Allerzielen (2005)

Regie

Peter de Baan, Constant Dullaart, Marco van Geffen, Norbert ter Hall, Rita Horst, Mijke de Jong, Michiel van Jaarsveld, David Lammers, Nicole van Kilsdonk, Martin Koolhoven, Hanro Smitsman, Eddy Terstall, Karim Traïdia, Meral Uslu, Gerrard Verhage

Scenario

Robert Alberdingk Thijm, Katrijn van As, Ger Beukenkamp, Philip Delmaar, Constant Dullaart, Marco van Geffen, Maria Goos, Norbert ter Hall, Michiel van Jaarsveld, Mieke de Jong, Mijke de Jong, David Lammers, Meral Uslu

Release

7 april 2005

Studio

Added Films International, CCCP, Column Producties, De Productie, Isabella Films, IJswater Films, Kleine Storm, Lemming Film, Motel Films, Riba Film

Duur

90 minuten
Filminformatie

Verhaal

Allerzielen is een verzameling van 16 ontroerende, grappige, woedende, hoopvolle en hopeloze korte films in reactie op de polemiek en opwinding in Nederland na de moord op Theo van Gogh op 2 november 2004. De korte films zijn samengevoegd tot een compilatie van 90 minuten. Het initiatief voor ALLERZIELEN komt van een kleine groep scenarioschrijvers. Zij wilden niet in de eerste plaats een film over Theo van Gogh zelf maken, maar liever korte, eenvoudige verhalen vertellen vanaf de zijlijn. Geen politieke analyses, geen goedgebekte politici, maar aandacht voor het verdriet, de hoop en de woede van de buurvrouw, de toeschouwer, de trambestuurder. Verhalen aan de rand van de moord. Spontaan boden zich vele regisseurs en producenten aan. Zij werken allemaal belangeloos aan dit unieke project mee. Zij wisten zich hierbij gesteund door: het Nederlands Fonds voor de Film, de NPS, het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties, het CoBO Fonds, Cinema Delicatessen, Lira, het Contractenbureau, het Netwerk Scenarioschrijvers en het Nederlands Film Festival.

Cast

Jack Wouterse, Ton Kas, Peter Bolhuis, Chris Comvalius, Ergün Simsek, Isis Cabolet, René Jonkers, Jos Tobé, Sallahedin Sellami, Poal Cairo, Samir Naima El Bezaz, Ruben van der Meer, Marlies Heuer, Stan Schram, Liselot Hoekstra, Will Wickel, Banjer, Vincent Destombes, Wim Serlie, Olga Zuiderhoek, Khadija Stibchar, Karina Smulders, Dunya Khayame, Lore Dijkman, Mariecke Van Der Linden, Ali Cifteci, Sabri Saad El Hamus, Telat Cihan Eksi, Levi van Kempen, Jeanette Koppe, Cees van Zijl, Jacqueline Groos, Wilma van der Wende, A.J. Grijpsma, Menno van Leeuwen, Ali Car, Mo Ghaara (stem), Leny Breederveld, Ali Cifteci, Jasper Gottlieb, Bilal Elmhassani, Merijn van Heiningen, Jesselyn Maasbach, Rachid van de Veer, Mike Libanon, Mirjam Hegger, Hugo Beelt, Lieke Rosa Altink, Arthur Veen, Fred Van Mierlo, Iwan Walhain, Govert Anschütz, Aziz Elmoussaoui, Abdel Daoudi, Abdel Elbaz, Mohammed Essaid, Karin Walhof, Serge Geworkan, Yassin Zekhnini, Duck Jetten, Ramin Farahani, Boris Apituley, Jelani Isaacs, Govert Anschütz, Jack Hiks, Pauline Rentmeester, Arie Van De Toorn, Robbert Van Barneveld, Ruud Ackerman, Toon Van Bussel, Martijn Van Osch, Aniel Kerkvliet, Mark Honing, Jitse Bergsma, Othman Guenaoui, Illias Elouarti, Ismael El Tarhabi, Serdal Türk, Mourat Yijksl, Ylona Weijenberg, Ruud Dik, Angelique Otterspeer, Laura Hogendoorn, Wilma Hagedoorn, Diny Van Summeren, Ans Rijkers, Ton Rijkers, Margriet Duyster, Wannessa Guicherit, Rocio Burguillos, Anne Mette Jurgens, Annelies Geerdink, Anneke Pérez, Nellie Haazen, medewerkers Allerzielen: Bas Akkerman, Cheryl Asruf, Ger Beukenkamp, Rob Blomkwist, Kees Boot, Steven Brusche, Caroline Buquoy, Onko Buys, Job Castelijn, Fehd El Ouali, Anke Engels, Diderik Evers, Cees Geel, Janusz Godschalk, Arjen Van Der Grijn, Casper Grimbrere, Suus De Groot, Jochum Ten Haaf, Boy Hazes, Michiel Hazebroek, Marcel De Hoogd, Quinten Jansen, Ruud Jehae, Herma Jonkeren, Frank Klijn, Danielle Van Der Kooi, Thomas Kool, Pamela Laponder, Krijn Lock, Elwin Looije, Marco Maas, Fons Merkies, Niko Post, Wim Post, Jacco Van Ree, Bert Rijkelijkhuizen, Johan Rompelberg, Ronald Schuurbiers, Jacqueline Steijlen, Rutger Storm, Gerrard Verhage, Claudette Voorn, Paul Voorthuysen, Howard De Vries, Paul Wilens, Eric Wobma; Ad Knippels, Jet Pagnier, Cem Polak, Cahit Ölmez (stem), Peer Mascini, Sandra den Hamer, Emile Fallaux, Hans Teeuwen, Theodor Holman, Gijs van de Westelaken, Carolyn van Liefland, Merel Notten, Marcel Hensema, Dirk Zeelenberg

