Broeders (2018)

Alternatieve titel: Operatie Syrië

Regie

Hanro Smitsman

Scenario

Marc Linssen, Roeland Linssen, Alma Popeyus, Hein SchŁtz

Release

15 februari 2018

Producent

Germen Boelens

Studio

Corrino Drama

Links

FT recensie | IMDB

Duur

93 minuten
Filminformatie

Verhaal

In Broeders reizen Hassan (Achmed Akkabi) en Mourad (Walid Benmbarek) af naar SyriŽ om hun vermiste broer Yasin (Bilal Wahib) op te zoeken. Terwijl ze het spoor van Yasin proberen te volgen door JordaniŽ en SyriŽ raken Hassan en Mourad ongewild betrokken bij het Syrische conflict. Uiteindelijk veranderen door de zoektocht hun visies op elkaar en zichzelf. Zal dit de broers, ondanks de confrontatie met de gruwelen van de oorlog, dichter bij elkaar brengen en zal het uiteengevallen gezin worden herenigd? Of heeft de oorlog onherstelbare wonden geslagen?

Cast

Achmed Akkabi (Hassan), Walid Benmbarek (Mourad), Bilal Wahib (Yasin), Ghalia Takriti (Suha), Mostafa Benkerroum (Belgische Jihadist), Jamil Zraikat (Abdulrahman), Dunya Khayame (Layla), Rachida Iaallala (Fadila), Mahjoub Benmoussa (Karim), Semy Benmabarek (Driss), Sophie van Winden (detective), Hamzeh Shaker Mahadin, Nairuz Ajlouni, Kamal Al Muhaisen, Dina Raad-Yaghnam, Amin Safi, Yara Takriti, Mohammad Emad Alhusni, Qusai Imad Kabav, Ghandi Saber, Ali Elayan

Ontstaan

Broeders is geproduceerd door Corrino Drama, in co-productie met BNNVARA en met steun van CoBO.

Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, grof taalgebruik).

De opnamen duurden 19 dagen, waarvan 16 in JordaniŽ en 3 in Nederland. Beeldmateriaal uit SyriŽ is toegevoegd, maar om verzekeringstechnische redenen is er daar niet met de hoofdrolspelers gefilmd.

Regisseur Hanro Smitsman: ďMet Broeders wil ik laten zien dat bepaald gedrag vaak door persoonlijke omstandigheden tot stand komt en niet per definitie ideologisch gemotiveerd is. De film maakt je bewust van de persoonlijke achtergronden van gedrag, maakt deze begrijpelijk en biedt daarmee tegenwicht aan al te gemakkelijke oordelen over menselijke verhoudingen. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen daders slachtoffers worden en andersom."

Pers

Joost Broeren-Huitenga in 'de Filmkrant' van februari 2018: "(...) Zowel de militaire training van Mourad als Hassans improvisatievermogen hebben ze hard nodig wanneer ze steeds dieper doordringen in het Syrische oorlogsgebied. Die kloof, maar ook de geleidelijke overbrugging ervan tijdens hun gevaarlijke tocht, is wat al te schematisch. De extreme tegenstelling tussen die persoonlijkheden voelt bij aanvang geforceerd en de dialogen leggen het conflict hier en daar te letterlijk uit. Toch blijft Broeders boeien. Door het spel van Akkabi en Benmbarek, die hun personages meer reliŽf geven dan ze op papier hebben en door de scŤnes waarin we zien wat Yasin doormaakt, en hoe hij belandt waar hij is beland. Daar werkt Smitsman in het register waarin hij op zijn best is, met een dun laagje fictie over een scherp getekende realiteit."

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' van woensdag 14 februari 2018: "(...) BROEDERS is op zijn best als hij alleen maar de acteurs hoeft te tonen. Maar het script en het camerawerk helpen daar niet bij. Alles is instrumenteel voor een verhaal dat op zichzelf nauwelijks geloofwaardige elementen bevat: een beroepsmilitair met latente PTSS na een Afghanistanmissie die SyriŽ binnenwandelt omdat een geradicaliseerde broer zijn carriŤre niet goed doet? In Hollywood kan dat. Maar maak dŠŠr dan een film over. (...)"

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 14 februari 2018: "(...) een probleem is dat het gekibbel en geruzie van Mourad en Hassan, waar de film veel aandacht voor heeft, triviaal oogt in het licht van de Syrische gruwelen. Ook lijkt BROEDERS vaak meer een avonturenfilm dan een drama over de gruwelijke Syrische hel. Moedig van Smitsman om zich vast te bijten in radicalisering, maar hij heeft zich er aan vertild."

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van 15 februari 2018: "(...) de oorlogsgruwel wordt steevast aangezet met muzikaal sentiment ťn gerelativeerd met hier en daar een grapje, terwijl de laatste weken van Yasin via hapklare flashbacks keurig worden gereconstrueerd. Voor de expliciete verbeelding van de oorlog in SyriŽ, passend bij de neiging van de makers om steeds net iets te veel te accentueren en uit te leggen, was ondertussen merkbaar weinig budget. Waar het inhoudelijk vergelijkbare Nederlandse radicaliseringsdrama LAYLA M. zich zeer bewust was van de eigen beperkingen, bijt BROEDERS zichzelf in de staart."

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer