Do not disturb (1999)

Regie

Dick Maas

Scenario

Dick Maas

Release

04-11-1999

Studio

First Floor Features, CLT-UFA International

Duur

94
Filminformatie

Verhaal

Melissa is een vrolijk meisje met een avontuurlijke inslag. Ze is 10 jaar oud en woont in Amerika. Sinds enkele jaren kan ze niet meer praten en communiceert ze door middel van gebarentaal. Haar verhalen zijn soms zo fantasierijk dat haar ouders Walter en Cathryn zich afvragen wat er allemaal in haar hoofd omgaat. Samen maken ze een reis naar Amsterdam. Haar vader, die bij een Amerikaans pharmaceutisch bedrijf werkt, zal daar met een zekere Hartman besprekingen voeren over een belangrijke zakendeal. De familie heeft besloten om er gelijk een korte vakantie aan vast te knopen. In het chique hotel heeft ook een wereldberoemde popster zijn intrek genomen. Horden fans staan voor de deur. Het is een drukte van belang. Kort na aankomst verliest Melissa in de menigte haar ouders uit het oog en komt na enige omzwervingen op de binnenplaats van het hotel terecht. Hier is Mellissa ongewild getuige van een moord. De moordenaars betrappen haar en een meedogenloze jacht op het 10-jarige meisje in het voor haar onbekende nachtelijke Amsterdam is het gevolg. Steeds weet ze op listige wijze uit de handen van haar achtervolgers te blijven, en wordt ze daarbij geholpen door Amsterdammers die zich niet bewust zijn van het gevaar waarin zij verkeert. Met het beeld van de moordenaars stevig op haar netvlies vindt op het politiebureau een hereniging plaats met haar dodelijk ongeruste ouders. Maar veilig is ze niet. De moordenaars zullen alles in het werk stellen om de enige getuige uit de weg te ruimen…

Cast

William Hurt (Walter), Jennifer Tilly (Cathryn), Francesca Brown (Melissa), Denis Leary (Simon), Michael Chiklis (Hartman), Corey Johnson (Hitman), Jason Merrells (Mulder), David Gwillim (VanDerMolen), Francis Matthews (manager), Michael Goorjian (Billy Boy Manson), Aaron Swartz (Lt. Winter), Tim Faraday (Lt. Brand), Mark Salter (receptionist), Michael Krass (reluctant policeman), John Sharian (bodyguard), Stephen Crane (chef), Wil van der Meer (suspicious cop), Jeremiah Fleming (customs man), Abel Sanders (policeman on roof), Elvira Out (policewoman on roof), Jack Wouterse (taxi driver), John Jones (barkeeper), Chip Bray (cop at entrance), Edwin de Vries (guest in housecoat), Alfred van den Heuvel (physician), Victor Löw (cook), Just Meijer (bum with violin), Kain (other bum), Russel Hekster (security guard), Tim Gunther (security guard), Daniel Frankl (security guard), Martyn Andrews (security guard), Laus Steenbeeke (fireman), Arthur Japin (head waiter), Horace Cohen (waiter in bar), Howard Dodemond (waiter in restaurant), Doug Howe (bell boy), Elle van Rijn (hooker), Cynthia Abma (nurse), Rick Parets (detective), Joe Dieffenbacher (junk with crowbar), Koen Jantzen (policeman in car), Elaine Harvey (assistant receptionist), Sheila Wiersum (woman in elevator), Ian Elliot (man in elevator), Serge Henri Valcke (funny business man), Yolanda Germain (falling stripper), Gertjan Louwe (wrong Mulder), Mylene Duijvestijn (nurse), Kelly Lee van Gilst (screaming fan), Inge Beekman (woman in airplane), Wim van der Heyden (man in airplane), Henny Kerkwijk (policman), Mike Bieslijn (policeman), Jos Overing (Lady in striking evening gown), Ali Car (cleaner), Michael Helmerhorst (frightened bum), Henry Pronker (skater), Marinus Vroom (surprised customer), Jacob Dijkstra (senior medical officer), Walter de Heer, Dariusz Sobecki

Ontstaan

De scène met de ambulances die in elkaar werden gereden werden opgenomen in de buurt van het Vondelpark in januari 1999. Andere locaties in Amsterdam o.a. Oudezijdskolk en Oudezijds Voorburgwal. Overigens wordt het hoofstedelijke stratenplan topografisch op zijn kop gezet in de film; vanaf de Magere Brug bijvoorbeeld kun je het Vondelpark niet inrijden. Buiten Amsterdam werden er opnamen gemaakt in The First Floor Film Factory in Almere.

De casting voor de film was een probleem. De eerste die werd gecontracteerd was het meisje Melissa. Bij haar moest vervolgens een passende vader gevonden worden. William Hurt zegde echter een maand voor de opnamen af wegens privéproblemen. De opnamen konden niet meer stilgezet worden en er is begonnen met de scènes waar William niet inzat. In november 1998 werd begonnen en halverwege december werd duidelijk dat Hurt toch kon. Toen kon Jennifer Tilly geboekt worden. Darius Sobecki (19), te zien in een klein, zwijgend rolletje, maakte eerder zijn opwachting in Nederland, België, Duitsland, Polen en Amerika als look-a-like van Leonardo DiCaprio.

