Volle maan (2002)

Alternatieve titel: Full moon party

Regie

Johan Nijenhuis

Scenario

Mischa Alexander

Release

10 oktober 2002

Producent

Johan Nijenhuis, Alain de Levita, Sabine Brian

Studio

NL FILM

Duur

100
Filminformatie

Verhaal

Acht schoolverlaters staan aan het begin van een nieuwe periode in hun leven. Na het eindexamen gaan ze op zoek naar een geheime Full Moon Party in het Middellandse Zeegebied. Stuk voor stuk moeten ze belangrijke beslissingen nemen, die hun leven zullen veranderen. Hans Nijboer (Cas Jansen), zoon van een rijke aannemer, mag na het eindexamen met zijn vrienden een week lang varen op de Middellandse Zee op het zeiljacht van zijn vader. Zijn vader stelt als voorwaarde dat Hans zijn vrijgevochten broer Ties (Daan Schuurmans) mee terugneemt, om samen met hem in het familiebedrijf te komen werken. Ties is schipper op de boot en geniet van zijn vrijheid. Als de beide broers elkaar weer ontmoeten, verandert er veel voor Hans. Ties laat Hans een andere kant van het leven zien, waardoor Hans de moed krijgt om ook voor zichzelf keuzes te maken. Ties houdt van zingen en gitaar spelen en droomt van een carrière als muzikant. Hij heeft alleen niet de moed om zijn droom na te jagen. Als ze met de zeilboot op een eiland komen waar een kroeghouder hem uitnodigt om op het podium te gaan staan, beleeft Ties zijn eerste optreden. Ties wordt uitgejoeld om zijn accent en hij verlaat het podium nog voor het refrein. Tijdens de zoektocht naar een geheime Full Moon Party ergens op een eilandje rond Mallorca ontmoet Ties de mooie zangeres Sacha (Ellen ten Damme). Sacha maakt hem duidelijk dat hij alleen kan zingen over zijn eigen gevoel. Zij stimuleert hem om van zijn dromen werkelijkheid te maken. Vanaf dat moment neemt Ties’ leven een andere wending. Stoere bink Bobbie (Michiel Huisman) verheugt zich op een vrijgezellen studentleven en flirt met andere meisjes. Dat vindt zijn vriendin Esmé (Lieke van Lexmond) niet leuk. Bobbie maakt Esmé duidelijk dat hij vrijheid wil: ze zijn immers op weg naar een Full Moon Party. Bovendien gaat hij straks studeren en dan wil hij ook de vrijheid om andere meisjes te zien. Esmé gaat hier niet mee accoord. Het is alles of niets en als Bobbie bij haar wil blijven, verwacht ze dat hij trouw is. Esmé laat Bobbie de consequenties voelen. Ze versiert de knappe Luc (Geert Hunarts), de jonge schipper van een andere boot. Luc en Bobbie worden elkaars concurrenten. De twee besluiten een grote zeilwedstrijd te houden. Daarbij varen ze de zeiljachten door de gevaarlijke onderstroom die langs het eiland loopt. Dat loopt voor één van de twee schepen fout af... Natasja (Jasmine Sendar) en Steven (Edgar Wurfbain) zijn elkaars beste vrienden. Natasja kan bij Steven haar hart uitstorten en met hem praten over de jongens die ze leuk vindt. Maar Steven gevoelens lijken verder te gaan dan alleen vriendschap, terwijl iedereen denkt dat hij niet op meisjes valt… Treesje Waanwolf (Georgina Verbaan) is de gothic weirdo van de klas. Ze is niet uitgenodigd om mee te gaan zeilen, maar weet op eigen initiatief toch plotseling op de boot terecht te komen. Andrea (Chantal Janzen) vindt haar maar vreemd en wil haar weer naar huis sturen. Voor Andrea is uiterlijk heel belangrijk en ze wil een freak als Treesje niet aan boord. Maar Treesje blijft, en door Treesje’s toedoen verandert er veel binnen de groep. Ze blijkt ook nog eens een etui vol pretpilletjes bij zich te hebben, die ze graag met jongens wil ruilen tegen seks. Rikkie (Teun Kuilboer) maakt zich zorgen om Treesjes gedrag. Hij kent haar persoonlijke geheim en vermoedt waarom ze twee maanden niet op school was. Als Rikkie haar hiermee confronteert is Treesje woest op Rikkie. Toch zet hij haar aan het nadenken over haar leven. Uiteindelijk ontstaat er tussen alle tegengestelde persoonlijkheden een hechte vriendschap en hebben ze ieder een sterke invloed op elkaar, die hen aanzet stappen te zetten in een nieuwe fase van hun leven: volwassenheid… Zijn ze daar klaar voor en zullen ze erin slagen om hun dromen te verwezenlijken?

