Nachtrit (2006)

Alternatieve titel: Night run

Regie

Dana Nechushtan

Scenario

Franky Ribbens

Release

12 oktober 2006

Producent

Jan van der Zanden, Wilant Boekelman, Marina Blok, Bernadette Bout

Studio

Waterland Film & TV, NPS TV

Duur

98 minuten
Filminformatie

Verhaal

Als Dennis van der Horst de kans krijgt om een eigen taxinummer te bemachtigen grijpt hij die met beide handen aan. Hij sluit een lening af onder toeziend oog van de directeur van MOTAX: Ome Jan Bremer. Dennis kan nu een nieuwe wagen kopen en hij behoort tot de inner circle van Ome Jan. Al snel ontdekt Dennis waarom hij zo gemakkelijk een vergunning kon bemachtigen. De wetgeving blijkt veranderd: er wordt concurrentie toegelaten op de taximarkt. Dennis' vergunning is in één klap waardeloos geworden. Als hij verhaal haalt bij Ome Jan, omdat deze hem een waardeloze vergunning heeft aangesmeerd, laat hij zich ompraten: samen met honderden chauffeurs die in hezelfde penibele situatie verkeren, geeft hij gehoor aan de oproep van MOTAX om de concurrerende centrale DNC van de straat te vegen. Het is oorlog in de straten van Amsterdam.

Cast

Frank Lammers (Dennis van der Horst), Fedja van Huêt (Marco van der Horst, Dennis' broer), Peggy Jane de Schepper (Elize van der Horst, Marco's vrouw), Henk Poort (ome Jan Bremer), Hans Kesting (Joris), Mohammed Chaara (Mahmoud), Jeroen Willems, Marcel Musters (man in abattoir), Barry Atsma (rechercheur Nijdam), Bas Keijzer (Bert), Frits Lambrechts (voorzitter bestuursvergadering), René Riva (René Riva), Bob Schrijber (Cees), Fred Schrijber (Ruud), Caro Lenssen (mooie vrouw), Hadewych Minis (Evelien Schroeder), Franky Ribbens (taxichauffeur), Harry Slinger (Rob), Jaap Spijkers (politieagent Grimbergen), Yorick van Wageningen

Ontstaan

Film over de Amsterdamse taxioorlog in 2000. ,,Het is een enorm spannende episode uit de Amsterdamse geschiedenis'', zegt Nechushtan, die ook meeschreef aan het scenario. ,,Het is eigenlijk vreemd dat de gebeurtenis tot nu toe zo onderbelicht is gebleven in tv-series en films.'' Toen eind jaren negentig de Taxiwet werd afgeschaft, kwamen er talloze nieuwe kleine taxibedrijven op. Dit gebeurde tot groot ongenoegen van vooral monopolist Taxicentrale Amsterdam, waarvan de chauffeurs soms honderdduizenden guldens hadden neergeteld voor een taxivergunning. Dit leidde in 2000 tot talloze rellen in de hoofdstad, waarbij oude en nieuwe taxichauffeurs met elkaar op de vuist gingen. Niet zelden moest de mobiele eenheid ingrijpen om de orde te herstellen.

Nechushtan en Ribbens werkten samen met TOTAL LOSS en zijn nu in het echte leven een stel.

Het script kende zo’n zeven versies. Aanvankelijk ontwikklde het zich in de richting van een thriller, maar uiteindelijk is het een mix van genres geworden.

Scenarioschrijver Franky Ribbens heeft een half jaar in de taxiwereld rondgelopen en tientallen mensen gesproken. Als de TCA top niet achter de film stond, dan had hij niet gemaakt kunnen worden, daarom hebben ze ex-directeur Grijpink ook het script laten lezen. Door Grijpink zijn de anekdoten eerder heftiger geworden. Behalve het einde is alles echt gebeurd. Maar de personages zijn fictief.

Daniël Boissevain was eerste keus voor de film, maar hij haakte af. Daarvoor werd hij door Frank Lammers nog bedankt in zijn dankspeech voor het Gouden Kalf.

