Johan (2005)

Regie

Nicole van Kilsdonk

Scenario

Mieke de Jong

Release

6 oktober 2005

Producent

Hans de Weers, Hans de Wolf, Erwin Godschalk

Studio

Egmond Film and Television BV

Duur

90 minuten
Filminformatie

Verhaal

De Texelse vader en moeder Dros hebben hun tien voetballende zonen vernoemd naar bekende Nederlandse voetballers. Dan wordt nummer elf geboren, Johan, de kroon op het werk van vader Dros, want zijn elftal is nu compleet. Er blijkt een probleem: Johan houdt niet van voetbal, maar van muziek. Terwijl zijn broers carrière maken bij de beste clubs van Nederland spendeert Johan zijn tijd aan zijn vriendinnetje Evy en maakt hij muziek. Broer Johnny heeft ook een oogje op Evy, en al snel, als Johnny een plaats bij Ajax krijgt, Evy ook op hem. Johan trekt zich met liefdesverdriet terug in de grote stad waar hij talentenjachten afstruint en de liedjes opdraagt aan Evy. Evy blijkt daar niet ongevoelig voor.

Cast

Michiel Huisman (Johan), Johnny de Mol (Johnny), Huub Stapel (vader Rinus Dros), Ariane Schluter (moeder Millie Dros), Caro Lenssen (Evy), Ben Horsting (Coen Dros), Michiel de Jong (Abe Dros), Waldemar Torenstra (Sjaak Dros), Tijn Docter (vriend), Arent-Jan Linde (Barry Dros), Gijs Naber (Willem Dros), Leona Philippo (Hester), Robin Rienstra (Piet Dros), Hayo Bruins (presentator), Erik Steijger, Stefan Steijger, Viktor Steijger (drieling), Huub van der Lubbe (jurylid), Thierry van Keeken (Ajax-fan), Jack van Gelder, René van Asten, Edwin van dee Sar, Wilfried Genee

Ontstaan

De film speelt zich af op Texel, in Amsterdam en in het voetbalstadion en wordt, middels een voice over, verteld vanuit het perspectief van hoofdpersoon Johan Dros (Michiel Huisman).

Na het beluisteren van veel muziek werd ‘Venise’ van Julien Clerc gekozen als filmnummer. Ook Olifantje in het bos (25 euro voor 30 seconden) en Geef me je angst haalden de soundtrack. Songs o.a. Venise / Julien Clerc, Saturday night, Als ze er niet is, When the lady smiles.

Opgenomen op Texel, Amsterdam (Dam, Rijksmuseum, Arena). Er is gespeeld in de Arena, David Endt, perschef van Ajax vond het goed als de Ajax-spelers in de film te zien waren, het bestuur was minder enthousiast, maar ging accoord als Koeman toestemming gaf, maar die liet de beslissing over aan Van der Vaart. Die wilde niet omdat hij net een conflict had met Ibrahimovic.

Te zien zijn o.a. De Ruyter muisjes en het tijdschrift Pulse (dat al ter ziele was toen de film uitkwam).

Nicole van Kilsdonks speelfilmdebuut zou oorspronkelijk door UIP worden uitgebracht, maar het werd een Buena Vista release.

De film JOHAN kwam, als Telescoop-project, tot stand met steun van het het Ministerie van OCW, de NOS, het Nederlands Fonds voor de Film en het Co-productiefonds Binnenlandse Omroep. De overige financiering werd bijeengebracht door CV Johan.

Pers

Oene Kummer in 'Sp!ts' van 6 oktober 2005: "(...) En ook al vraagt de kijker zich op den duur af wat Johan eigenlijk in dat opportunistische wezen ziet, de film doet dat liever niet. Zo'n gemiste kans is typerend voor de voorspelbare wijze waarop de driehoeksverhouding tussen de hoofdpersonen wordt uitgewerkt. Wel is de ook in de muziekwereld actieve Huisman geloofwaardig als zanger/gitarist en geniet De Mol zichtbaar van zijn rol als scorende spits. Alleen is het jammer dat de getalenteerde Lenssen in haar rol als voetbalvrouw nog maar weinig te doen krijgt. In productioneel opzicht heeft Van Kilsdonk haar zaakjes niettemin prima voor elkaar. Het relatief hoge budget van ruim drie miljoen euro zie je op het schermterug: veel locaties, veel bijfiguren en mooi camerawerk van Guido van Gennep (Lepel). En de climax in een uitverkocht voetbalstadion kan zich meten met een gemiddelde Hollywood-film, waarin de hoofdpersonen ook altijd voor het oog van de camera hun intiemste gevoelens prijsgeven."

Naomi Dorré in 'On Stage' van 6 oktober 2005: "(...) Goed, de karakters van de vader en de twee rivaliserende broers krijgen te laat in de film meer diepte en de voiceover is vaak overbodig, maar verder kent het scenario genoeg leuke grappen voor pretentieloos vermaak. Gezien het genre moet de kijker echter wel willen dat 'ze' elkaar krijgen en daar heeft Johan een probleem. Hoe goed Lenssen ook haar best doet om van Evy een leuk lief meisje te maken, de heldin van het verhaal is en blijft een willoos wicht. Hierdoor irriteert de onvoorwaardellijke verliefdheid van Johan zo erg, dat je op het laatst denkt: zoek het dan ook maar uit met z'n tweeën. En dat kan niet de bedoeling zijn geweest." Pauline Kleijer: “(…) Het grootste probleem van Johan is het gebrek aan ontwikkeling. Dat mag vooral De Jong verweten worden, die beter kan; haar scenario's voor Lepel en Het Zuiden waren gelaagder en interessanter. Ook Van Kilsdonk heeft zich verslikt. Bij al haar aandacht voor uiterlijkheden - muziek, aankleding, voetbalscènes - is ze vergeten haar film een hart te geven.”

Jos van der Burg in ‘Het Parool: “(…) Twee broers die elkaar haten en om een vrouw vechten; wat verstaan de makers van Johan eigenlijk onder een romantische komedie? Dat hun film niet geestig is, komt door de onleuke personages. Johan, Johnny en Evy zijn akelige opportunisten. De 'integere' Johan chanteert Johnny om zijn carrière van de grond te krijgen. Johnny is het cliché van de te rijke jonge voetballer, die zich alles denkt te kunnen veroorloven. En prijsdier Evy behoort tot de types die in de liefde kiezen voor de succesvolste carrière. Daar komt bij dat de schets van het voetbalmilieu zo plat is als een dubbeltje. Voor De Jong en Van Kilsdonk is elke voetballer een boerende hork die in een dure auto rondscheurt, en zijn vriendin bedriegt. Nergens doet de film een poging voetbalclichés te overstijgen. De openingsscène maakt al duidelijk wat de kijker te wachten staat. Terwijl zijn vrouw bevalt, heeft vader Dros vooral oog voor de voetbalwedstrijd op de televisie. De geboorte van het kind valt samen met een doelpunt. Ja, humor is een vak.”

Prijzen

Op het Internationale Filmfestival van Houston in mei 2006 bekroond als beste speelfilm.

Filmuziek

Fons Merkies

Camera

Guido van Gennep

Montage

Michiel Reichwein

ProdDesign

Harry Ammerlaan

Geluid

Kees de Groot

Distributeur

Buena Vista International

Bioszalen

46 bij première

Bezoekers

29.511

Kleur

Kleur

Meer info

Site: ww.johandefilm.nl.

Locaties

Texel, Amsterdam (Dam, Rijksmuseum, Arena)
Afbeeldingen