Off screen (2005)

Alternatieve titel: Kleisterlee

Regie

Pieter Kuijpers

Scenario

Hugo Heinen

Release

3 februari 2005

Producent

Edwin van Meurs, Reinier Selen, Anja Daelemans

Duur

100 minuten
Filminformatie

Verhaal

Off Screen vertelt het fictieve verhaal van wat voorafging aan de gijzeling in de Rembrandt Toren. Door de bizarre vriendschap met een topman uit het bedrijfsleven (Jeroen Krabbé) krijgt buschauffeur John Voerman (Jan Decleir rijdt bus 37 naar Langerak) het gevoel dat er eindelijk iemand is die hem begrijpt. Iemand die ook ziet dat er geheime boodschappen via breedbeeldtelevisies naar de wereld worden uitgestraald om mensen te beïnvloeden en manipuleren. Maar op het moment dat John naar buiten wil treden met zijn ontdekkingen, lijkt alle informatie zich tegen hem te keren en eindigt het verhaal in een tragisch drama.

Cast

Jan Decleir (gijzelnemer John Voerman), Jeroen Krabbé (Gerard Kleisterlee), Astrid Joosten (Astrid Joosten, presentatrice 2 voor 12), Theu Boermans (Voermans baas), Gijs de Lange, Marjon Brandsma (Elly Voerman), Aat Ceelen (collega van John), Chris Comvalius (Heleen Wagemakers), Damien Hope (jongeman in bus), Robbie Kensmil (bewaker), Hans Leendertse (Leeuwenkamp), Truus te Selle (secretaresse van Wesselinck), Wannie de Wijn (collega van John), Carly Wijs (Jane Keppler)

Ontstaan

Film over John Roerhorst, een uit Uithoorn afkomstige man, die in maart 2002 de Rembrandt Toren in Amsterdam bestormde met een geweer en diverse mensen een lange tijd gijzelde uit protest tegen de opmars van de breedbeeldtelevisie om uiteindelijk zichzelf om te brengen. Achteraf bleek de gijzelnemer zich in het kantoorgebouw te hebben vergist, want Philips heeft zijn hoofdkantoor in de ernaast gelegen Breitnertoren.

Het met naam en toenaam in beeld gebrachte Philips was hoogst ongelukkig met de film over de gijzeling in de Amsterdamse Rembrandttoren op 11 maart 2002. In de film – die als werktitel 'Kleisterlee' had - speelt Jeroen Krabbé de topman van Philips. Na bezwaren van het technologieconcern is de naam van Philips' bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee echter uit het script geschrapt.

Jan Decleir werd door Pieter Kuijpers benaderd voor de rol van John Voerman door toedoen van Jeroen Krabbé, die aan het project wilde meewerken op de voorwaarde dat Decleir ook meedeed.

Facts

Naar aanleiding van de testscreenings werd er flink gesneden in de film: 10 minuten inkorting om een hoger verteltempo te creëren.

Pers

Oene Kummer in ‘PreView’ december 2004/januari 2005: “(…) Decleir maakt de tragiek van de vereenzaamde Voerman knap invoelbaar, maar als thriller is Off Screen een stuk minder overtuigend. (…) Aardig maar ook wat vrijblijvend is de kritiek die de film levert op de consumptiemaatschappij. (…) Maar het is toch vooral aan de enorme On Screen uitstraling van Jan Decleir te danken dat Off Screen zo lang de moeite blijft."

Pieter Bots in 'de Filmkrant' van januari 2005: "(...) Decleir vertolkt de gijzelnemer ingetogen maar buitengewoon indringend. Hij maakt van hem een binnenvetter, met wie desondanks niet te spotten valt. Krabbé biedt goed tegenwicht door Wesselinck te spelen als een innemende zakenman die precies het charisma uitstraalt waardoor Voerman zich laat imponeren. Off screen overtuigt als psyschologisch drama en is ook nog eens met veel zwier gefilmd. Pieter Kuijpers laat opnieuw zien dat hij niet vies is van pathos; en net als in Van God los vliegt Off screen daardoor een paar momenten uit de bocht. Wéér die slowmotions, wéér het 'Kyrie Eletson'en de bliksemflitsen. (...)"

Willem Schouten in ‘Sp!ts’ van 3 februari 2005: “(…) Off Screen moet het niet van zijn sociale relevantie hebben en Kuijpers neemt de gijzeling dan ook vooral als uitgangspunt. (…) Jeroen Krabbé speelt als een verhulde versie van Philipstopman Kleisterlee een duistere rol en ook VARA-diva Astrid Joosten heeft een merkwaardige rol. Of is het Voerman die zichzelf een rad voor ogen draait? Off Screen speelt zich af op de grens van realiteit en op hol geslagen fantasie en dat kan fascinerende films opleveren. Zo lang je maar alle mogelijkheden voor je publiek plausibel houdt. Anders dan in een film als Memento weet Kuijpers zijn publiek nooit echt in het verraderlijke moeras van Voermans gedachten te laten zinken. De toevallige ontmoetingen en bezoekjes van tv-sterren aan volstrekt anonieme Jan Splinters liggen er te dik bovenop. Het contrast tussen verleidelijk gladde glibber Krabbé en Vlaamse rots van onverzettelijkheid Decleir levert wel een aardig acteerduel op. Maar dat is, zeker omdat Kuijpers mogelijkheden tot humor om zijn verstikkend sombere verhaal in te kleuren laat liggen, te weinig om Off Screen tot een aanrader te maken.”

