Matchmaker, De (2018)

Jeroen Houben

Jeroen Houben, Hugh Travers, Lotte Tabbers

26 april 2018

Erik Glijnis, Leontine Petit, Dries Phlypo

92 minuten

Levensgenieter Chris (Benja Bruijning) reist als fotograaf de hele wereld over. Wanneer de bodem van zijn bankrekening in zicht komt en werk uitblijft, keert hij noodgedwongen terug naar zijn moeder Marja (Ariane Schluter). Ondanks dat zij hem met open armen ontvangt, heeft Chris moeite om te aarden in zijn dorpse geboorteplaats. Gelukkig krijgt hij een nieuwe opdracht, waardoor hij hopelijk snel zijn koffers weer kan pakken; hij mag een promo video maken voor een datingsite. En wie is er nu een betere hoofdrolspeler dan zijn vlotte single moeder? Chris maakt stiekem een filmpje over Marja, maar wanneer deze online komt, stromen de reacties van mannen binnen. Na enige verbazing durft Marja, met Chris als matchmaker, het datingavontuur aan te gaan. En zo belanden ze in allerlei gekke, hilarische en soms ongemakkelijke situaties, die moeder en zoon dichter tot elkaar brengen. En voor beiden komt de liefde uit onverwachte hoek…

Ariane Schluter (Marja), Benja Bruijning (Chris), Eva van de Wijdeven (Faye), Loes Luca (Anneke), Kasper van Kooten (Rudy), Georgina Verbaan (Celine), Annet Malherbe (Helen), Sanne den Hartogh (Rogier), Slimane Dazi (Gilbert), Gene Bervoets (Yves), Xander van Vledder (Martin), Leny Breederveld, Hajo Bruins (date), Kees Hulst (date), Romana Vrede (Veronika), Leopold Witte (date)

Jeroen Houben studeerde in 2011 af aan de Willem de Koning Academie en maakte sindsdien enkele veelbelovende shorts, videoclips en commercials. Deze feelgood-komedie, over een jetsetter-fotograaf die terugkeert naar zijn geboortedorp en het datingleven van zijn vrijgezelle moeder in de hand neemt, is zijn speelfilmdebuut.

Kijkwijzer: Alle Leeftijden (grof taalgebruik).

Marit Golstein op 'Cinemagazine' van april 2018: "(...) Op zich is De matchmaker een hele degelijke film. Er wordt prima geacteerd door alle spelers. Door natuurlijk en evenwichtig spel worden alle karakters overtuigend geportretteerd. Toch lijkt het alsof het scenario wat steekjes laat vallen. Op de een of andere manier mist de film een soort flow. Het lijkt alsof de belangrijke momenten gehaast voorbij schieten en de minder belangrijke momenten worden uitgesmeerd. Dit maakt dat het hart van de film (datgene waar de film nou écht over gaat) gaande weg zoekt lijkt te raken. Het verhaal is helder en ook de karakters zijn duidelijk neergezet: de egoïstische en onvolwassen Chris, de “te goed voor deze wereld” moeder en de zus met smetvrees (Georgina Verbaan). De eigenschappen komen terug in de sets, kamers en handelingen als een extensie van de karakters. Maar ondanks dat de personages en motieven glashelder zijn mist er een soort verbinding. Hoofdpersonage Chris wint (ondanks de natuurlijke charme van Bruijning) maar met moeite de sympathie van het publiek. Zijn egoïsme en onverschilligheid worden zo benadrukt, dat je als publiek zijn personage eigenlijk maar weinig gunt. Een paar momentjes van zachtheid of berouw waren niet overbodig geweest. Dit maakt dat het prima spel van de acteurs niet alleen de film kan dragen. Voor een feelgood film, die ‘De matchmaker’ pretendeert te zijn is er wel erg veel Hollandse nuchterheid. Er zit zeker een bepaald soort humor in de film en de verwachte goede afloop, maar door de naïviteit van het hoofdpersonage ontbreekt het warme gevoel in de onderbuik dat je bij een feelgood film zou verwachten. ‘De matchmaker’ hangt een beetje tussen een komedie en een drama in. De humor lijkt niet altijd goed getimed en het drama wordt steeds teniet gedaan door de ongevoeligheid van Chris. Dit maakt dat nergens de gevoelige snaar wordt geraakt, of dat de lachspieren echt aan het werk worden gezet. Dit alles is op zich niet erg, maar lost niet de verwachtingen van “feelgood” in. ‘De matchmaker’ is een degelijke film, maar zonder uitspattingen. Het spel van de acteurs is meer dan prima, maar het warme feelgood gevoel blijft uit. Ondanks dat wij Hollanders ons toch inmiddels wel bewezen hebben in dit genre, zal deze film waarschijnlijk niet heel lang bij blijven."

Bor Beekman op 'Volkskrant.nl' van 25 april 2018: "Je dregt in de romkomsloot, haalt een oud wrak op, geeft het een likje verf en zet er wat bekende gezichten op. Soms kun je er zelfs een eindje op rijden. Is dat te streng geoordeeld over Nederlands meest gebezigde filmgenre, de romantische komedie? Wellicht. De Matchmaker, waarin een egocentrische zoon (Benja Bruijning) zijn bedaarde moeder (Ariane Schluter) aan mannen koppelt, bevat best wat momenten waarin debuterend speelfilmregisseur Jeroen Houben zwier legt, soms ook een scène lang. En die bekende gezichten zijn niet voor niks bekend; zelfs in een schrale rol kunnen ze behagen. Chris, veelreizend fotograaf en slordig in de liefde, keert platzak en zonder koffer terug in zijn geboortedorp, waar zijn verweduwde moeder 60 wordt en zijn vriendinnetje van vroeger (Eva van de Wijdeven) nu schooljuf is. Die in een koor zingende moeder moet aan de man - zo suggereert haar omgeving, iets te vaak. En haar plots weer inwonende zoon, ronddolend in de uit zijn oude kast geplukte tieneroutfit, moet nu echt eens volwassen worden. Aanstalten maken ze allemaal echter zelf niet, waarin ook het fundamentele gebrek schuilt van De Matchmaker: voor de hoofdpersonages hoeft het niet zo nodig, deze film. Dit wordt opgelost met enkele beproefde, maar hier ook verontrustend weinig geïnspireerd ingepaste componenten uit het feelgoodgenre. Allereerst dat gefabriceerde plotje om de boel op te stuwen: Chris wordt door zijn clichéagent een bak geld in het vooruitzicht gesteld als hij een filmpje maakt voor een nieuw datingbureau, en de fotograaf kiest zijn moeder als proefkonijn. Dan volgt een sliert ontmoetingen met ongeschikte mannen, tot de ongecompliceerde ware zich meldt. En tot slot is er nog de uit de lucht vallende finale waarin de kijker de film uit wordt gebonjourd met zo'n door de personages charmant knullig gezongen lied - doe maar de Bee Gees. En dan is alles in deze zo-even nog richtingloze levens dik in orde. De Matchmaker kan bogen op wat flair. Maar de film eromheen is mager."

Job Castelijn

Jelle Verstraten, Chrisnanne Wiegel

Robbie van Brussel