Marleen Jonkman

Daan Gielis

26 april 2018

Danielle Guirguis, Hans de Weers, Elwin Looije

Smarthouse Films

92 minuten

LA HOLANDESA gaat over het Nederlandse koppel Maud en Frank die in Chili op vakantie zijn voor een nieuwe start. Ze hebben namelijk net gehoord dat ze – na vele pogingen - geen kinderen kunnen krijgen. Maar Maud kan het niet accepteren en verdwijnt na een knallende ruzie met Frank. In haar eentje reist ze van het zuiden naar het noorden van Chili en met het veranderen van de natuur en door een ontmoeting onderweg verandert ook Maud en hervindt ze zichzelf.

Rifka Lodeizen (Maud), Cristóbal Farias (Messi), Guido Pollemans (Frank), Koke Santa Ana (José), Daniel Candia (Messi's vader), Rodrigo Soto (Fabian), Miguel Angel Rodriguez, Paolo Lattus, Carolina Diaz, Daniela Pino, Yasna Vasquez, Octavio Navarrete, Marie Pestel, Colomba Parragues, Chrisian Rodriguez, Aldo Sandrino, Luis Espinoza Canto, Matías Burgos

De film is geproduceerd door Danielle Guirguis van Smarthouse Films in co-productie met Leitwolf (Duitsland) en FATT Productions.

Het project is ontwikkeld in het Torino Filmlab en EAVE/Puentes en ondersteund door het Nederlands Filmfonds.

Rifka Lodeizen nam het stokje over van Halina Reijn die wegens andere verplichtingen de rol had afgezegd. Rifka heeft voor de rol Spaans geleerd.

De opnames startten in september 2016 in Patagonië.

De film speelt zich af in Chili door scenariste Daan Gielis. Zij had daar zelf een reis gemaakt en ervoer hoe extreem het landschap verandert als je door Chili reist: van de grillige bergen in Patagonië tot de uitgestrekte hoogvlaktes in de Atacamawoestijn.

Er is gewerkt met een hele kleine, half Chileense, half Nederlandse crew, met hele verschillende achtergronden en werkwijzen.

De casting van het Chileense jongetje Messi was volgens Marleen Jonkman in 'de Filmkrant' van april 2018 superlastig. "Daar heb ik me het meest druk om gemaakt. Ook omdat ik er niet altijd bij kon zijn. We zijn heel veel scholen langsgegaan, heel veel audities gehad met jongetjes die toneelervaring hadden, dat leverde allemaal niks op. Chileense kinderen zijn over het algemeen bescheiden en introvert vergeleken met wat ik in mijn hoofd had. En toen dook dit jongetje op. Zijn broer kwam auditie doen, die deed een keurige, maar hele saaie auditie. Daarna heeft zijn jongere broertje ook nog even auditie gedaan, ik zag dat in Nederland en dacht meteen: dit is hem. Toen ik Cristóbal voor het eerst ontmoette, vloog hij me meteen in mijn armen, dat was heel bijzonder. We konden alleen heel basaal met elkaar praten, maar er was meteen een klik."

Kijkwijzer: 16 jaar (geweld, grof taalgebruik).

Sasja Koetsier in 'de Filmkrant' van april 2018: "Marleen Jonkman maakt een sterk bioscoopdebuut over een vrouw die worstelt met een onvervulde kinderwens. Een klein jongetje wordt bij toeval haar reisgenoot op een meanderende trektocht door Chili. Op een verre reis een Nederlander tegenkomen kan zowel instant-sympathie opwekken als plaatsvervangende schaamte; maar meestal niet allebei tegelijk. Dat is wel wat Rifka Lodeizen doet met haar hoofdrol in La Holandesa. (...) Met een typische combinatie van stoerheid en broosheid, impulsieve hartelijkheid en egocentrisme zet Lodeizen een hoofdpersonage neer dat blijft intrigeren, juist doordat haar gedrag soms ook irritatie opwekt. Maar dit sterke speelfilmdebuut van Marleen Jonkman leunt niet alleen op een mooie hoofdrol. Mauds zwerftocht leidt vanuit het koele hooggebergte over laagvlakten richting een blakerende woestijn; allemaal landschappen die Jonkman betekenisvol gebruikt zonder zich in reisbrochure-fotografie te verliezen. En anders dan je op basis van de premisse zou kunnen verwachten, is de band met Messi niet het hemelwonder dat Maud van haar crisis geneest. Trouwens: wie zich afvraagt wat Messi wil, of denkt, of voelt, zal het antwoord in La Holandesa niet vinden. De film volgt Mauds beleving en die beperkt zich tot haar eigen sores. Kalmpjes meandert haar reis, schijnbaar zonder doel maar niet vruchteloos. Want ergens in die min of meer toevallige opeenvolging van plekken, mensen en gebeurtenissen vindt Maud iets waarvan ze niet wist dat ze het zocht."

Berend-Jan Bockting op 'Volkskrant.nl' van 25 april 2018: "(...) Het is een fraai, ongewoon filmduo, beiden met een been in hun eigen ­fantasiewereld, waar ze elkaars behoeften tijdelijk vervullen. Rifka Lodeizen lijkt gemaakt voor de rol, gezegend met een zorgelijke frons waarmee ze piekeren haast tot kunst verheft. Ook de ­10-jarige Cristóbal Farias overtuigt als surrogaatzoon met een minstens even dwingende behoefte aan een moederschoot. Een dissonant is de terugkerende voice-over met voicemailberichten van Frank, die zich afwisselend ongerust, boos en gelaten toont. 'Weet je nog dat je zei dat we samen de hele wereld ­aankonden?' Die teksten storen, op den duur, en niet eens zozeer vanwege de clichématige inhoud ervan. Zo'n zeurderige kerel die enkel hoopt dat Maud de oude Maud weer wordt, terwijl het de kijker allang duidelijk is dat ze een pad is ingeslagen waarbij er geen weg terug meer is: het zorgt voor een onnodige confrontatie met de werkelijkheid die Maud tracht te ontvluchten. La Holandesa is juist op zijn sterkst wanneer je, net als Maud, wordt verleid die werkelijkheid even te vergeten, wanneer je de ruimte krijgt haar gedrag zelf te beoordelen. De voice-over beperkt die ruimte. En dat terwijl Jonkman Mauds illusie geregeld zo krachtig verbeeldt. Juweeltjes zijn het, de kleurrijke en zonovergoten beelden van op straat spelende kinderen in de kunstenaarsstad Valparaíso. Hier verraadt Jonkman een scherp oog voor het niet te regisseren moment - en hier smaakt La Holandesa naar meer."

Daniel Sus, Matthias Klein

Jeroen de Bruin

Wouter van Luijn, Katarina Türler