Interview (2003)

Regie

Theo van Gogh

Release

28 mei 2003

Producent

Theo van Gogh, Gijs van de Westelaken

Duur

90
Filminformatie

Verhaal

Soapster Katja en kwaliteitsjournalist Pierre (Pierre Bokma) spelen in het woonhuis van Schuurman, waar zij de interviewer ontvangt, een verbale versie van verstoppertje. Pierre, opgezadeld met een klus beneden zijn stand, wil revanche op zijn krant. Katja, beledigd door de arrogantie van de zelfbenoemde intellectueel, ziet het tweegesprek als dé kans om wraak te nemen op de mensen die denken dat haar talent beperkt blijft tot een paar opgeblazen borsten. De zaken lopen een beetje (boel) uit de hand.

Cast

Katja Schuurman (Katja), Pierre Bokma (Pierre), Theo Maassen (Theo), Ellen ten Damme (Ellen), Michiel de Jong (soapie), Tinoes Fenanlamrer (agent), Monique Meijer (agent)

Ontstaan

Op (15 of) 17 december 2002 belde Hans Teeuwen naar Theodor Holman met het idee, Theodor heeft de hele kerst op Texel gezeten om te schrijven, tien dagen later was het scenario af.

De film is in februari in vijf dagen geschoten op digitale video, dat was de enige periode dat zowel Pierre als Katja konden.

Kosten: 320.000 Gulden: 2 ton voor het filmen en 120.000 voor het opblazen. De 2 ton komt van de Humanistische Omroep, de 120.000 gulden van het Fonds.

Voornamelijk geschoten in shots van 14-15 minuten, met drie camera's. Er is niets geïmproviseerd. In de montage is er een half uur uitgehaald, want de eerste montage duurde twee uur. De film werd in vijf dagen bij Katja Schuurman thuis in Amsterdam opgenomen. Katja heeft zich voor de film een blonde coupe laten aanmeten. Katja's huisnummer is niet in beeld.

De val van het kabinet Balkenende is in journaalbeelden te zien.

Dialoog: 'Albert Verlinde? Is dat die niet die aan AIDS overleden journalist?' Albert Verlinde viel in zijn column in 'Weekend' Katja Schuurman af 'Ze is geen mens meer, maar een product'. Op haar beurt noemde Schuurman Verlinde in de film 'een dodelijk aids-slachtoffer'. Regisseur Van Gogh voerde daarna de spanning op met een treiterige advertentie op de voorpagina van 'Het Parool' van maandag 26 mei 2003. Verlinde hapte niet en was niet bij de première aanwezig. De film beleefde op maandag 26 mei 2003 zijn officiële première.

