Huisvrouwen bestaan niet

Aniëlle Webster

Richard Kemper

103 minuten

De film draait om de zussen Gijsje en Marjolein en hun moeder Loes. Om hun familiehuis te redden moeten zij op zoek naar het gouden idee voor een campagne voor ‘de huisvrouw anno nu’. Maar wie is dat? En waar heeft ze echt behoefte aan? Het drietal wordt gedwongen hun onderlinge verschillen aan de kant te schuiven en na te denken over het leven en het huishouden dat ze voeren.

Eva van de Wijdeven (Gijsje), Jelka van Houten (Dominique, Gijsje's zus), Loes Luca (Loes), Jim Bakkum (Dominique), Kay Greidanus (Jasper), Leo Alkemade (Huib, Domique's man), Victoria Koblenko (Titia), Richard Kemper (Hugo), waldemar Torenstra (Thijs)

Scenario: cabaretier Richard Kemper naar de succesvolle theatervoorstelling De Huisvrouwmonologen, naar de columns van Sylvia Witteman.

Kijkwijzer: 12 jaar (seks, grof taalgebruik).

Sabeth Snijders in 'NRC.next' van woensdag 20 december 2017: "(...) HUISVROUWEN BESTAAN NIET (...) is geestig. Zelfs geestiger dan de originele toneeltekst. (...) Net doordat het nog behoorlijk herkenbaar is, is HUISVROUWEN BESTAAN NIET leuk. (...) door Eva van de Wijdeven zowel met humor als treffend neergezet. (...) Grote troef is de dynamiek tussen de drie hoofdrolspeelsters. Er wordt op over the top-momenten een oprecht aanvoelende familieband opgeroepen, waarin er plaats is voor enige wrok (...) maar deze woede onvoorwaardelijke loyaliteit niet in de weg staat. Zonder dat daar al te veel mierzoete gesprekken over moeten worden gevoerd. Voeg daar een fijne soundtrack en een aantal oneliners aan toe als "Het leven is een vuilniszak, er kan altijd nog wat bij" en je krijgt een traditionele, maar zeer onderhoudende komedie."

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 20 december 2017: "(...) Dat HUISVROUWEN BESTAAN NIET het stuitende seksisme van deze collega (...) als grappig presenteert, illustreert dat het script vóór de #Me Too-onthullingen is geschreven. De makers hadden nog niet begrepen wat seksuele intimidatie is. Tegenover deze lompheid staan het sterke acteren en de gevatte dialogen, met als kern de vraag wat de beste levenswijze is. Natuurijk weet de film het ook niet, maar aan het einde heeft ieder personage iets over zichzelf geleerd."

Immy Verdonschot in 'de Telegraaf' van donderdag 21 december 2017: "(...) De weinige momenten van humor komen van Jelka van Houten, die een paar heerlijke uitspraken heeft. Verder is het verhaal nogal droog en voorspelbaar. (...) Pas in het laatste halfuur komen alle personages een beetje tot leven en krijgt de film tempo. Dat is echt veel te laat."

Ronald Rovers in 'Trouw' van donderdag 21 december 2017: "Als er een Oscar zou zijn voor Beste Zaadscène dan kunnen de makers van HUISVROUWEN BESTAAN NIET nú op het vliegtuig naar Los Angeles om hem op te halen. (...) een grens opzoekt en ermee wegkomt, omdat de emotionele toon van het verhaal intact blijft. En dat is niet alleen dankzij een cast die eer duidelijk zin inhad en een uitgekined script. Hier komen veel ambachten samen. Vergeet even die romantische komedies. Graag meer van dit."

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van donderdag 21 december 2017: "(...) Witteman krijgt weliswaar geen naamsvermelding (...) Dankzij deze gedetailleerd uitgedachte personages is HUISVROUWEN BESTAAN NIET een film die overtuigt. (...) Het zijn personages om van te houden (...) wat gerust de beste scène in zijn soort kan worden genoemd sinds Cameron Diaz in THERE'S SOMETHING ABOUT MARY een klodder zaad aanzag voor haargel. Hoe flauw ook, juist dan durft HUISVROUWEN BESTAAN NIET in deze brave wereld vol kleinburerlijk verlangen een beetje te ontregelen."

Perquisite, Sliderinc

Aagje Hollander

Jurriaan van Nimwegen

Florian Legters

Fieke Nicolai

136 bij première

Opnamen startten op 24 april 2017. HUISVROUWEN BESTAAN NIET draait vanaf 7 december 2017 in de bioscoop.

HUISVROUWEN BESTAAN NIET is gebaseerd op de succesvolle theatervoorstelling ‘De Huisvrouwmonologen’.

Voor hij bekend werd als cabaretier was Kemper jarenlang werkzaam in de reclamewereld en werd in 2002 genomineerd voor ‘Reclameman van het jaar’. Huisvrouwen Bestaan Niet is het eerste filmscenario van Kemper. Regisseur Aniëlle Webster: “Voor de rol van Hugo had ik meteen Richard in gedachten. Toen ik hem vorig jaar in de theatervoorstelling Hart tegen Hart zag vond ik hem hartstikke grappig en overtuigend spelen, daarbij heeft hij ook echt in de reclamewereld gewerkt.” Het kostte haar wel de nodige moeite om hem over te halen. Richard Kemper: “Ik was helemaal gefocust op het schrijven van het scenario voor Huisvrouwen Bestaan Niet. Toen Aniëlle met dit idee kwam was ik nogal verbaasd, maar ik ben blij dat ze me heeft overgehaald. Het is te gek om ook bij dit deel van het maakproces betrokken te zijn en het scenario op de set tot leven te zien komen.”