Frank Lammers brak zijn hand op de set van Nachtrit.

De opnames gingen van start op 26 september 2005 in Amsterdam en duurden ongeveer twee maanden.

De band Intwine heeft speciaal voor NACHTRIT de titelsong Feel It geschreven. ’Vooral de rauwe en beklemmende sfeer van de film sprak ons aan en wij denken met Feel It dezelfde sfeer te hebben gecreëerd’, aldus leadzanger Roger.

Echte chauffeurs vormen de figuratie. Sommige van hen hebben echt een aandeel gehad in de taxioorlog.

Facts

Dana Nechushtan in 'Volkskrant magazine' van 19 december 2009 over het feit dat de film niet genomineerd werd voor beste regisseur: "(...) Harde lach. Ik was woedend! Als je vier nominaties hebt - voor beste mannelijke bijrol, beste vrouwelijke bijrol, beste acteur en beste film - is dat toch een eigenaardige keuze. Acteurs spelen zo'n rol niet uit zichzelf." Over de filmposter waar ze niet blij mee was: "als filmmaker lever je een film af bij een distributeur en daarna verlies je je invloed. Dat kan frustrerend zijn." Over de release tegelijk met ZWARTBOEK en OBER: "Iedereen met gezond verstand begrijpt dat je een film als NACHTRIT niet in dezelfde week moet uitbrengen als ZWARTBOEK en OBER. Paul Verhoeven en Alex van Warmerdam: de twee grote namen van de Nederlandse film! Dan zou ik ook wel weten als ik die week naar de bioscoop zou gaan. Ik had er een heel slecht gevoel over, en daarin kreeg ik gelijk. Vijftig duizend mensen hebben de film gezien. Veel te weinig. Maar ik ben er niet zuur over. Die film heeft veel positieve aandacht gehad."

Pers

Joost Broeren in ‘de Filmkrant’ van oktober 2006: “(…) De zeurderige rocktrack lijkt door Nechushtan als verplicht nummer weggemoffeld te worden, bijvoorbeeld als achtergrondgeluid tijdens zware dialoogscènes (…) de hele film wordt gedragen door de sterke centrale rol van Frank Lammers. Dennis is stoïcijns en toch opvliegend, een introverte branieschopper. De rest van de karakters steekt er wat bleekjes bij af. (…)"

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 11 oktober 2006: "(...) Dat Ribbens een half jaar research deed in het taximilieu, is te merken aan de geloofwaardige situaties en dialogen, die nooit de indruk wekken - zoals vaak in Nederlandse films - dat ze achter een bureau zijn bedacht. De film, die een scenarionominatie bij de Gouden Kalveren had moeten krijgen, zit vol geestige opmerkingen uit het taximilieu. Een van de leukste is de observatie van een taxibaas (Hans Kesting), dat de gemiddelde taxichauffeur 'het IQ van een dooie hond' heeft. Nachtrit is een volwassen Nederlandse grotestadsthriller. Een klein stapje in de internationale filmwereld, maar een sprong voorwaarts in de Nederlandse filmwereld."

Irene Start in 'Zone 020' van 11 oktober 2006: "(...) De dialogen zijn eerlijk en direct, de huizen en cafés waar Dennis en zijn maten samenscholen hangen van de armoede en kitsch aan elkaar. Dat Nachtrit ondanks dit alles niet helemaal klopt, komt omdat de verhaallijn zich net zo traag ontwikkelt als de gedachten in het hoofd van Dennis. Nechushtan heeft een uitleggerige stijl, zodat je het einde ergens middenin in de film ziet aankomen. De uitvoering van dat einde is verrassend explosief, dat wel."