De wereldpremière van de Amerikaanse versie van ‘Interview’ vond op maandag 7 mei 2007 plaats in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski. Steve Buscemi regisseerde de eerste remake van een Van Goghfilm. Uit 'De Pers' van dinsdag 8 mei 2007: "‘Ik had nog nooit een film van Theo van Gogh gezien. Ik wist natuurlijk van zijn tragische moord, maar ik was vooral nieuwsgierig naar zijn werk. Het is niet makkelijk om aan zijn films te komen in de VS.’ Buscemi praat enthousiast over zijn eerste aanraking met Van Goghs films. Vooral Interview sprak hem onmiddellijk aan: ‘I was really blown away by Pierre en Katja.’ Een van de populairste iconen van de hedendaagse Amerikaanse cinema werd gevraagd om een remake van de oer-Hollandse film Interview te maken. Ons nationaal sekssymbool Katja werd vervangen door tabloidfavorietSienna Miller (ex van Jude Law) en toneelacteur Pierre Bokma door Buscemi zelf. ‘Het was vermoeiend om zowel de hele tijd voor de camera te staan als ook de regie te doen. Ik had veel liever gehad dat Theo hem zelf had geregisseerd.’ Buscemi vond het vooral belangrijk om de spirit van de originele film te behouden. Hij wilde zeker geen letterlijke kopie maken. ‘Ik wil dat het ook interessant is voor het publiek dat het origineel al kent.’ Die spirit zit er zeker in. Hij werkte dan ook met de oorspronkelijk Nederlandse crew en met Van Goghs triple camera shooting system. ‘In de States filmen wij erg traditioneel. Het was interessant om nu eens met drie digitale camera’s tegelijk te werken en zo lang aan een stuk door te filmen.’ Van Gogh schoot altijd eerst de close-ups om zoveel mogelijk van de spontaniteit te behouden. ‘Sienna en ik verzetten ons hier aanvankelijk tegen. In Amerika schiet je de close-ups aan het einde als je je rol door en door kent. Daar komt weinig spontaniteit bij kijken. Theo hield van verrassingen.’ Hij geeft toe dat het een uitdagende manier van werken is. ‘Het is voor een acteur ook heel bevrijdend. Het spel in Theo’s films is erg levendig en intiem. Ik wilde graag ontdekken hoe hij dat had bereikt.’ Niet alleen bereikt Buscemi hetzelfde resultaat, hij perfectioneert die stijl. Het spel van Miller en Buscemi is natuurlijker en overtuigender dan van Katja en Pierre Bokma. Ook verbetert Buscemi een aantal plotlijnen. Toch is zijn remake overduidelijk een eerbetoon aan Theo van Gogh. De film zit vol met verwijzingen naar de vermoorde filmmaker: een ingelijste foto van Katja en Theo op het dressoir, een fan die Theo heet en een cameo appearance van Katja. Vooral de verhuiswagen met grote zonnebloemen erop van de firma ‘Van Gogh Movers’ doet de kijker vermoeden dat geld noch moeite zijn gespaard voor Interview. Buscemi schiet in de lach: ‘Van Gogh Movers’ zijn al jaren een begrip in New York. Ik had een vrachtwagen nodig in een scène en dit leek me wel leuk. Ik heb er zelfs een persoonlijke connectie mee, want ik ben ooit verhuizer geweest en heb nog als freelancer voor deze jongens gewerkt. Ik vroeg me al af waarom iedereen daar toch steeds naar vraagt. Nee, ik had echt het budget niet om zelf zo’n wagen te laten maken’, benadrukt hij. ‘Alle verwijzingen zijn er heel natuurlijk ingeslopen. Geen enkele hint richting het origineel is van tevoren verplicht gesteld. De foto van Katja en Theo vond ik vooral mooi en passend in de loft van het personage ‘Katya’. Of ik het shot zou gebruiken wist ik nog niet. Grappig genoeg is die foto uiteindelijk in de Amerikaanse trailer terechtgekomen. Ze wisten niet eens wie het waren, ze vonden het gewoon een intrigerende foto. Hier zullen deze verwijzingen iedereen opvallen, maar in Amerika natuurlijk niet.’" Interview ging op donderdag 10 mei 2007 in première.

Facts

De auto die tegen het paaltje botst in de eerste scène: dat stond niet in het script.

Pers

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 28 mei 2003: "Interview doet denken aan Van Goghs lowbudget films 06 en Blind date, die ook voor een habbekrats werden gemaakt. De guerrilla-aanpak - de film werd in vijf nachten opgenomen - heeft een vitale film opgeleverd met scherpe en geestige dialogen. Helaas zakt de spanningsboog nogal eens in. Dat Interview het dédain van de culturele elite voor de massacultuur aan de orde stelt, maakt een achterhaalde indruk. Is de muur tussen hoge en lage cultuur lang geleden al niet geslecht?Teleurstellend is het spel dat de makers spelen met Schuurmans roddelpers-imago. Ze prikken er niet doorheen, maar zetten het lekker stevig aan: ze parkeert haar auto tegen de pui van haar woning, speelt met mannen, houdt van een stevig glas, snuift cocaïne en is sluw. Interview is wel de eerste film waarin Schuurman een volwaardige rol speelt. Ze doet het met flair, maar schiet tekort op dramatische momenten. Omdat Pierre Bokma zich makkelijk staande houdt, legt de soapcultuur het in Interview onbedoeld toch af tegen de hoge cultuur."

Dick van den Heuvel in 'de Telegraaf': 'Van Gogh is rustiger in zijn regie dan hij ooit is geweest. Hij wijkt geen moment van zijn personages en dat levert een van de beste Nederlandse films van de laatste paar jaar op. (...) 'Interview' zal ter zijner tijd ongetwijfeld een ruime greep doen in de voorraad Gouden Kalveren."

Ronald Ockhuysen in 'de Volkskrant: "Holmans grote gebaren maken het voor Schuurman en Bokma, ondanks stijlvast spel, onmogelijk de dialoog op scherp te houden. Interview mist het raffinement om echt te verrassen en is te vlak om als parodie raak te schieten."

Filmuziek

Rainer Hensel

Liedjes

See all her faces van Dusty Springfield

Camera

Thomas Kist

Montage

Léon Verkade

Geluid

Leo Franssen

Bioszalen

9 bij première

Bezoekers

7.539

Locaties

Amsterdam

Art director

Ruud van Dijk

Boxoffice

13, 20