Cast

Daan Schuurmans (Ties Nijboer), Cas Jansen (Hans Nijboer), Chantal Janzen (Andrea), Michiel Huisman (Bobbie), Lieke van Lexmond (Esmé), Edgar Wurfbain (Steven), Jasmine Sendar (Natasja), Ellen ten Damme (Zangeres Sacha), Georgina Verbaan (Treesje Waanwolf), Teun Kuilboer (Rikkie Kuperus), Geert Hunaerts (Luc), Mark Scholten (gitarist King), Hans Dagelet (Jan Nijboer, vader van Ties en Hans), Martin Buitenhuis (Chris), Joost de Jong (Dave), Sidney Brandeis, Sjoerd Dragsma (Ajacieden), Bert Eeftink (leraar), Jeroen Nieuwenhuize (hitsige jongen)

Ontstaan

Producent is NL FILM, het jonge bedrijf van Johan Nijenhuis en Alain de Levita.

Voor de verfilming werd een CV opgericht die 295 particuliere investeerders de mogelijkheid bood om voor een minimaal bedrag van 10.000 euro te participeren.

Scenarioschrijver Alexander had bij het schrijven Katja Schuurman in gedachten voor de rol van Sacha, maar dan zouden Schuurman en Schuurmans net als in COSTA! weer een liefdespaar vormen. Een dilemma. Ellen ten Damme werd het uiteindelijk. De basis van het scenario was de week die Johan Nijenhuis op de Waddenzee doorbracht na zijn VWO eindexamen in 1987.

Aanvankelijk had de regisseur Terschelling als locatie op het oog, maar uit weersomstandigheden is dat Mallorca geworden.

Vijf karakters spreken met een Twents dialect. Sommige klasgenoten zijn ‘import’ en dat hoor je ook in de film. De acteurs die een getogen Tukker neer moesten zetten zijn met twee dialect coaches aan de slag gegaan. Twee maanden voor de opnamen zijn zij begonnen met twee wekelijkse lessen.

Georgina Verbaan heeft veel aan de rol toegevoegd. De rat in haar binnenzak, de hoestbuien en de voodoo dans.

Chantal Janzen speelde eerder de vrouwelijke hoofdrol in de musical Saturday Night Fever.

De film kreeg een nieuw einde. Johan Nijenhuis daarover: "Al tijdens de opnames werd ik er door cameraman Maarten van Keller op gewezen dat Andrea en Hans, gespeeld door Chantal Janzen en Cas Jansen, een ander einde verdienden dan in het script stond. In Nederland gaf ook editor Michiel Reichwein aan dat hij de voorkeur geeft aan een nieuw einde. Hij liet me op de montagetafel zien dat het gefilmde einde niet werkte. Om het nieuwe einde optimaal op het doek te krijgen was het noodzakelijk om nieuwe opnames te maken. Die scènes werden in Nederland opgenomen, maar dankzij aanpassingen in de lichtkleur en de achtergrond passen ze in de scènes die in Mallorca zijn opgenomen."

Opvallende placering van Peter Langhout (tickets) en Randstad (in dialoog van Andrea: 'Ik ga werken voor Randstad').

VOLLE MAAN was vanaf 10 oktober 2002 overal in Nederland in de bioscoop te zien. Meer dan vijftig bioscopen verkochten al vanaf maandag 2 september 2002 al kaarten. VOLLE MAAN is hiermee de eerste Nederlandse speelfilm ooit waarvoor vantevoren al kaarten kunnen worden gekocht. Dit bij bioscoopconcerns als Minerva (zalen in Eindhoven, Maastricht en Haarlem), Polyfilm (Almere, Lelystad en Zoetermeer) en Wolff (Groningen, Utrecht en Enschede). Pathé deed toen nog niet mee, omdat nog niet duidelijk was waar de film zou gaan draaien.

Facts

De titelsong 'Volle maan' van Van Dik Hout, 'Slapeloos' van Fontane (met zang van Michiel Huisman) en 'Denk aan mij' van Ties werden op single uitgebracht. Daan Schuurmans (Ties) leerde gitaarspelen voor de film in vier maanden tijd.

De galapremière werd in verband met het overlijden van prins Claus uitgesteld naar woensdag 9 oktober 2002.