Jan Pieter Ekker in 'de Volkskrant' van 12 oktober 2006: "(...) Het camerawerk van Bert Pot en de art direction van Minka Mooren maken dat de dreiging voortdurend voelbaar is in Nachtrit. Het is altijd donker in Amsterdam; de stad baadt in een koud, blauw licht. De pittoreske trapgeveltjes en fotogenieke grachten ontbreken; het beeld wordt gedomineerd door vuilniszakken, dichte rolluiken, opgebroken wegen en achterstandsbuurten met dichtgetimmerde deuren en ramen. De subcultuur is goed getroffen, met dank aan echte chauffeurs in bijrollen en Henk Poort als Ome Jan, de baas van Motax (in Nachtrit heet de concurrent NTC. 'Of NSB of hoe die kakkerlakken ook heten') die leuk is met de kleinkinderen en gul voor het goede doel, en tegelijk ook over lijken gaat. (...) Nechushtan haalt het beste naar boven in de hele cast. Lammers - met zijn hoofd tussen zijn schouders en een steeds diepere frons - overtuigt als de binnenvetter Dennis; Van Huêt is minstens zo goed als het kleine, net iets verstandiger broertje. De band tussen de twee wordt duidelijk in losse, korte scènes, met een paar gebaren en oogopslagen en halve zinnetjes. 'Het duurt nog even', liegt Dennis tegen Marco als de vergunning waarvan hij dagdroomt naar een 'kutmarokkaan' gaat. 'Formaliteiten. Dingen enzo.' Op het Nederlands Film Festival werden Lammers (die de rol pas kreeg nadat Daniël Boissevain er voor koos Herman Brood te spelen in Wild Romance) en Van Huêt bekroond als Beste Acteur en Beste Bijrolacteur. De grootste troef, Peggy Jane de Schepper, bleef achter met lege handen. De Schepper (...) is overrompelend als Elize, een volks meisje dat heen en weer wordt geslingerd tussen de twee broers. Helemaal zonder maniertjes of een aangezet Amsterdams accent. Nachtrit is een in alle opzichten overtuigend relaas over macht en hebzucht, liefde en opoffering."

Naomi Dorré in 'On Stage Nieuwsbrief' van 12 oktober 2006: "(...) De bijna onbedwingbare neiging om "Nee, doe dat nou niet!" naar het witte doek te schreeuwen is bijzonder vervelend, maar Lammers overtuigende spel - hij won niet voor niets een Gouden Kalf - is zo boeiend dat je moet blijven kijken. Net als zijn jongere broertje Marco (een wederom overtuigende rol van Fedja van Huêt) zou je Dennis af en toe een flinke dreun willen verkopen. Maar daarna wil je ook een borrel met hem drinken zodat hij zijn sores even kan vergeten. Wat de taxichauffeurs in Amsterdam ook valt te verwijten, in 2000 hebben ze een rottijd gehad, dat maakt Nachtrit wel duidelijk."

Sven Gerrets in 'NL20' van 11 oktober 2006: "(...) alles klopt. Het camerawerk, de grauwe beelden in de schemering, de vervreemdende muziek en Henk Poort als 'mafiabaas': uiterlijk smetteloos netjes, maar innerlijk een regelrechte viezerik. Eenzaam rijden we met Dennis mee door de symbolisch opengebroken straten van Mokum, terwijl onheilspellende geluiden uit de intercom klinken. Een van de mooiste Nederlandse films in tijden."

Oene Kummer in Preview van oktober/november 2006: "(...) Tot het beste van Nachtrit, die qua intensiteit vergelijkbaar is met Van God los, behoren de twee scènes die om een kopje Robusta-koffie draaien en die Tarantino qua wrange ironie overtreffen. De kroon op een pronkstuk, dat zich kan meten met de beste grotestadscinema, van Taxi Driver tot Collateral."

Prijzen

Gouden Kalf op 6 oktober 2006 voor BESTE MANNELIJKE BIJROL voor Fedja van Huêt en Gouden Kalf voor BESTE ACTEUR voor Frank Lammers.

Liedjes

Ik pluk een ster voor jou / René Riva

Camera

Bert Pot

Montage

JP Luijsterburg

ProdDesign

Minka Mooren

Geluid

Antoin Cox

Bioszalen

30 bij première

Kleur

Kleur

Meer info

Site: http://www.nachtritdefilm.nl.
Afbeeldingen