Soul assassin (2001)

Alternatieve titel: Clockwork

Regie

Laurence Malkin

Scenario

Laurence Malkin

Release

23 augustus 2001

Producent

Laurence Malkin, San Fu Maltha

Duur

94
Filminformatie

Verhaal

Soul Assassin is het verhaal over Kevin Burke, een jonge, ambitieuze veiligheidsagent in dienst van Jorgensen Financial, een machtig bedrijf dat wereldwijd zijn tentakels uitslaat. Directeur en stiefvader Karl Jorgensen ziet Kevin als zijn eigen zoon. Een tragisch misdrijf waarbij Kevin’s echte vader het leven liet, bracht de toen nog kleine jongen onder de hoede van Jorgensen. Deze maakt hem uiteindelijk tot een succesvol man. Dat tot ergernis van Jorgensen’s echte zoon Karl Junior die ook zijn plaats binnen het bedrijf heeft. Op de dag dat Kevin een belangrijke promotie maakt, wil hij zijn vriendin Rosalind ten huwelijk vragen. De romantische avond wordt wreed verstoord wanneer Rosalind het slachtoffer wordt van een kille huurmoordenaar. Kevin zweert de dader te vinden en zet de achtervolging in. In een machtsspel vol schaduwen waar niemand is wie hij lijkt, komt Kevin meer te weten dan hem lief is. Maakte Rosalind zich inderdaad schuldig aan duistere praktijken? Wie is toch de mysterieuze Tessa die steeds weer opduikt? En wat staat er op de zo gewilde disk van Interpol?… Vragen waarop Kevin de antwoorden lang schuldig moet blijven tot de ultieme climax licht in de duisternis brengt.

Cast

Skeet Ulrich (Kevin), Kristy Swanson (Tessa), Derek de Lint (Karl Jorgensen), Rena Owen (Karina), Antonie Kamerling (Junior), Serge-Henri Valcke (Mr. Ficks), Nicholas Irons (Gary), Thom Hoffman (Willem), Katherine Lang (Rosalind), André Arend van Noord (Thorsten), Yorick van Wageningen (inspecteur), Yacha Musatov (Nikolai), Jaap Postma (Antonio), Georgina Verbaan (reporter), Tygyo Gernandt (sushi guy), Froukje de Both (female banker), Jeroen Willems, René Jonker, Ruurt de Maesschalk, Jeroen van Veldhuizen, Delilah van Eijck, Rolf Leenders, Joe Montana, Frans de Wit, Monic Hendrickx, Lloba Visser, Horace Cohen, Ruben van der Meer

Ontstaan

De Engelsgesproken actiethriller is de eerste speelfilm van de Amerikaanse regisseur/co-scenarioschrijver Laurence Malkin. Soul Assassin (met voorheen de werk titel ‘Clockwork’) wordt door Cine II CV geproducerd in co-produktie met Laurence Malkin en San Fu Maltha.

Op 9 oktober 2000 startten in Amsterdam de opnames voor Soul Assassin. In de meer dan 8 weken filmen stonden cast en crew op de Wallen en langs de grachten van Amsterdam, in de steegjes van Utrecht, in de fabriek van Nedstaal in Rotterdam, in de enorme loods van Vervako Shipyard in Amsterdam-Noord, in de havens van Rotterdam, in een molen in Zaandam en in de Amsterdamse Angel studio.

De film gebruikt blauwe filters. Soul Assassin -gedraaid op Kodak film- is met een budget van 14 miljoen gulden één van de duurste films die ooit in Nederland is gemaakt.

Naast de internationale cast en de vele locaties, bevat Soul Assassin veel stunts, gecoördineerd door Stuntteam Hammie de Beukelaer, en special effects onder leiding van Harry Wiessenhaan.

De Amerikaanse en Engelse rollen zijn gecast door Valerie McCaffrey en de Nederlandse door Nora Mullens.

De themasong van Soul Assassin is geschreven door Birgit Schuurman en wordt uitgevoerd door Dilana Smith. De meeste muziek in de film is afkomstig van Junkie XL.

Engels gesproken. Enkele zinnen in Spaans, Frans en Nederlands (Monic Hendrickx mag zeggen 'het is niet leuk').

Winchester Film Sales uit Londen verzorgt de internationale verkoop van de film. Distributie: A-Film Distribution.

