dijk), Diede Zillinger Molenaar (Gerrit), Johan Aders (gast op feestje), Jason Kapraun (groupie)

Ontstaan

Wild romance begint onder de tonen van Broods grootste hit. Terwijl we Saturday Night horen, loopt Herman Brood naar het Hilton Hotel. Hij drinkt wat, schrijft een briefje en gaat naar het dak van het hotel. Als hij op de rand staat, twijfelt hij. Dan dwarrelt Broods hoed door de lucht. Daarna springt de film bijna dertig jaar terug in de tijd. Het is 1974. De film sluit af met archiefbeelden: een korrelige compilatie van Herman Brood achter zijn piano, met zijn dochter, schilderend, en op straat.

Van de oorzaak van het falen in de VS bestaan meerdere versies. Zo durfde Brood volgens manager Van Dijk niet meer op te treden omdat hij het in Amerika op een gegeven moment zonder drugs moest zien te redden. Voormalig Wilde Romance-bassist Freddie Cavalli vertelde onlangs dat Brood bewust afhaakte - gewoon omdat hij het wel had gezien. In het scenario van Lebens en Van de Velde zijn beide varianten verwerkt.

Herman Brood zou op 5 november 2006 zestig jaar zijn geworden.

De werktitel van de film luidde Shpritsz, naar het roemruchte album van Brood.

Acteur Ernst Löw trad al regelmatig op als Brood, maar was met zijn 35 jaar wat oud om een jonge Brood te vertolken.

Voor deze film liet Daniël Boissevain de hoofdrol in NACHTRIT schieten. Daniël in ‘NL30’ van 1 november 2006: “Ik vind dat NACHTRIT een erg mooie film is geworden en ik vind ook dat Frank Lammers het ontzettend goed doet. En het is natuurlijk heel tof dat hij zelfs een Gouden Kalf heeft gekregen. Voor hetzelfde geld had ik de film gedaan en geen Gouden Kalf gekregen, dat weet je nooit. Ik heb geen spijt van mijn keuzes. Ik kon NACHTRIT en Brood niet tegelijkertijd doen laten we wel wezen: zo’n rol in een film over Brood komt nooit meer voorbij natuurlijk. Dat moest ik gewoon doen.” Xandra Brood stuurde na de eerste viewing een sms’je waarin ze schreef dat hij een heel goede Herman heeft neergezet.

Bevat beelden uit de documentaire Rock 'n roll junkie (1994). In de film komen ook onder andere de songs Dinge Dong van Teach in en Radar love van Golden earring voorbij. Op single verscheen Saturday night in een remix van Armin van Buuren, die ook onder de aftiteling te horen is.

Facts

Koos van Dijk gaf filmcritici de schuld van de tegenvallende bezoekersaantallen. De voormalige manager van de rocker denkt dat de recensenten koste wat het kost vast willen houden aan het beeld van Brood als 'knuffeljunk'. In verschillende recensies, onder meer in Het Parool en NRC Handelsblad, wordt de kritiek geuit dat het personage van Brood niet te doorgronden is. Volgens Koos van Dijk klopt het beeld dat in de film van Herman geschetst wordt echter helemaal. "De critici willen een beeld van Herman zien dat totaal niet voldoet aan hoe Herman werkelijk was. Zij willen van Herman een intelligente, lieve en beschaafde man maken."

Pers

Renate Sun-Louw in ‘Zone 020’ van 8 november 2006: “(…) Het is een interessante keuze om juist voor Van Dijk te kiezen als leidraad in de eerste biopic over Brood. (…) Broods verslavingen worden voornamelijk als komische bravoure neergezet, met slechts een enkele keer aandacht voor de tragiek die daarachter schuilt. Daniël Boissevain doet zijn best als Brood – wat hem makkelijk wordt gemaakt omdat hij relatief weinig tekst krijgt – maar de sterspeler is Marcel Hensema als Koos van Dijk. (…)”

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 8 november 2006: "(...) sterke rol van Marcel Hensema (...) leuke rol van Karina Smulders (...) Op het beslissende moment gaat de [Amerikaanse] tournee - leve de ironie - niet mis door drugs, maar door de afwezigheid van drugs. Eerder hoorden we zachtjes muziek van Golden Earring. Een steekje onder water, omdat Earring in Amerika wel succesvol was? Wild romance bewijst dat een opsomming van cruciale gebeurtenissen uit iemands leven nog geen goede film maakt. In Wild romance krijgen we nooit het gevoel door te dringen tot Brood. Wat dreef hem? Was hij een tragische held of een deerniswekkende junk? En wat betekende zijn gruwelijke zelfmoord? Wild romance vraagt zich niets af, maar stelt zich tevreden met de buitenkant. We zien Brood zoals hij zich graag presenteerde: de schelm die maling had aan alles en iedereen. Zelfs dit oppervlakkige beeld komt onvoldoende uit de verf, omdat Boissevain Broods charisma, snedigheid en zelfspot mist. Hij speelt Brood als een halve zombie die van de wereld geen weet heeft. Het verschil tussen zijn fletse personage en Brood wordt pijnlijk zichtbaar aan het einde van Wild Romance als we documentairebeelden van Brood zien. Nederlands ruigste rock-'n-roller verdient een betere film."

Berend Jan Bockting in ‘NL20’ van 8 november 2006: (…) weinig verrassende, maar wel onderhoudende kijk op een ietwat onderbelicht stukje van een markante persoonlijkheid.”

Karin Wolfs in 'de Filmkrant' van november 2006: "(...) Voor diepgang is WILD ROMANCE (...) geen tijd ingeruimd. Wel voor een batterij grappen en grollen uit de oude doos. Brood die een scheet laat in het gezicht van een Duitse douanier. Brood die een bruidje pikt. Brood die continu om een voorschotje vraagt. Lachen! Een nieuwe kijk op het fenomeen Brood levert dat niet op, eerder een gemakzuchtige abstractie richting komieke karikatuur. Brood is in de film niet meer dan een rare bijfiguur in een verhaal over het roerige leven van een manager, die af en toe 'zomaar' recht in de camera praat. Wat ook niet helpt, is dat Boissevain maar geen Brood wil worden. (...) zien we ... Michael Jackson? (...) een playbackshow zonder x-factor. (...) Die paar minuten ware beelden bij Broods versie van 'My way' doen oprechter aan dan de anderhalf uur 'their way' die daaraan vooraf ging."

Fritz de Jong in 'Gooi en Eemlander' van 9 november 2006: "(...) De nadruk op de vriendschap tussen de manager en het talent komt eigenlijk alleen uit deverf in de tweede helft van de film. (...) Het eerste deel gaat teveel over Van Dijk (...) De filmmakers lijken nauwelijks geïnteresseerd in de kunstenaar Brood: zijn hits en schilderijen worden in de film gepresenteerd als ware het bijproducten in een met vrouwen, alcohol en drugs gevuld junkenleven. Daarbij helpt de vertolking door Daniël Boissevain ook niet. (...) doorleefd is zijn optreden niet. Boissevains rockheld is een plastic Idol op zoek naar zijn X-factor. (...) een suikerarme, cafeïnevrije en glutenloze Brood."

Prijzen

Daniël Boissevain ontving op 12 maart 2007 de Rembrandt Award (publieksprijs) voor beste Nederlandse acteur.

Marcel Hensema nam voor zijn rol van Herman Brood-manager Koos van Dijk in Wild Romance in oktober 2007 een Gouden Kalf voor beste acteur in ontvangst.

Gouden Ui 2007 voor Grootste filmflop: de groots opgezette productie trok slechts 28.000 bezoekers.

Casting

Janusz Gosschalk, Job Gosschalk, Matijs Wessels

Filmuziek

Kinshasa Brothers, Dany Lademacher

Camera

Jules van den Steenhoven

Montage

Martyn Gould

ProdDesign

Vincent de Pater

Kostuums

Margriet Procee

Stunts

Willem de Beukelaer, Marco Maas

Special effects

Roland Goddijn, Harrie Wiessenhaan, Rick Wiessenhaan

Bioszalen

55 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen