Theo Maassen

Theo Maassen, Sander van Opzeeland

4 januari 2018

Pieter Kuijpers, Iris Otten, Sander van Meurs

Pupkin

90 minuten

Buikspreker Gerard (Bruno vanden Broecke) vormt samen met zijn hondsbrutale pop Billy al twintig jaar een immens populair theaterduo. Ze spelen met groot gemak de grootste zalen vol en horen samen onbetwist tot de absolute top van het vaderlandse cabaret. Achter de schermen botert het echter heel wat minder tussen Gerard en Billy. Billy heeft Gerard in die jaren niet alleen op het toneel totaal overvleugeld, maar ook buiten het theater heeft hij het inmiddels geheel voor het zeggen: Billy bepaalt Gerards leven. Billy heeft daar totaal geen problemen mee, maar aan Gerard knaagt het. Hij is de lol in het optreden kwijtgeraakt en, als hij eerlijk is, ook de lol in het leven. Maar hij heeft geen idee hoe het anders moet. Wanneer Gerard verliefd wordt op zijn zorgzame nieuwe buurvrouw, de verpleegkundige Merel, maar Billy op hetzelfde moment als een blok valt voor de supersexy voetbalvrouw Belinda, beseft Gerard dat het echt de hoogste tijd is dat hij weer de baas over zijn eigen leven wordt. Daar is Billy het echter totaal niet mee eens…

Bruno Vanden Broecke (Gerard de Groot), Ruben van der Meer (Jeremy), Ellen Parren (Belinda), Christine de Boer (Merel), Jan-Paul Buijs (Bastiaan)

Budget: 820.000 euro. Gemaakt als NPS Telefilm, maar voor de uitzending op tv in de bioscoop vertoond.

De film Billy duurde in eerste instantie 2 uur en 28 minuten. Uiteindelijk heeft hij dat terug gebracht naar 1 uur en 30 minuten. „Met editor Bas Icke heb ik weken in het montagehok gezeten en zijn we als een soort slagers de film gaan uitbenen en het vet eraf gaan snijden. Soms deed het verschrikkelijk pijn, maar keek je dan de volgende dag weer, dan dacht je: ja, het moet wel.’”

Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, grof taalgebruik).

Theo Maassen heeft zich bij zijn regiedebuut voor de film Billy meteen laten gelden. Zo heeft hij Monic Hendrickx uit de film geschrapt. "Monic Hendrickx heb ik van de week gebeld, dat ze eruit is geknipt. Met haar vijf Gouden Kalveren. Eruit! Dat gold ook voor de imitaties van Robert Paul, de beste imitator uit mijn jeugd. (...) In de film zaten in eerste instantie dingen van hem die echt fantastisch zijn. Maar dat is er allemaal uit. Dat vond ik echt rot. Ik heb hem zó zitten verleiden om mee te doen. Maar ja, we moesten door”, aldus Theo in Volkskrant Magazine.

Mike Peek in 'Het Parool' van 3 januari 2018: "Billy, het regiedebuut van Theo Maassen, is een aardige tragikomedie met scherpe dialogen en fijne rollen.(...)"

André Waardenburg in 'NRC next' van woensdag 3 januari 2017: "(...) BILLY is een komedie van het ongemak, waarbij niet alleen de rascistische en seksistische Billy voor ongemak zorgt, maar ook de onzekere Gerard. (...) BILLY is een verdienstelijk debuut, met naast wat gemakkelijke grappen ook veel amusante situaties die door collega-komieken die Maassen castte feilloos worden uitgevoerd."

Ab Zagt in 'AD' van donderdag 4 januari 2018: "(...) Zijn regiedebuut is in elk geval een veelbelovend begin (...) soms ontroerend, maar vooral zeer vermakelijk."

Ronald Rovers in 'Trouw' van donderdag 4 januari 2018: "Theo Maassens regiedebuut is zowel een persoonlijke en oprechte aanklacht als een zielloze en valse vertoning. (...) Als je succes hebt, wil men dat je het trucje herhaalt en zodra je iets nieuws probeert, slinkt je publiek. Gerards solocarrière flopt en hij ziet geen andere optie dan het publiek te geven wat het wil. Dat is wat je de hartenkreet van de film zou kunnen noemen: een persoonlijke aanklacht. (...) De beelden en dialogen ben je bij het verlaten van de zaal alweer vergeten en Billy's comeback breit te veel een cynisch eind-goed-al-goed aan de film, waardoor die hartenkreet achter de film niet meer te horen is. Dus wat wil Theo Maassen nou eigenlijk zeggen?"

Pauline Kleijer in 'de Volkskrant' van 4 januari 2018: "(...) Een puik onderwerp voor Theo Maassen, de cabaretier die graag een gespleten karakter etaleert in interviews en optredens, zacht en hard tegelijk, een geboren winnaar én een kluns. Dat Maassen met Billy zijn regiedebuut maakt, wekt sowieso hoge verwachtingen: hij is niet alleen een vernieuwende, eigenzinnige comedian, maar ook al jarenlang een zeer verdienstelijk acteur (in films als TBS, Minoes en Doodslag) en een verfrissend dwarse televisiepersoonlijkheid. Al snel blijkt dat hij als regisseur niet probeert het wiel opnieuw uit te vinden. In formeel opzicht is Billy een keurige, zelfs wat braaf uitgevoerde komedie. Het bescheiden budget en zijn gebrek aan ervaring speelden daar ongetwijfeld een rol in, maar het is jammer dat Maassen niet ontregelender heeft durven zijn; zijn regie is op zijn best functioneel te noemen. Adequaat voor een televisiefilm, wat Billy oorspronkelijk ook was, maar nu de film een bioscooprelease krijgt (een eer die jaarlijks een of twee Telefilms te beurt valt), springen de zwakheden meer in het oog. De inhoud is gelukkig spannender. Zeker in het eerste half uur is Billy, naar een scenario van Sander van Opzeeland dat door Maassen werd bewerkt, heerlijk ongemakkelijk. De identiteitscrisis van buikspreker Gerard, sterk gespeeld door Vanden Broecke, krijgt veelbelovende absurdistische trekken als hij de pop zijn seksleven laat overnemen. Maar naast subversieve en hilarische scènes kent Billy ook slepende plotlijnen. Gerards concurrentiestrijd met een imitator, zijn romance met de (onwaarschijnlijk begripvolle) buurvrouw, het bedrog van zijn manager; het is allemaal weinig origineel en haalt de angel uit de film. Formulewerk en verrassing vechten in Billy lang om voorrang, maar tegen het einde overheerst de voorspelbaarheid."

Onno Kortland

Guido van Gennep

Bas Icke