Patser (2018)

Regie

Adil El Arbi, Bilall Fallah

Scenario

Nabil Ben Yadir, Adil El Arbi, Bilall Fallah, Bram Renders, Kobe Van Steenberghe, Hendrik Verthé

Release

1 februari 2018

Producent

Kobe Van Steenberghe, Hendrik Verthé

Links

FT recensie | IMDB

Duur

125 minuten
Filminformatie

Verhaal

Patser gaat over de waanzinnige trip van vier vrienden die ervan dromen om te leven als echte maffioso. Living the good life met snelle patserbakken, dikke villa's, het snelle geld en... respect. Als het viertal de kans krijgt om een grote coke deal te sluiten gaat het totaal mis en ontstaat er een bendeoorlog die in Amsterdam, Antwerpen en Marokko wordt uitgevochten. De brute Hassan Kamikaze (Ali B) kent geen grenzen om deze oorlog te winnen, maar ook de maffioso Julmar (Werner Kolf) en zijn handlangers (Adje en Hef) zijn niet van plan de strijd te verliezen.

Cast

Matteo Simoni (Adamo), Nora Gharib, Said Boumazoughe (Volt), Junes Lazaar (Junes), Werner Kolf (Orlando), Eric Corton (Mathijs Steensma), Donnya Zidan (Azar), Julmar Simons (Adje), Hef Frans (Hef), Ali B (Hassan), Axel Daeseleire (Stijn), Jeroen Perceval (Geert), Vic De Wachter (commissaris), Noureddine Farihi, Nabil Mallat (Yasser), Axel Daeseleire, Matthijs van Nieuwkerk, Dimitri Thivaios, Gene Bervoets (onderzoeksrechter), Hans Royaards, Bond Mgebrishvili (bodyguard Orlando), Paloma Aguilera Valdebenito (El Toro), Aza Declercq (Maria), François Beukelaers (priester), Mike Thivaios, Stefan Perceval (Rudy), Nora Gharib (Badia), Kobe Van Steenberghe (neonazi), Ludwig Hendrickx (bodyguard Orlando)

Ontstaan

Belgisch-Nederlandse coproductie. PATSER is een productie van A Team Productions in coproductie met het Nederlandse Column Film en het Waalse 10.80 Films en wordt mogelijk gemaakt door de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds, Screen Flanders, Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel, Nederlands Production Incentive, de Belgische tax shelter financiering, VTM, Telenet, BNN-VARA en CoBo Fonds.

Kijkwijzer: 16 jaar (grof taalgebruik, geweld).

Pers

Sabeth Snijders op NRC.nl op 30 januari 2018: (...) "En het wekt sympathie, want tussen de kermiskleuren en Tony Montana-verwijzingen maakt het duo voor de hand liggende, maar daarom niet minder rake grappen. (...) Als de actiefilmambities van het tweetal duidelijker naar boven komen, verliezen ze de eigenheid van hun eigen film uit het oog. Het steeds van locatie naar locatie verspringen - Colombia, Tanger én Amsterdam waar rapper Ali B mag opdraven als drugsbaron 'Hassan Kamikaze' - zorgt ervoor dat de film wat inwisselbaar wordt."

Mike Peek in 'Het Parool' van 31 januari 2018: "(...) El Arbi en Fallah zijn enthousiaste, competente regisseurs die de aandacht met een minimale plot twee uur vast weten te houden. Het is vooral hun relativerende humor die deze misdaadfilm genietbaar maakt. (...) Het stoort wel dat Patser veel elementen bij elkaar sprokkelt uit andere films. Zoals hun personages Tony Montana willen worden, zo willen El Arbi en Fallah graag Martin Scorsese of Brian DePalma zijn. (...) Ali B mag vele talenten hebben, het spelen van een woest scheldende drugsbaas hoort daar niet bij. Als hij de 'kankers' over zijn lippen laat rollen, denk je onwillekeurig aan de jonge rapper die de koningin een kus gaf. De vader die om zijn kinderen huilde aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. Er zijn sprongen die je niet binnen één mensenleven kunt maken."

