Gek van oranje (2018)

Pim van Hoeve

Pieter Bart Korthuis, Maarten Lebens

15 februari 2018

Frans van Gestel, Arnold Heslenfeld, Laurette Schillings

100 minuten

Het is 2010 en Nederland scoort onverwacht hoge ogen tijdens het WK voetbal in Zuid Afrika. De liefhebbers dromen met elke gewonnen wedstrijd van een plek in de finale, terwijl zij die niks met voetbal hebben de verlaten straten voor zichzelf hebben. In deze licht verhitte gemoedstoestand worden mensen naar elkaar toe of juist verder van elkaar af gedreven, om na vier weken – als het carnaval van het WK voorbij is – nooit meer dezelfde te zijn.

Nasrdin Dchar (Adam), Susan Visser (Claudia), Hannah Hoekstra (Merel), Willem Voogd (Duco), Abbey Hoes (Eva), Martijn Lakemeier (Leon), Esmee van Kampen (Janice), Martijn Fischer (Michael), Jan Versteegh (Roy), Belinda van der Stoep (Zanele), Ton Kas (Henk), Suzanne Kipping (Jennifer), Roben Mitchell (Saïd), Sanne Wallis de Vries (Brenda), Susan Radder (Robine), Robert Nederlof, Paul S. Vos, Auli Mousumi De

Producenten: Frans van Gestel, Arnold Heslenfeld en Laurette Schillings van Topkapi Films (ALLES IS LIEFDE, ALLES IS FAMILIE, PUBLIEKE WERKEN en recent HET VERLANGEN), in coproductie met BNN-VARA. De film kwam tot stand met steun van Het Nederlands Filmfonds, Netherlands Film Production Incentive, CoBO en het Abraham Tuschinski Fonds. Het laatste deel van de financiering van de film werd verworven worden middels private investeerders in de Maatschap Gek van Oranje. Distributeur: September Film.

GEK VAN ORANJE is niet het eerste script dat Maarten Lebens en Pieter Bart Korthuis samen schreven. Zo werkten ze eerder samen aan het verhaal van de telefilm DE STERKSTE MAN VAN NEDERLAND (2011). Beide scenaristen wijzen erop dat ze elkaars goede eigenschappen aanvullen. Pieter Bart: ‘Ik zou nooit zulke goede scenes over voetbal kunnen schrijvens zoals Maarten die schrijft.’ En volgens Maarten schrijft Pieter Bart ‘hele sterke plots’. ‘Samen zorgen we bovendien voor een goede balans tussen drama en komedie.’

Sabeth Snijders in 'NRC Handelsblad' van woensdag 14 februari 2018: "(...) Door de hoeveelheid personages gaat de film nergens de diepte in, maar dat stoort niet. Het script zit slim in elkaar, en er wordt gespeed met clichés. (...) Een oranje T-shirt zal ik voorlopig nog niet aanschaffenf, maar voor meer begrip bij het zien van tranen over een gemist WK zorgt GEK VAN ORANJE zeker."

F.M. in 'de Telegraaf' van donderdag 15 februari 2018: "(...) Kort samengevat: vroeg of laat zal iedereen samen meegaan in de voetbalgekte. Gek van Oranje maakt handig gebruik van dat oer-Hollandse volkssentiment, zoals Alles is liefde dat eerder deed met Sinterklaas. Leuk bedacht, maar het scenario blijkt lang niet zo vlot en geestig als de hit uit 2007. Zijplotjes rondom een verloren zoon en een tv-team dat een nieuwe held vindt, lijken zelfs één op één te zijn gekopieerd. En dan is er nog het pijnlijk geforceerde einde. Te makkelijk om zo te willen scoren. Eigenlijk net als Robben in de WK-finale."

Bor Beekman in 'de Volkskrant' van donderdag 15 februari 2018: "(...) GEK VAN ORANJE rekt het geloof in de helende en verbindende kracht van het voetbal op: het blijkt de remedie tegen suïcide, huwelijkscrisissen, familieruzies, xenofobie, tegen alles eigenlijk. De film voegt ook één moment toe aan de collectieve WK-herinnering, al oogt deze cruciale scène om budgettaire redenen meer als FIFA-computervoetbal dan het echte werk. Het script (...) is grapdicht en bevat enkele genoeglijk door de film verwerkte vondsten, zoals een hondje dat al blaffend de uitslagen voorspelt (...) Sommige grappen zijn behoorlijk flauw, of vroegen om net wat meer finesse van de regie. Al treft Van Hoeve wel de juiste toon in de aandoenlijke scènes tussen een depressieve studente (Abbey Hoes) en een altruïstische Oranjefan (Martijn Lakemeijer). In de tweede helft, waarin de verschillende verhaallijntjes naar de finale leiden, ontbeert GEK VAN ORANJE vertelvernuft: veel makkelijke uitwegen, brave wendingen. De oranjekoorts strijkt alles glad, té glad."

Matthijs Kieboom

Dennis Wielaert

Elsbeth Kasteel