Oorspronkelijk zou de film in 35 kopieën uitgaan, maar de première vond plaats in 16 bioscoopzalen.

Facts

Het was niet allemaal koek en ei op de set: hoofdrolspeler Skeet Ulrich noemde Kristy Swanson zonder blikken of blozen een 'pain in the ass', omdat ze haar tekst niet kende. De Nederlanders vond hij zeer professioneel.

Pers

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 22 augustus 2001: "Wat zou de makers van Soul assassin - de Nederlandse producent San Fu Maltha en de Amerikaanse reclamefilmer Laurence Malkin - voor ogen hebben gestaan? Waarschijnlijk een hippe actiethriller, die de doelgroep over een filmische achtbaan zou jagen. Een spektakelstuk waarin we van de ene verbazing in de andere zouden vallen. Met die verbazing zit het wel goed, maar het is niet de verbazing die de makers zullen hebben bedoeld. Soul assassin roept vooral verbijstering op: heeft niemand de makers duidelijk kunnen maken dat een film iets anders is dan een speedtrip? (…) Tussen de moorden door zou iets van een plotontwikkeling moeten plaatsvinden, maar die is gesneuveld in de filmmontage, die de kijker hyperventilatie bezorgt. In zijn speelfilmdebuut trekt Malkin de complete visuele trukendoos open - met een voorkeur voor kil blauw licht en versnellingen - zodat Soul assassin nog het meest doet denken aan een uit de hand gelopen eindexamenfilm van een te enthousiaste student. Dat de vele personages (onder anderen Kristy Swanson, Thom Hoffman, Derek de Lint, Antonie Kamerling en Serge-Henri Valcke) in het visuele geweld ten onder gaan, valt hen niet aan te rekenen. Hun soms potsierlijke acteerprestaties - de scène waarin Derek de Lint zijn vriendin met een kussen vermoordt heeft campwaarde - zorgen niet voor spanning maar lachlust."

Hans Beerekamp in 'NRC Handelsblad' van 22 augustus 2001: "(…) De fiscale faciliteiten van de rijksoverheid voor zogeheten c.v.-films - en niets anders - hebben de totstandkoming van deze grootscheepse techno-thriller met Amerikaanse en Nederlandse sterren, mogelijk gemaakt. (…) De film moest gemaakt worden, omdat Frank Thies, arrangeur van c.v.'s voor de firma Innocap, dat wilde, want hij gelooft in Malkin. Producent Maltha zei na de première afgelopen maandag in Amsterdam dat hij de kans wilde grijpen om te laten zien waar we in Nederland als filmproducerend land toe in staat zijn: goed camerawerk, originele montage, sterke locaties, vlekkeloos Engels sprekende acteurs. (…) Dit alles heeft weinig zin, zelfs niet als visitekaartje, wanneer er geen idee aan ten grondslag ligt, geen structuur, geen visie van een regisseur of een scenarioschrijver. De kunst is niet om blauw licht te laten schijnen, maar om dat betekenisvol af te wisselen met andere kleuren. En je wilt, zelfs als door de makers geminachte consument, toch op z'n minst weten wie waarom wordt doodgeschoten. Voor iets minder dan een miljoentje extra zou misschien een echte scenarist nog een blik hebben kunnen werpen op Malkins broddelwerk."

Jan Pieter Ekker in 'de Volkskrant' van donderdag 23 augustus 2001: "Soul Assassin is na The Delivery de tweede Engelstalige actiefilm van producent San Fu Maltha. (...) Het verschil in budget is een oogopslag zichtbaar. Afgezet tegen The Delivery is Soul Assassin een grote stap voorwaarts: de decors zijn rijker, de ontploffingen en schietpartijen spectaculairder. Tegelijkertijd is de gelikte, op Amerikaanse leest geschoeide actiethriller een film waarvan er dertien in een dozijn gaan: niet veel beter of slechter dan het equivalent uit Hollywood. Met dezelfde ridicule plotwendingen en B-acteurs, in dit geval Kristy Swanson (Buffy the Vampire Slayer - de film, niet de serie) en Skeet Ulrich, wiens grootste verdienste het is dat zijn portret boven het bed van de duivel hangt in de subversieve animatiefilm South Park: Bigger, Longer, Uncut. (...) De blauwfilters, scheve kaders, freeze frames en versnellingen, snelle montage en de dreunende soundtrack (met muziek van onder meer Junkie XL) geven Soul Assassin een hip, high tech karakter. De talrijke Nederlandse acteurs zijn over het algemeen ook behoorlijk op dreef; Antonie Kamerling speelt de ambitieuze zoon van De Lint, behept met een stevig vadercomplex, Serge-Henri Valcke is het hoofd van de beveiliging die er een dubbele agenda op na houdt, Thom Hoffman en Yorick van Wageningen zijn Interpol-agenten en Georgina Verbaan - ster in Maltha's kassakraker Costa! - draaft op als reporter van de lokale omroep. De uiteindelijke shoot-out op de molen is - het genre getrouw - bespottelijk, maar verhelderend: nog juist voor hij zijn laatste adem uitblaast, legt de stervende schurk uit hoe alles in elkaar steekt. Soul Assassin zal de geschiedenis niet ingaan als meesterwerk. Maar de belastingmaatregel is in de eerste plaats bedoeld om een professionele filmsector op te bouwen. In dat licht is de film een adequaat visitekaartje."

Dana Linssen in 'de Filmkrant' van september 2001: "(...) De extra draai-uren die de crew op zijn curriculum vitae kan zetten, verzachten niet de bittere pil dat talentvolle Nederlandse regisseurs, die we toch ook voorhanden hebben, als vanouds met hun projecten langs de fondsen moeten leuren. Als we echt een volwassen filmcultuur hadden, konden dit soort films er ook nog wel bij. Maar als visitekaartje of proeve van een omwenteling in Nederland filmland is SOUL ASSASSIN een belediging. Het wordt tijd dat we in Nederland chauvinistisch genoeg worden om te zeggen dat we dit niet willen. En echt artistieke prioriteiten durven stellen."

Willem Schouten in 'Sp!ts' van 23 augustus 2001: "Helaas kan debutant Lawrence Malkin niet aan de verleiding weerstaan en experimenteert hij er lustig op los. Hij gebruikt een soort staalblauwe gloed in de film die het geheel kil en steriel doet aanvoelen. Bovendien houdt hij er ook nog een onnavolgbare montagesnelheid en een voorliefde voor keiharde house op na. Elementen die de film allerminst goed doen. (...) Junior wordt verdienstelijk gespeeld door Antonie Kamerling (...) Zij kunnen er, net zo min als de stereotiep gecaste Derek de Lint, iets aan doen dat je als kijker al snel elke interesse in hun lot verliest. Geen van de karakters, ook Ulrich's Kevin niet, heeft enige geschiedenis en nauwelijks motivatie. (...) Soul assassin wil jong, snel en hip zijn. Onnavolgbaar is het in ieder geval."

Ab Zagt in 'Algemeen Dagblad' van 23 augustus 2001: "(...) Deze film heeft vooral het karakter van een schiettent op de kermis. (...) De combinatie van Nederlandse en Engelse acteurs werkt voor het grootste gedeelte wel, hoewel Kamerling niet echt overtuigt als gluiperige zoon. Hij wordt al snel een karikatuur. De Lint (...) komt beter tot zijn recht. Aan intriges is in SOUL ASSASSIN geen gebrek. Daarom is het zo spijtig dat regisseur Makin zo op de vormgeving van zijn film hamert, alsof hij een gebrek aan inhoud wil verdoezelen. Een beetje meer vertrouwen in zijn eigen verhaal had deze film geen kwaad gedaan."

Casting

Valerie McCaffrey, Nora Mullens

Filmuziek

Junkie XL

Titelnummer

Dilana Smith

Distributeur

A-Film Distribution

Bioszalen

16 bij première

Bezoekers

8.265

Kleur

Kleur

Meer info

http://www.soul-assassin.com

Boxoffice

Het eerste weekend werd een zwaar tegenvallend bezoekersaantal van iets meer dan 2.500 betalende bezoekers behaald. Distributeur A-Film weet dit aan de vernietigende recensies en het mooie weer (hittegolf). Op vrijdag 7 september 2001 werd bij BNN van 23.20-23.50 uur op Nederland 2 The Making of SOUL ASSASSIN uitgezonden, maar dat mocht niet meer baten. Na twee weken voor lege zalen gedraaid te hebben werd de film na het weekend uit de bioscopen gehaald. De film trok 8.265 bezoekers. Producent A-Film had op minstens 60.000 bezoekers gerekend.

In België werd de film in november 2001 met 16 kopieën uitgebracht.