Berend Jan Bockting op Volkskrant.nl op 31 januari 2018: "(...) Mocht dit jaar een prijs in het leven worden geroepen voor beste filmpastiche, dan geldt deze derde film van Adil El Arbi (29) en Bilall Fallah (32) als groot kanshebber. Voor zijn neongekleurde gangsterfilm Patser citeert het Vlaams-Marokkaanse filmduo zelfbewust en schaamteloos expliciet talloze personages, plotlijnen, uitspraken en stijlvormen uit de misdaadfilms van Martin Scorsese, Guy Ritchie en Quentin Tarantino, uit Fight Club en Scarface, uit videoclips, vechtfilms met Jean-Claude van Damme en videogames. Het citeren dient een doel: de vier jeugdvrienden (wannabe-gangsters in de Antwerpse multiculturele volkswijk Het Kiel) om wie het draait in Patser, willen namelijk een leven zoals ze dat kennen van film, tv en computerspel. Ze zijn drarries, hangjongeren, met als rolmodel Tony Montana (hoofdfiguur uit Scarface, gespeeld door Al Pacino, red.): de Italiaans-Marokkaanse Adamo (Matteo Simoni), quasi-stijlbewust met zijn Gucci-pet en Nike Air Max; het ongeleide projectiel Volt, (Saïd Boumazoughe); de danser Junes (Junes Lazaar) en de vechtersbaas Badia (Nora Gharib), de mooie cool girl op wie de jongens stiekem verliefd zijn. Adil & Bilall, zoals ze zichzelf op de begintitels merkbewust noemen, hebben met Patser een bedrieglijk virtuoze film gemaakt. Na een lowbudgetdebuut (Image) en de energiek gefilmde, Romeo en Juliet-achtige bendefilm Black, hebben ze inmiddels voet aan de grond gekregen in Hollywood. Woensdag werd bekend dat ze Will Smith mogen regisseren in het derde Bad Boys-deel, Bad Boys For Life, als opvolgers van regisseur Michael Bay. Hun aantrekkingskracht is helder: ze hebben inzicht in een aantal jongerenculturen, inclusief ongefilterde straattaal, ze beheersen een combinatie van originele en platte humor en hun talent voor cameravoering, belichting en ritme is onmiskenbaar - met dank ook aan vaste cameraman Robrecht Heyvaert. Maar gaandeweg wordt duidelijk dat het Adil en Bilall ontbreekt aan voldoende eigen ideeën om zich met hun filmvoorbeelden te meten. Was het verloop van de film niet zo plat als een dubbeltje geweest, dan draaide Patser momenteel vermoedelijk mee in het Maximum Overdrive-programma op het International Filmfestival Rotterdam, waar de excessieve filmstijl van de jaren negentig wordt gevierd. Wie voorbij de meest vrouwonvriendelijke en lompe scènes kijkt (zie Ali Bouali als psychopathische gangsterkarikatuur) ziet een film vol knappe vondsten; van een jochie dat het christendom en de islam vergelijkt met Windows en Apple, tot Colombiaanse drugsbazen die enkel in beeld komen met zo'n verdachtenbalkje voor de ogen. Maar net als hun hoofdpersonages lijken ook Adil en Bilall te midden van al hun verwijzingen eigenlijk geen idee te hebben wat ze eigenlijk willen vertellen. Lekker smaken doet het wel."

Telegraaf.nl op 1 februari 2018: "(...) De criminele wereld trekt aan en stoot af in de Vlaamse misdaadfilm Patser. Regisseursduo Adil & Bilall (Black) maken van hun gangsterverhaal aan de ene kant een flitsende achtbaan. (..) De Nederlandse drugsbazen die hun handel in gevaar gebracht zien worden (onder wie een spijkerharde Ali B.) zijn tot de tanden bewapend en deinzen nergens voor terug. (...) Patser vermengt een lonkend energieke stijl met bruut geweld waar je zo ver mogelijk van uit de buurt wil blijven. Sterk hoe Adil & Bilall constant op die grens tussen droom en nachtmerrie blijven zitten. Het gebrek aan nuance is intussen wel zonde."

Maricke Nieuwdorp op AD.nl op 1 februari 2018: "(...)"Hoewel deze Vlaamse crimefilm bevolkt wordt door vet aangezette Tony Montana-macho's, worden de drugscriminelen óók te kakken gezet op soepele, vaak komische wijze. (...) Hoewel Patser een genrefilm is vol te verwachten geweld en overdreven scheldkanonnades, valt deze derde productie van dit regisseursduo op door grappige, rap van de tongriem gesneden teksten, fluorescerend oplichtende scènes en de passende score van Vlaamse en Nederlandse rap- en dancemuziek."

Filmuziek

Hannes De Maeyer

Camera

Robrecht Heyvaert

Montage

Adil El Arbi, Bilall Fallah, Thijs van Nuffel, Kobe Van Steenberghe

ProdDesign

Stijn Verhoeven

Grime

Dorien Biesmans, Katrien Frenssen

Distributeur

Kinepolis Film Distribution

Bioszalen

55 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer