Floris (2004)

Alternatieve titel: Floris, son of the knight

Regie

Jean van de Velde

Scenario

Gerard Soeteman

Release

16 december 2004

Producent

Sabine Brian, Alain de Levita, Johan Nijenhuis

Duur

100 minuten
Filminformatie

Verhaal

Floris jr. wil zijn vader bewijzen dat ook hij een held kan zijn door ervoor te zorgen dat het heilige relikwie met wonderlijke krachten nooit in de verkeerde handen terecht zal komen. Samen met Pi neemt Floris jr. het op tegen de Hertogin van Gelre, Van Rossum jr., Kleine Pier en Sergeant jr.

Cast

Michiel Huisman (Floris), Birgit Schuurman (Pi), Daan Schuurmans (Van Rossum jr.), Victor Löw (Floris sr.), Linda van Dyck (Hertogin van Gelre), Bastiaan Ragas (Blanchefleur / Marilyn Monroe), Loes Wouterson (Jacoba), Henk Poort (Sergeant sr.), Kees Boot (Sergeant jr. ), Tom Jansen (Grote Pier), Bob van Tol (Van Rossum sr.), Yannick van de Velde (Hertog van Bourgondië), Didier Chabi (Zwarte Piraat), Dimme Treurniet (Grote Piraat), Harrie Wiessenhaan (Piraat Julio), Pieter Tiddens (kaasboer), Beppe Costa (chirurgijn), Martijn Fischer (soldaat kerker), Lennart Freud (jongen in hennepveld), Sean van den Steenhoven (jongen in hennepveld), Roel Bloemen (Zwitserse wachter), Leo Alkemade (Zwitserse wachter), Niels Horeman (passerende soldaat), Ids van der Krieken (boer), Rense Westra (boer), Sanne den Hartogh (piraat in mast), Rutger le Poole (wachter), Mark Scholten (zieke), Wannie de Wijn (dienaar), Minne Belger (albino), Jens van den Akker (griezel), Léon Roeven (lakei), Michiel Varga (lakei), André Arend van de Noord (bediende), Frank Nendels (bediende), Joss Flühr (zuster), Bavo Galema (Oosterse vorst / directeur), Marthe Geke Bracht (fan Floris sr.), Rob Michels (dronken soldaat), Peggy Sandaal (zwarte soldate), Camilla Siegertsz (Kleine Pier Birgit Schuurman (Pi), Hans Somers (spreekstalmeester), Casper van der Loo (jongen met konijn), Christine van Stralen (worstenbroodjesverkoopster), Frank Waals (Kees van Gelre), Rutger Hauer (Floris van Rozemond op archiefbeelden), Jos Bergman (Sindala op archiefbeelden)

Ontstaan

Scenario: Gerard Soeteman, ook verantwoordelijk voor het scenario van de televisieserie uit 1969.

Aanvankelijk zou Johan Nijenhuisde regie doen, maar die gaf de voorkeur aan het maken van een nieuwe soap voor de Publieke Omroep. De namen van Antonie Kamerling en Daan Schuurmans deden voor de pr even de ronde als mogelijke opvolgers van Rutger Hauer. De namen van de hoofdrolspeler waar Jean van de Velde als eerste aan dacht waren Cas Jansen, Michiel Huisman, Barry Atsma, Johnny de Mol, Bastiaan Ragas en Mattijn Hartemink. Op het lijstje van Job Gosschalk stonden onder meer nog Sander Foppele, Winston Post en Matijs Jansen. In juni 2003 werd bepaald dat Michiel Huisman de hoofdrol kreeg. Huisman won het uiteindelijk van acteurs Waldemar Torenstra (Ja zuster nee zuster) en Johnny de Mol (Goede tijden slechte tijden, Oesters van Nam Kee).

Michiel Huisman kreeg voor de film blonde hair-extensions. 'Michiel heeft exact de jeugdige bravoure die we zochten,' stelde producent Johan Nijenhuis. Birgit kreeg de hoofdrol van Pi omdat ze simpelweg als beste uit de test kwam. En dat was geen gemakkelijke opgave: ze had concurrentie van iedere Nederlandse actrice tussen de 20 en de 30 die een ietwat exotisch uiterlijk heeft.

Van de oude cast komt niemand in de filmversie voor. Rutger Hauer bedankte voor de eer, stelde te veel eisen ('alleen Westfriese paarden', aldus de regisseur), uitte bezwaren tegen het script en zag geen uitdaging in zijn rol. Rutger Hauer weigerde zijn medewerking aan de film, naar verluidt omdat anders zijn reputatie als Hollywoodster geschaad zou worden. Daardoor moest het script herschreven worden en verdwenen ook de rollen van Diana Dobbelman en Hans Boskamp. Acteur Victor Löw kreeg daarop de rol van Floris' vader. Wie wél meewerkt, is Willem de Beukelaer, zoon van de legendarische Hammie de Beukelaer, die in de tv-serie de stunts coördineerde.