Ontstaan

Deelnemers aan ALLERZIELEN zijn (in alfabetische volgorde): Scenarioschrijvers: Robert Alberdingk Thijm, Katrijn van As, Ger Beukenkamp, Philip Delmaar, Constant Dullaart, Marco van Geffen, Maria Goos, Norbert ter Hall, Michiel van Jaarsveld, Mieke de Jong, Mijke de Jong, David Lammers en Meral Uslu. Regisseurs: Peter de Baan, Constant Dullaart, Marco van Geffen, Norbert ter Hall, Rita Horst, Mijke de Jong, Michiel van Jaarsveld, David Lammers, Nicole van Kilsdonk, Tim Oliehoek, Hanro Smitsman, Eddy Terstall, Maarten Treurniet, Meral Uslu en Gerrard Verhage. Producenten: Added Films International, CCCP, Column Producties, De Productie, Isabella Films, IJswater Films, Kleine Storm, Lemming Film, Motel Films en Riba Film.

Filmregisseurs Tim Oliehoek en Maarten Treurniet werden later toegevoegd aan de lijst medewerkers van het project Allerzielen. Treurniet verving regisseur Martin Koolhoven, die vanwege de voorbereidingen van zijn film Het Schnitzelparadijs moest afzeggen. Ook Karim Traïdia moest zijn bijdrage annuleren, omdat hij druk bezig is met Eilandgasten.

'Een film in reactie op een moord is niets anders dan een machteloos gebaar; geen extremist zal na het zien van Allerzielen van mening veranderen en zijn wapens neerleggen. Toch ben ik blij dat de film er is, omdat hij laat zien dat wij het ons aantrekken wat er in Nederland gebeurd is op en sinds 2 november.' Met deze woorden gaf scenariste Mieke de Jong woensdag 6 april 2005 in bioscoop City in Amsterdam het startsein voor de première van Allerzielen.

De film was woensdag 20 april 2005 om 20.25 uur bij de NPS op Nederland 3 te zien.

Facts

Enkele medewerkers durfden niet met hun naam op de aftiteling. Bij de groep die wel is genoemd, staat niet wie wat heeft gedaan. (Daarom staan er tussen de spelers bij de credits ook niet-acteurs.)

