Crossing, The (2001)

Regie

Nora Hoppe

Scenario

Nora Hoppe

Release

01-02-2001

Studio

Isabella Films, Tatfilm, Zentropa Prods., NPS, ZDF, Arte

Duur

91
Filminformatie

Verhaal

THE CROSSING handelt over ballingschap. Niet de gewone politieke, geografische ballingschap, maar een innerlijke ballingschap. De film speelt zich af op één dag, van de ochtend tot de nacht, in de keuken van een pension en op de straten van een ontoegankelijke West-Europese stad. Bijna twintig jaar geleden is Babak zijn thuisland Afghanistan ontvlucht. Hij kwam in Brussel terecht, waar hij probeerde te ontkomen aan zijn verleden, zijn familie, zijn ambacht als begenadigd kalligraaf en zijn thuisland. Hij is inmiddels gepensioneerd van zijn slavenbaan als tramschoonmaker, als ene Sarban zijn eenzame pad kruist, een vreemdeling die op een ochtend in de keuken van het bouwvallige pension opduikt. Het wordt een dag waarop Babak zich langzaam maar zeker rekenschap moet geven van zijn verleden en van de nachtmerrie die hem het zicht op zichzelf ontnemen. De film probeert zijn eenzaamheid en zijn innerlijke isolatie van 'binnenuit', vanuit zijn 'gemoedstoestand', te portretteren. Het tijdselement is dus volledig subjectief.

Cast

Behrouz Vossoughi (Babak), Johan Leysen (Sarban), Viviane de Muynck, Mil Seegers, Juan Carlos Tajes, Michel Israel, Amid Chakir, Zaher Howaida

Ontstaan

Nederlands-Duits-Deense co-productie. Engels, Frans, Vlaams en Farsi gesproken. Het laatste gedeelte is in Farsi. Johan Leysen leerde voor THE CROSSING Farsi: "Een hele mooie taal. Spannend ook, want in een andere taal ga je anders spelen."

Nora Hoppe (1954, New York) woonde en werkte in verschillende Europese steden, waaronder Rotterdam, en momenteel Berlijn. Ze werkte in de filmproductie en filmverkoop en was regieassistente van o.a. Lina Wertmüller. Ze schreef diverse scenario's en werkte voor verschillende festivals als programma-adviseur. The Crossing is haar eerste lange filmproductie.

De muziek werd gecomponeerd en gearrangeerd door Zaher Howaida, een legendarische Afghaanse muzikant in ballingschap. De herkenningsmelodie, 'Beshnauw az Nai' ('Luister naar het riet') werd geschreven door de grote dertiende-eeuwse Perzische dichter Maulana Djalaluddin Mohammad Balkhi (Rumi) en handelt over de pijn van een scheiding, verteld door een rietfluit die van zijn steel werd afgesneden.

Sales: Proctor Film & TV Agency.

De film draaide in competitie op het San Sebastian Film Festival in september 1999.

Eerste vertoning op het International Film Festival Rotterdam: 1 februari 2000.

Pers

Jos van der Burg in 'Het Parool' d.d. 31 januari 2001: "Hoppe probeert met lange takes de innerlijke gemoedstoestand van de Afghaan op te roepen, maar haar beelden intrigeren onvoldoende om daarin te slagen. Het sombere gestaar van de man sleept ons niet zijn gedachtewereld binnen, maar roept op nogal pathetische wijze het clichébeeld op van de vereenzaamde immigrant. Het maakt THE CROSSING tot een saaie film."

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' d.d. 31 januari 2001: "Voor de lange film die THE CROSSING wil zijn, is de manier waarop het drama is uitgewerkt te bescheiden, blijft het thema van wereldlijke versus innerlijke ballingschap te impliciet en is de stijl te plechtig en gedragen. Van verheugende filmische schoonheid zijn evenwel alle symbolen voor het voorbijgaan van de tijd die Hoppe heeft gekozen om haar verhaal in te vertellen. De waterdruppels die door het plafond heen zwellen en de wolken die op etalageruiten voorbijtrekken, zij lijken het oude en bekende weer nieuw te maken."

Marco Weijers in 'de Telegraaf' d.d. 1 februari 2001: "De constatering volstaat dat de van oorsprong Amerikaanse Hoppe zich in haar film uitput in sfeertekeningen, maar dat het verhaal dat zij vertelt nauwelijks kan boeien, mede doorhet tergend trage tempo van de ontwikkelingen. Nieuwsgierig uitkijken naar de ontknoping is er in THE CROSSING daarom niet bij. Popelen tot het licht weer aan mag wel."

Prijzen

Vague d'or (gouden golven) voor het bste scenario op het Festival International d'Arcachon (du cinéma au féminin) in september 2000.

Filmuziek

Zaher Howaida, Esfandiar Monfaredzadeh, Vessela Martschewski

Camera

Walther Vanden Ende

Montage

Vessela Martschewski

Kostuums

Bernadette Corstens

Geluid

Piotr van Dijk

Kleur

Kleur

Art director

Vincent de Pater, Floris Vos
Afbeeldingen