Ondanks Rutger Hauers weigering is hij wel te zien in oude zwartwitbeelden, wanneer Floris' zoon (Victor Löw) over de heldendaden van zijn vader vertelt. In de flashbackscène is ook Floris' trouwe maatje Sindala even te zien. Ook maakt Paul Verhoeven zijn opwachting, maar je moet heel goed opletten om hem te zien.

Opgenomen o.a. in Haarzuilens (Kasteel De Haar). De buitenopnames van de film liepen in augustus 2003 vertraging op, omdat Staatsbosbeheer vanwege de droogte geen toestemming gaf om in het bos vuur te stoken en kanonnen af te vuren.

In de film zitten verwijzingen naar de moderne tijd. Zo wordt een voorstelling onderbroken door reclame en klagen gevangen over de ‘onaanvaardbaarheid’ van twee gevangenen in één cel.

Jean van de Velde verandere de hertog van Gelre in een hertogin.

Naar aanleiding van de testscreenings werd er flink gesneden in de openingsscène, omdat het publiek er te veel in bleef hangen.

Van Ronald de Graaf verscheen het boek ‘De waarheid over Floris’ bij uitgeverij Van Wijnen.

Facts

Jean van de Velde en Daan Schuurmans hadden een geheim verzonnen, wat Van Rossum reden gaf om Floris te haten. Stiekem is Van Rossum verliefd op Floris, maar in die tijd was dat niet mogelijk, dus wil hij hem doden.

Pers

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 15 december 2004: "(...) Het verfrissende gebrek aan respect heeft een amusante film opgeleverd. Floris is een ironisch ridderavontuur, dat, vooruit, soms het Monty Python-gevoel oproept. (...) Van de Velde is een vakman, die je om een boodschap kunt sturen. Zijn personages worden gedreven door een verlangen naar harmonie. Ze zoeken de liefde, niet de haat. In Floris is dit streven voelbaarder dan ooit. Van de Velde wil dan ook het levensgevoel van 'Amsterdam in de jaren zestig' oproepen. (...) Veel grappen komen voort uit bewust gehanteerd anachronisme, zoals het geven van kerstpakketten aan haar personeel door de hertogin van Gelre. Ook geestig is het uitschelden door Floris jr. van zijn grootvader voor Floris molenaar. De verwijzing naar de jaren zestig, toen de rechter Vietnamdemonstranten verbood om de Amerikaanse president Lyndon B. Johnson voor moordenaar uit te schelden, zal velen ontgaan, maar is er niet minder leuk om. Ook het moderne taalgebruik (''Dag lieverd'') werkt in de middeleeuwse context op de lachspieren. (...)"

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' van 15 december 2004: "(...) Van de Veldes Floris is een derdegeneratie Floris, iemand die niet wil vechten maar toneelspelen. Als zijn vertoornde vader (Victor Löw) na een van die theateruitvoeringen met lede ogen toeziet hoe zijn zoon niet de held, maar de maagd heeft gespeeld en uit zijn kostuum een voorloper van de siliconenborst haalt, besluit hij hem voortaan Titus te noemen. En even is de afstand tussen 1969 en nu, tussen provocateur Verhoeven en harmonisateur Van de Velde geslecht. Even is de film helemaal Verhoeven en dat is, samen met het feit dat Van de Velde verder onnadrukkelijk, maar standvastig zijn best doet om niet te veel Verhoeven te zijn, een mooi compliment. (...) Met Pi is meteen de grootste troef genoemd van Floris. Als de Nederlandse filmindustrie écht zoals die in Amerika was, dan werd er meteen een spin-off gerealiseerd die helemaal rondom het door zangeres Birgit Schuurman gepersonifieerde meisje draaide. Pi is grappig, slim, elegant en een redder in nood, met jurken die zich moeiteloos in een parachute laten omtoveren. Het is niet altijd een goed teken als de bijfiguren de aandacht afleiden van de held, ook nu niet. Floris is geestig, kleurrijk en speels, maar de plot wordt bijeengehouden door duizenden van die geestig-kleurrijk-speelse invallen, waardoor je aandacht van het een naar het ander fladdert. En een beetje sloom vlindert bovendien. Er had wel wat meer tempo in gemogen hier en daar. Waar Verhoeven zich, typerend, verlustigde in de banale en wrede verhoudingen tussen mensen, concentreert Van de Velde zich op een van zijn eigen preoccupaties met de thematiek van vaders en zonen (of dochters), maar zonder daar ook weer echt aan te durven toegeven. Hij kleedde Floris in flower power-achtige uitdossingen en wilde er vooral een vrolijke film van maken. Toch kan in me voorstellen dat Van de Velde net iets meer wilde met Floris dan alleen maar het afleveren van vrijdagavondfamilievermaak dat op zaterdagochtend een licht zoete nasmaak achterlaat en verder niets. Al moet gezegd dat dat op zich al verdienstelijk genoeg is en dat Floris op punten wint van de andere Nederlandse familiefilms die deze wintermaanden in rap tempo zijn uitgekomen, van Erik tot Pluk."