Kosten film: 12 miljoen gulden. Het budget voor de stunts bedroeg 1 miljoen gulden (daarbij niet inbegrepen de prijs van het materiaal en de locaties). De stunt met de kantelende vrachtwagen moest over, omdat de eerste keer de hoofdcamera niet draaide. De crash van de tram ging eerst fout door een communicatiefout; een van de inzittenden deed het licht nog vóór de botsing uit. De tram die in de film ontspoort, reed overigens op rubberen banden over de straat en werd bestuurd zoals een vrachtwagen. Dickey Beer coördineerde voor DO NOT DISTURB 22 stuntmensen; ter vergelijking: bij TOMORROW NEVER DIES waren dat er 145.

Co-producerende omroep: AVRO.

Opvallende in beeld gebrachte merken/instellingen: Royal Atlantic (vliegtuigmaatschappij), Hotel de L'Europe, Lucky strike (sigaret), Empire (tijdschrift), Vrije Universiteit te Amsterdam (ziekenhuis) en Heineken (vrachtauto).

DO NOT DISTURB is te zien in de film als 'niet storen'-deurhanger in het Hotel de L'Europe en het is de naam van het bootje dat Walter aan de junk, die zijn dochter Melissa heeft geholpen, geeft. In DO NOT DISTURB zitten net als in AMSTERDAMNED achtervolgingen per boot en net als in DE LIFT een liftscène.

Persreacties:
'HP/de Tijd' d.d. 29 oktober 1999: "Omdat de heldin een tienjarig meisje is en de boeven toch te veel Snuf en Snuitje blijven, is DO NOT DISTURB in de eerste plaats een film voor een jeugdig publiek. (…) Qua produktie steekt deze film met kop en schouders uit boven alles wat er in de laatste jaren in Nederland is gemaakt. DO NOT DISTURB is een vaardig gemaakte actiefilm, die de multiplexen ongetwijfeld zal doen vollopen. (…) Als het tijd is voor de apotheose, is het goed raak. (…) Maas laat zien dat je in het Engels nog steeds een Nederlandse film kunt maken. Al blijft het een vreemde gewaarwording dat in Amsterdam geen woord Nederlands meer wordt gesproken".

'de Filmkrant' d.d. november 1999: "Het volstrekt ongeloofwaardige script en de kraak-noch-smaak regiestijl die Maas daar vervolgens op losliet, resulteerden in een film die niet uitpakt als het beloofde ritje in een achtbaan, maar eerder als een slome rit in een Amsterdamse stadsbus tijdens de avondspits".

Veronica gids d.d. oktober 1999: "Mocht Maas liever een andere titel gewild hebben, dan hebben wij nog een aardige suggestie: AMSTERDAMNED 2 (…) Behalve spannende achtervolgingen in bekende settings levert het voor de Amsterdamse VVV een gratis reclamespot op. (…) De actie knalt van het scherm in wat nu al de allerleukste achtervolging mag heten uit de Nederlandse filmgeschiedenis. Uitgebreid, over the top en heel erg lekker. Het zorgt ervoor dat je met een heel goed gevoel de zaal uitloopt, en dat kunnen we helaas niet van elke Nederlandse film zeggen".

'NRC Handelsblad' d.d. 3 november 1999: "Maas en producent Geels bewijzen dat het mogelijk is een Engelstalige speelfilm te maken, met voornamelijk Amerikanen en Engelsen voor de camera en Nederlanders erachter, die desondanks volledig tot de Nederlandse cultuur behoort. (...) De film maakt zijn internationale ambities waar en levert allure voor een schijntje. Het is het ideale visitekaartje voor een filmindustrie, die de internationale markt op wil. Dat zal dit keer wel lukken, juist omdat DO NOT DISTURB zo verschrikkelijk Nederlands is".

Dick Maas zelf over zijn film in 'Volkskrant magazine' d.d. 30 oktober 1999: "Tot nu toe kon ik me verschuilen achter het gebrek aan middelen of achter de acteurs. Na deze film niet meer. Ik had het geld en de acteurs. En met de stunts zat ik al aan een soort top. Dit is wat ik kan, en als het weer niet goed is, dan wordt het ook niet beter".

De Amsterdamse VVV was overigens niet gelukkig met de film. Woordvoerder H. ter Balkt in het 'Algemeen Dagblad' d.d. 4 november 1999: "En nu wordt dat clichébeeld weer van stal gehaald. We worden er een beetje moe en verdrietig van. Ja, zelfs boos. De kostbare campagne die we vanaf '94 in steden als New York, San Francisco en Los Angeles voerden, leverde extra toeristen op. In het begin kwamen ze schoorvoetend omdat velen toch dachten dat het hier 'eng' was. Nu is er dan die film. Ik denk dat we de intelligentie van de gemiddelde kijker niet moeten overschatten. En dus zou het best zo kunnen zijn dat ons werk voor een groot deel voor niets is geweest. Daarom moeten we kijken of DO NOT DISTURB een topper wordt. Is dat zo, dan moeten we wellicht een ludieke tegenactie in bijvoorbeeld New York organiseren. We blijven de ontwikkelingen in elk geval op de voet volgen".

De film werd in Nederland matig bezocht. In het eerste weekend trok de film 30.000 bezoekers. Na twee weken stond de teller op ongeveer 65.000. De film draaide toen nog in 57 van de oorspronkelijk 80 kopieën.

Filmuziek

Dick Maas

Camera

Marc Felperlaan

Montage

Bert Rijkelijkhuizen

Kostuums

Linda Bogers

Stunts

Dickey Beer, Willem de Beukelaer

Special effects

Hans Voors, Harry Wiessenhaan, Edward Wiessenhaan

Kleur

Zwart-Wit

Art director

Jeroen Evers