Pers

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' van 6 april 2005: "(...) De meeste van de filmmakers die aan een van de 16 korte films meewerkten die nu in de Theo van Gogh-herdenkingsfilm Allerzielen verzameld zijn kozen voor de, ook artistiek interessantste, blik van een verhaal aan de zijlijn dat als vergrootglas fungeert. Want voor geschiedschrijving is het nu, vijf maanden later nog steeds te vroeg. Wat rest is een bij voorbaat onbevredigend amalgaam van 'ontroerende, grappige, boze, hoopvolle en hopeloze filmpjes, die laten zien wat mensen in deze verwarrende tijden beleven', zoals het project van tevoren al aangekondigd werd. Natuurlijk zijn er daarvan, zoals te verwachten valt van 16 films van diverse regisseurs, een aantal briljant, zoals 02/11 van Mijke de Jong, Nachtwacht van Norbert ter Hall of Goodbye van Meral Uslu, films die de meest nabije en de meest abstracte perspectieven kiezen om iets onbegrijpelijks te begrijpen; een aantal andere raak, zoals Dylan van Marco van Geffen, 72 maagden van Michiel van Jaarsveld of Stofwolk van David Lammers; en weer andere flauw, zoals Van 12 hoog van Gerrard Verhage of zelfs onbegrijpelijk, zoals Restaurant van Eddy Terstall. Titels. Namen. Wie er mee deden en wie niet? En waarom niet? Waar zijn de regisseurs van de 'oude garde' zoals Alex van Warmerdam en Jos Stelling? Was Theo van Gogh voor hen geen inspiratie? Zoals hij dat voor een heleboel jonge honden wel was, en nu zeker na zijn dood ís. Alleen al het feit dat er hier in Nederland binnen vijf maanden 90 minuten filmmateriaal ligt, waarvan de energie en de motivatie eventuele schoonheidsfoutjes doen vergeven, is daarvan het bewijs.”

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 6 april 2005: "In Amerika maakten filmmakers na de aanslag op de Twin Towers de compilatiefilm 11'9"01, in Spanje leidde de aanslagen op vier forensentreinen tot !Hay motivo! en in Nederland heeft de moord op Theo van Gogh Allerzielen opgeleverd. We hebben er wel eens aan getwijfeld, maar gelukkig ligt de Nederlandse filmwereld wakker van gruwelijke gebeurtenissen in de buitenwereld. Waarbij opgemerkt moet worden dat veel bekende regisseurs (Alex van Warmerdam, Jean van de Velde, Johan Nijenhuis) ontbreken. Hadden zij niets te melden over de moord op Van Gogh? Allerzielen telt zestien korte filmpjes, met een gezamenlijke lengte van negentig minuten. Zoals te verwachten was, lopen de filmpjes sterk uiteen. Sommige films blijven dicht bij de moord, andere zoeken het in de gevolgen. Ook politiek zijn er grote verschillen. Met uitzicht op bloemen, Restaurant en Van 12 hoog gaan over de angst dat westerse vrijheden bezwijken onder moslimfanatisme. Ze staan lijnrecht tegenover Stofwolk en Welterusten Wilders, die in de angst voor moslimfundamentalisme en terrorisme een mediahype zien, die politici als Geert Wilders voortbrengt. Wat politieke opvattingen betreft, komt iedereen in Allerzielen dus aan zijn trekken. De filmliefhebber heeft wel reden tot klagen, want veel filmpjes zijn kwalitatief onder de maat. Humor blijkt weer eens een moeilijk vak, zodat het jammer is dat veel filmmakers komisch uit de hoek willen komen. Het dieptepunt is Betsy, waarin een boer zijn weggelopen geit terugvindt naast Van Goghs lijkkist in een rouwkamer. Lachen! Beter zijn 72 maagden, waarin Van Gogh het in de hemel aan de stok krijgt met een bureaucratische ambtenaar, en Van 12 hoog, dat satirisch munt slaat uit de aansporing om homo's van hoge gebouwen te gooien. De films die het dicht bij huis zoeken, zijn de beste. Storm vertelt een aandoenlijk verhaal over de vriendschap tussen een autochtoon en een allochtoon jongetje, Genade maakt iets voelbaar van de gevoelens van een treurende moeder, Met uitzicht op bloemen toont de kloof tussen een Marokkaanse en een Nederlandse moeder. De beste film is 02/11, waarin mensen aan het woord komen die op 2 november een afspraak met Van Gogh hadden. Hans Teeuwens 'tirade' tegen Van Gogh is het hoogtepunt van Allerzielen. Achter zijn humor schuilen woede, verbijstering en machteloze tranen. Aangrijpend.”

Willem Schouten in 'Sp!ts' van 7 april 2005: "(...) Het filmpje van Michiel van Jaarsveld loopt af op een manier die Van Gogh gewaardeerd zou hebben. (…) Zoals vaak met compilatiefilms gebeurt, wisselt Allerzielen sterke met zwakke momenten af. Tim Oliehoek bewijst dat zijn technische vaardigheid nog geen gelijke tred houdt met volwassenheid als geëngageerd filmer met het flauwe Betsy. De poging de media een veeg uit de pan te geven in Stofwolk is doorzichtig en het gezweef met zichzelf uit eindeloze witte lakens wikkelende dames en bloemrijk Arabisch gepreek voegt weinig toe. Allerzielen (...) eindigt wel weer sterk met 02/11 en Restaurant en is een must voor eenieder die zijn mening over verward multicultureel Nederland nog niet in steen heeft laten uithouwen.”

Ronald Ockhuysen in 'de Volkskrant' van 7 april 2005: "Langzaam rolt in Stabat Mater Mariecke van der Linden uit een laken, dat zowel een lijkwade als een burka kan zijn. Totdat ze poedelnaakt op de grond ligt. Een vrouw, een lijf, een zangstem. Deze bijdrage van Rob Schröder aan Allerzielen - een reactie van Nederlandse filmmakers op de moord op Theo van Gogh - is opgezet als een gespiegelde versie van Submission: in het filmpje speelt een onbedekt lichaam de hoofdrol terwijl tegelijk een klaagzang klinkt. 'Welk mens zou niet wenen bij het aanschouwen van zoveel leed?' (…) Allerzielen heeft in zijn opzet veel weg van 11''09'01, het project waarvoor elf regisseurs uit verschillende landen werden uitgenodigd hun visie te geven op de aanslagen in New York. Het verschil schuilt in de wijze waarop de internationale makers hun verhalen ontvouwen. In 11''09'01 speelt 11 september een rol op de achtergrond - meestal zijn de gebeurtenissen even te volgen op een televisie of op een radio. Intussen wordt in de filmpjes de werkelijkheid van die rampzalige dag in september in een breder perspectief geplaatst. Met als onderliggende vraag: waar komt de woede van de terroristen vandaan? Aan de medewerkers van Allerzielen is de wijde blik niet besteed. Zij blijven ronddobberen in Amsterdam, en de handelingen komen amper los van het verdriet en de woede over de moord op Van Gogh. De bijdragen steunen op twee invalshoeken: de ene keer lijkt de angst voor vrijheidsbeperking door extreme moslims de inspiratiebron, de andere keer doen de makers de angst voor het fundamentalisme af als een door de politiek en media geschapen nachtmerrie. De enige bijdrage met een onbeperkte houdbaarheidsdatum is 02/11 van Mijke de Jong, waarin de personen aan het woord komen waarmee Van Gogh op 2 november een afspraak had. De Jong toont een besneeuwde Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost, terwijl op de geluidsband Hans Teeuwen zich afvraagt waarom de filmmaker niet komt opdagen. Ook dicht bij huis, maar wel veelzeggend. Zonder dat er verder een verkleedkist en vette humor aan te pas komen.”

Bioszalen

12 bij première

Bezoekers

1.265

Kleur

Kleur

Meer info

Site: http://www.allerzielendefilm.nl.

Locaties

Amsterdam

Soort film

Compilatie, Korte films
Afbeeldingen