Johan Nijenhuis heeft in Los Angeles in maart 2003 twee gesprekken gehad over een remake van Volle Maan. "Het was een roerige week. Ik was naar Los Angeles gevlogen om te praten met Miramax, een grote Amerikaanse studio die VOLLE MAAN had gezien en plannen had om een remake te maken met Amerikaanse sterren in de hoofdrol. Ik was koud in Los Angeles toen bleek dat Miramax er toch niet mee verder wilde." Miramax: "In de Nederlandse VOLLE MAAN had je van de 10 rollen toch 4 grote sterren: Daan, Georgina, Ellen en Cas. Acteurs die in Nederland allemaal al tenminste 1 speelfilm gemaakt hebben. In Amerika zal het moeilijk zijn om 4 sterren te vinden die samen in een film willen spelen, want ze zijn hier gewend dat er hoogstens 2 sterren in een film zitten. Ze willen dan ook de absolute hoofdrol hebben. Volle Maan heeft een ensemble cast, waarbij iedereen een bijna even grote rol heeft."

Pers

Sven Gerrets in XI Online (http://www.xi-online.nl/recensie/393): "De film begint sterk. De openingsscène is filmisch bijzonder mooi door het goede camerawerk, bijpassende muziek en het sterke, stille acteren van Cas Jansen. Een sfeervolle voorbode van de knellende levensvragen van personage Hans (Cas Jansen), en een mooie, bondige portrettering van een aantal belangrijke personages. Zo heb je bijvoorbeeld Bobbie (Michiel Huisman), de typische stoere macho, Rikkie (Teun Kuilboer), de nerd, of Andrea (Chantal Janzen), het blondje. Maar dit sterke punt is ook meteen een zwak punt, want de personages zijn zo karikaturaal dat een aantal verhaallijnen op dat moment al duidelijk is. Een volgend zwak punt komt als de acteurs hun mond open doen. (…) Het probleem is dat bijna alle acteurs een Twents accent hebben. En dat is wel zo bizar dat je daar maar moeilijk aan kan wennen. (…) Vooral Cas Jansen en Michiel Huisman blinken uit. (…) Maar hoe goed ze ook mogen zijn, de echte redding van deze film is Ellen ten Damme. Zowel wat betreft acteren als zingen. Ze is de clichématige frisse wind die door de film waait. Haar scènes verlopen zo soepel, en haar podiumtalent is zo puur, dat je zelfs Nijenhuis' pogingen alvast een huppelhitje te promoten langs je heen laat gaan. En dat is knap, want als er drie dames op de zeilboot plotseling op de klanken van een nietszeggend liedje een ingestudeerd, choreografisch hoogstandje beginnen, schieten je tenen spontaan in een kromming. Het is een goede zet geweest van Nijenhuis om ten Damme, die zowel als zangeres als actrice tot de Nederlandse top behoort, te strikken voor dit project. In vergelijking met Costa! is de aanwezigheid van zo'n professional een hele verademing. Het verhaal van Volle Maan is geen verademing en heeft weer net zo weinig om het lijf als bij Costa! (…) alle clichés worden uit de kast getrokken en voorspelbaarheid viert hoogtij. Ook het ritme van de film loopt niet overal even lekker. Sommige verhaallijnen worden hortend en stotend voortgestuwd en van een vloeiende, psychologische reis van de karakters is geen sprake. Maar het is niet zo dat Nijenhuis geen verstand heeft van film. Zijn camerawerk is groots en meeslepend (filmen op water schijnt al extra moeilijk te zijn), en hij gebruikt muziek om alles nog wat extra kracht mee te geven. Dat levert vaak mooie stukjes film op, alleen af en toe overdrijft hij het een beetje. De aanzwellende, bombastische muziek wordt de kijker dan zo opgedrongen dat je niet meer ontspannen zit. Subtiliteit is op die momenten ver te zoeken, en daar zou nog wat aan geschaafd kunnen worden. Nu blijven het scherpe, ongepolijste randjes in een verder zeer bekwame filmstijl. Nijenhuis heeft verder de pech dat er naast, zoals gezegd, een heleboel goede acteurs, ook heel veel middelmatige acteurs rondlopen in Nederland. En als die in dezelfde film spelen wordt het contrast tussen de twee groepen pijnlijk duidelijk. Door dit alles is Volle Maan een erg middelmatige film geworden en kan hij zeker niet tippen aan andere Nederlandse producties uit deze periode zoals Loenatik: De Movie of Ja Zuster, Nee Zuster. Maar dat zal de film er natuurlijk niet van weerhouden om Costa! in succes voorbij te streven. (…)"

Koen Kleijn in 'Algemeen Dagblad' van 10 oktober 2002: "Het is escapisme uit de jaren 60, een fantasie over een 'summer of love' in Spanje met feestjes op het strand en prille romantiek. (...) Dit zijn niet de bereisde, onafhankelijke kinderen van de 21ste eeuw, dit is niet de losbandige MTV-generatie. Dit zijn de bedeesde neefjes en nichtjes van Balkenende."

Hans Beerekamp in 'NRC Handelsblad': "Juist omdat Volle Maan probeert meer diepgang te creëren dan Costa!, is het een minder geslaagde film geworden. Er zit niet meer in de acteurs dan er nu uitkomt en dat was voor Costa! een minder groot probleem dan tijdens een Bootreis naar Volwassenheid."

Marco Meijers in 'de Telegraaf' van 10 oktober 2002: "Toch is Volle Maan een stukje volwassener: het verhaal is minder simpel, de locaties en het camerawerk ogen beter en ook het acteren is redelijk, al worstelen alle spelers met het hen opgelegde plattelandsaccent. (...) En al snijdt Nijenboer wel degelijk heikele onderwerpen aan (...), vervolgens strijkt hij in 'Volle Maan' alle plooitjes weer kreukloos glad. Daar word je best vrolijk van, maar echt waarachtig voelt het niet aan."

Willem Schouten in 'Sp!ts' van 10 oktober 2002: "Volle Maan wordt ongetwijfeld een kassucces en meer dan Costa! verdient de film dat ook. Er zit vaart in de film, er zit kop en staart aan het verhaal en Daan Schuurmans en Cas Jansen acteren prima. (...) Je kunt zeuren over de details. Maar iedereen die zich zestien kan herinneren had toen wat graag met kapitein Johan en zijn coole kids over de zeven zeeën willen varen."

De dvd versie van Volle maan verscheen in februari 2003 op dubbel-dvd. Over de extra's op de dvd schreef Willem Schouten in 'Sp!ts' van donderdag 27 februari 2003: "In zijn regiecommentaar samen met scenarioschrijver Micha Alexander toont Nijenhuis zich vooral zeer ingenomen met zijn keuzes. De pijnlijk inconsistente accenten van de cast komen wel af en toe aan bod. Maar dat het achteraf niet zo'n goed idee was om soapsterren uit het westen voor achterhoekers te laten doorgaan, krijgt Nijenhuis niet uit zijn strot. Ook over andere vreemde keuzes, zoals de merkwaardig korte homoseksuele fase van Edgar Wurfbain, wordt vrij achteloos heen gestapt. In de deleted scenes staat nog wel een iets uitgebreidere scène van het experiment, maar dat was gewoon te lang, roepen Nijenhuis en Alexander in koor. Ook een iets uitgebreider stilstaan bij het aan het einde van de film plots hevig verliefde paar van Wurfbain en Jasmine Sendar was niet nodig, oordelen ze. Terwijl die gesneuvelde scène juist heel goed werkt. Maar ja. Toegeven dat niet al je keuzes even uitmuntend uitpakten past nu eenmaal minder bij goede marketing."

Casting

Kemna Casting

Filmuziek

Martijn Schimmer

Titelnummer

Volle maan / Van dik hout

Liedjes

'Stil in mij' / Van Dik Hout, 'Op Fietse' / Skik, 'Break away', 'Slapeloos' / Fontane (met zang van Michiel Huisman), 'Denk aan mij' /Ties

Camera

Maarten van Keller

Montage

Michiel Reichwein

Geluid

Simone Galavazi

Distributeur

Independent Films, Universal Pictures (Benelux)

Bioszalen

113 bij première

Bezoekers

454.672

Kleur

Kleur

Meer info

http://www.vollemaandefilm.nl

Van de film verscheen een roman (ISBN 90-77119-01-9) en een fanboek (ISBN 90-77119-02-7).

Co-productie

BNN

Art director

Dimitri Merkoulov

Boxoffice

Top 20 bioscoopbezoek-noteringen: 1, 1, 2, 3, 4, 9, 11, 17.

De film werd op donderdag 17 oktober 2002 bekroond met de Gouden Film (75.000 bezoekers) en op 25 oktober met de Platina Film (200.000 bezoekers).

In 2002 stond de film op nummer 9 in het box office-jaaroverzicht en met 454.636 bezoekers was het tevens de best bezochte Nederlandse film van het jaar.

De film bracht in Vlaanderen 175.000 euro op, in Nederland meer dan 3 miljoen.
Afbeeldingen