Anna van der Gaag in ‘Metro’ van 3 februari 2005: “(…) De film begint op het moment dat John de Rembrandtoren binnenloopt en personeel gijzelt. Tijdens de onderhandeling met de politie heeft John flash-backs (...) Ondanks dat je weet hoe Off Screen afloopt, is het een spannende en ontroerende film.”

Eveline Walter in Biosmail van 3 februari 2005: “(…) De ontmoeting zou in werkelijkheid nog plaats hebben kunnen vinden, maar zou de topman zijn tegenpool John echt zijn diepste bedrijfsgeheimen hebben toevertrouwd? Kuijpers heeft er voor gekozen de kijker zelf uit te laten dokteren wat er wel of niet echt is gebeurd. Dit onderscheid is steeds moeilijker te maken en dat maakt deze film een bijzonder psychologisch spel. Kuijpers durft en is niet bang om het drama te vergroten met slowmotion en bliksemflitsen. (…) Kuijpers heeft aan de angst een invulling gegeven en met Off Screen wederom een titel toegevoegd aan de groeiende lijst van Nederlandse kwaliteitsfilms.”

Het Parool van 2 februari 2005: “(…) Off screen, naar een scenario van Hugo Heinen, is een thriller en een psychologisch drama. De thrillerelementen zijn amusant, maar de kracht van de film schuilt in het portret van een zich onbegrepen voelende man, die het contact met zijn omgeving kwijt is. Met zijn gebeeldhouwde kop hoeft Jan Decleir alleen maar voor zich uit te staren om beklemmend isolement te voelen. Hoe hij het doet, weten we niet, maar het is wonderbaarlijk om te zien. Krabbé geeft hem uitstekend tegenspel als de sluwe topman, bij wie je na een bezoek je vingers moet natellen. (…) Off screen staat open voor meerdere interpretaties. Wie de film als thriller ziet, ziet een kritisch en spannend verhaal over consumentenmanipulatie en collectieve beïnvloeding. Wie door een psychologische bril kijkt, ziet een drama over een paranoïde, hallucinerende man, die in zijn geest spectaculaire avonturen met de topman van Philips beleeft. Beide films zijn goed. De kijker mag kiezen.”

Bas Blokker in ‘NRC Handelsblad’ van 2 februari 2005: “(…) De agressie waar John mee wordt geconfronteerd, de eenzaamheid na zijn scheiding, de opdringerigheid van de consumentenmaatschappij, het werkt allemaal in op die machteloze figuur, die in al zijn machteloosheid niet beter had kunnen worden neergezet dan Jan Decleir hier doet. Kuijpers geeft die thema's elk een min of meer vanzelfsprekende plaats in zijn film, al smeert hij het er wat betreft Johns eenzaamheid soms wel erg dik bovenop, met kinderliedjes en een huiveringwekkend verjaarspartijtje. Het best zijn de scènes waarin Decleir samenspeelt met Jeroen Krabbé (…) Zo heeft Kuijpers de belofte van Van god los helemaal ingelost, juist doordat hij er in de stijl van zijn nieuwste film zover vandaan blijft.”

Brigitte van Meurs in de On Stage Uitgaansnieuwsbrief van 3 februari 2005: "Kuijpers probeerde de motieven voor die bizarre wanhoopsdaad te doorgronden en maakte een film die net zo kleurloos is als de gijzelnemer zelf. Kuijpers probeerde de motieven voor die bizarre wanhoopsdaad te doorgronden en maakte een film die net zo kleurloos is als de gijzelnemer zelf."

Mirjam Groen in 'Zone 020' van 2 februari 2005: "(...) Off Screen is een spannende thriller, maar vooral een interessant lesje psychologie: hoe kun je met de 'juiste' persoonlijkheid en een opeenstapeling van tegenslagen veranderen in een paranoïde tijdbom met waanbeelden?"

Prijzen

Grand Prix des Ameriques op het Montréal World Film Festival in september 2005. Hoofdrolspeler Jan Decleir, won in de Canadese stad de Prijs voor de beste acteur.

Regisseur Pieter Kuijpers werd in maart 2006 tijdens het Oporto International Film Festival in het Portugese Porto bekroond met de Best Directors Award.

Tijdens het 15de Philadelphia Film Festival in april 2006 won Off Screen de Jury Prize voor Best Feature Film.

Op 2 mei 2006 tijdens de slotavond van het 39ste World Fest Houston Independent Film Festival nam Off Screen de Special Jury Award in ontvangst.

Op het 9de Pyongyang Film Festival in Noord-Korea, dat plaatsvond van 13 september tot 22 september 2006 won Jan Decleir de Award Best Actor.

Titelnummer

Dans en dwaal / Liesbeth List & Micheline van Hautum

Camera

Bert Pot

Montage

Job ter Burg

Bioszalen

13 bij première

Bezoekers

2.911

Kleur

Kleur

Meer info

Site: http://www.offscreendefilm.nl/.

Co-productie

Nederlands-Belgische co-productie

Locaties

Amsterdam

Genre

Drama
Afbeeldingen