Gudo Tienhooven in Biosmail van 16 december 2004: "(...) godzijdank geregisseerd door Jean van de Velde, de enige Hollandse cineast die zijn films nog van een internationale uitstraling voorziet. (...) Kneuterige kwajongensstreken vinden plaats aan de lopende band: boeven worden vastgebonden aan de wieken van een molen en bij het vechten wordt met kazen gesmeten. Om het een kindje van deze tijd te maken werden nog wat grappen over wietplantjes toegevoegd. Werkelijk een verademing is echter de afwezigheid van al te brave en oubollige ‘oneliners’, waar Nederlandse films doorgaans om bekend staan. De uitdrukkingen beperken zich niet tot 'snotverdorie' of 'potjandikkeme'; een kleinigheidje, maar het levert de film een extra punt op. Ook de kleding, het camerawerk en de muziek zijn dik in orde. Voor Hollywood zijn die elementen vanzelfsprekend, voor een Hollands product mag het een uitzondering worden genoemd dat er zo 'groot' is uitgepakt. Het is de verdienste van Van de Velde, die weet hoe hij een familiefilm als deze de juiste allure moet geven."

Jan Pieter Ekker in 'de Volkskrant' van 16 december 2004: "(...) een ellenlange parade van anachronistische oubolligheden. Floris speelt in een voorstelling die Goede wind, slechte wind heet. Als hij een wit paard steelt, legt hij Pi ‘het witte paarden-plan' uit. De doelstelling om ouders én hun kroost te bedienen, levert een product op dat geen van beide doelgroepen echt zal plezieren. De grappen gaan over de hoofden van de kleinsten, of ze zijn te kinderachtig voor volwassenen.In een gevecht met een groep sexy stoeipoezen in leren pakjes vindt Floris de pepperspray uit: met een blaasbalg blaast hij peper in hun ogen. Zo wordt gepoogd zowel papa als het kind te bedienen. Het resultaat is geestig noch spannend. De mondiale kaskrakers Starsky & Hutch en Charlie's Angels waren geen meesterwerken. Die films lieten wel zien dat ze in Hollywood de kunst verstaan verschillende generaties te plezieren. In ons gesubsidieerde filmklimaat gelden - zo blijkt maar weer eens - andere wetten."

Mike Peek in 'NL20' van 15 december 2004: "(...) in een poging het hele gezin aan te spreken zijn er een aantal grappen in verwerkt die vooral volwassenen moeten vermaken. (...) de illusie van een middeleeuwse setting gaat erdoor verloren. Het verraadt ook de onzekerheid bij de makers, die blijkbaar niet helemaal overtuigd waren van de kwaliteiten van het verhaal. Daar tegenover staat dan weer het goede acteerwerk over de hele linie. Het is net genoeg voor een voorzichtige aanbeveling."

Brigitte van Meurs in 'On stage' van 16 december 2004: "(...) Floris heeft een scherp scenario met geestige knipogen naar Nederlandse clichés en historische momenten. Er is een prachtige actiescène in een molen waar kaas gemaakt wordt, er wordt geschaatst in Friesland, er is een enorm hennepveld ("Roken? Dat gaan ze hier nooit doen. Wij roken alleen paling!"). Er zijn talloze anachronismen, van een Marilyn Monroe-look alike die een verjaardagsliedje voor de hertogin van Gelre (Linda van Dyck) zingt, tot een wittepaardenplan. De actiescènes zitten goed in elkaar, het avontuur biedt voldoende spanning. Floris is een geslaagde familiefilm, die uitsteekt boven al die andere Nederlandse films die dit jaar in december te zien zijn."

Mark van den Tempel in ‘PreView’ december 2004/januari 2005: “(…) Floris is gewoon een bijzonder leuke en inventieve jeugdfilm geworden. De casting van Michiel Huisman bleek de enige juiste, terwijl Birgit praktisch elke scène steelt waarin ze zit. (…)”

Prijzen

Gouden film.

Casting

Job Gosschalk

Filmuziek

John Ewbank

Camera

Jules van den Steenhoven

Montage

Herman P. Koerts

ProdDesign

Vincent de Pater

Stunts

Marco Maas, Willem de Beukelaer

Special effects

Harry Wiesenhaan

Bezoekers

145.732

Kleur

Kleur

Meer info

www.florisdefilm.nl

Budget

5 miljoen euro

Locaties

Almere (Pampushout)
Afbeeldingen