Beat (2004)

Regie

David Verbeek

Scenario

David Verbeek, Rogier de Blok

Release

8 april 2004

Producent

Pieter van Huystee Film & TV, Celine Shultz

Duur

79
Filminformatie

Verhaal

Beat is het verhaal van een urban professional van 26 -ene Peter -die het op het oog aan niets ontbreekt. Hij werkt bij een marketingbedrijf, zijn carrière verloopt voorspoedig, hij heeft vrienden en een vriendin. Maar op een dag gaan een paar projecten niet meer zo goed. Zijn baas stuurt hem naar huis en naar de bedrijfsarts. Wat rust en gezond leven zal hem goed doen, zo denken ze. Maar zonder dat Peter het zelf in de gaten heeft, wordt het alleen maar erger. Wanneer hij na een maand weer aan het werk wil, gaat het op de eerste dag weer mis. Hij loopt als verdoofd weg uit een vergadering. Hij begrijpt niet wat er mis is.

Ontstaan

Van 8 tot en met 14 april 2004 vertoond in het Filmmuseum Vondelpark.

Facts

De makers van BEAT zijn op dat moment derdejaars filmacademiestudenten.

Pers

Mariska Graveland in 'de Filmkrant' van april 2004: "Wie uit de tredmolen stapt, is een spelbreker, zo laat de knap gemonteerde film zien. (…) de film begint bijna zonder geluid en laat in een strakke montage en kadrering horen hoe Peter zucht bij zijn koffiemok. (…) doet denken aan Lodge Kerrigans CLAIRE DOLAN. Verbeeks debuut toont ook verwantschap met (…) David Lammers en Fow Pyng Hu. (…) Het ultralage budget [500 euro] bewijst wel dat je niet ingewikkeld hoeft te doen om een complexe film te maken."

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 9 april 2004: "(…) De makers van BEAT verbergen niet dat zij zich hebben laten inspireren door het werk van de Taiwanese filmmaker Tsai Ming-liang (THE RIVER, THE HOLE). Ook hun film is opgebouwd uit lange takes, die een desolate stedelijke sfeer oproepen. De intimiderende glimmende kantoorkolossen aan de Maas in Rotterdam zijn een uitstekend decor voor hun verhaal over vervreemding en ontworteling. BEAT bevat sterke sfeerbeelden, maar ontroert niet. De hoofdpersoon wordt nooit tragisch, maar blijft een Hollandse kaaskop, die zijn psychische puinhoop niet wil zien. Wedden dat hij na een half jaartje weer helemaal het mannetje is?"

Camera

Jan Moeskops, Diederik Evers, Vincent Visser

Montage

David Verbeek, Sander Vos

Geluid

Hein Verhoeven

Distributeur

Filmmuseum

Bioszalen

1 bij première

Kleur

Kleur

Art director

Loes Glas
Afbeeldingen