Oude liefde (2017)

Nicole van Kilsdonk

Peer Wittenbols

2 november 2017

Ineke Kanters, Jan van der Zanden

99 minuten

Twee gescheiden zestigers (Beppie Melissen en Eugene Bervoets) ontmoeten elkaar voor het eerst na vele jaren naar aanleiding van de plotse dood van hun veertigjarige zoon. In de maanden daarop laait hun oude liefde weer op. Zo raken zij én hun families verstrikt in de, vaak absurde, gevolgen van deze grote, onmogelijke liefde.

Beppie Melissen (Fransje), Eugene Bervoets (Fer), Hadewych Minis (Maria), Eva Van der Gucht (Hilde), Halina Reijn (Tess), Claudia Kanne (Myrthe), Aus Greidanus sr. (Andries), Carly Wijs (Nathalie), Ali Ben Horsting (Johan), Wim Opbrouck (Ton van Karspel), Leo Alkemade (Roland), Margje Wittermans (secretaresse Tineke), Ewout Flameling (Ike), Sevil Aydin (Turkse vrouw bevalling), Marijn Flameling (Boy)

OUDE LIEFDE is een coproductie met het Belgische productiehuis A Private View en Omroep MAX. De film komt tot stand met steun van het Nederlands Film Fonds, Nederlands Film Production Incentive, CoBO, Eurimages, Abraham Tuschinksi Fonds en de Belgische Tax Shelter. Distributeur: September Film.

Na hun eerdere samenwerking voor ONDER HET HART heeft Peer Wittenbols een romantisch drama geschreven met scherpe en grappige dialogen en licht van toon.

De opnames startten 10 oktober 2016 en vonden grotendeels plaats in Maastricht en omstreken. Kijkwijzer: Alle Leeftijden.

Fritz de Jong in 'de Filmkrant' van november 2017: "In hun vorige samenwerking Onder het hart lieten scenarist Peer Wittenbolt en regisseur Nicole van Kilsdonk de sfeer halverwege de film rigoureus omslaan van een gevatte romantische komedie naar een bedompt drama over terminale ziekte en elkaar aan het ziekbed bestrijdende minnaressen. In Oude Liefde kiezen Van Kilsdonk en Wittenbolt opnieuw voor een sfeeromslag — maar dan wel meteen aan het begin. Een surprisepartijtje voor een veertigste verjaardag eindigt in een tragedie wanneer het feestvarken dood ter aarde zijgt. (...) In de sterkste momenten ontmoeten de exen elkaar op de heide en praten ze over verlies: van hun zoon en van hun relatie. In deze (helaas schaarse) scènes trekt de film open: door de hei en het mooie licht, maar vooral ook door de ruimte die Melissen en Bervoets krijgen om sprekend én stil hun tegenstrijdige emoties uit te spelen. Verder ontbreekt die ruimte in deze overvolle film, waarin de hele familie bij moeder Melissen aan de keukentafel komt zitten in de bestudeerde chaos van een Unox-rookworst-reclame. Het overvolle scenario nekt zich vooral in de verhaallijn over de hyperactieve dochter Hilde en haar tegen het kluchterige aanhangende belevenissen in haar nieuwe baan bij een dierencrematorium. Die schermtijd had beter gegund kunnen worden aan de jeugdige Claudia Kanne die als de dochter van de overledene moet schipperen tussen haar lamgeslagen moeder (Hadewych Minis) en haar grootouders, die met hun getortel de verhoudingen op scherp zetten."

Joost Broeren-Huitenga in 'Het Parool' van woensdag 1 november 2017: "In Kleine IJstijd van Paula van der Oest, nog te zien in de Amsterdamse bioscopen, maken diverse vijftigers een potje van hun liefdesleven. Dat ook zestigers er een loopje mee kunnen nemen, toont Oude Liefde van ­Nicole van Kilsdonk. (...) de film weet oprecht emotioneel te raken, zonder de filmische kunstgrepen die daar al te vaak voor worden ingezet. Des te jammer is het dat aan die subtiliteit met een geforceerd gezinsberaad in de slotakte alsnog enigszins afbreuk wordt gedaan."

Eric le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 2 november 2017: "(...) Jammer alleen dat alle tere sentimenten soms wat overschreeuwd worden door de karikaturen die de familie Nagtzaam verder bevolken. (...) Zo zwalkt OUDE LIEFDE net even te vaak vertedering en hysterie."

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' van woensdag 1 november 2017: "(...) OUDE LIEFDE is vooral een praatfilm. (...) De film bestaat echter slechts bij gratie van flarden, van blikken, van onverwacht raak-poëtische oneliners, en af en toe sprankelende acteermomenten vol kleine intimiteiten."

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van donderdag 2 november 2017: "(...) Wie de twee films van Nicole van Kilsdonk die dit jaar in de Nederlandse bioscopen zijn uitgebracht bekijkt, ziet het werk van een duizendpoot. Afgelopen was er eerst TOEN MIJN VADER EEN STRUIK WERD (...) De kracht van OUDE LIEFDE ligt bij Beppie Melissen en vooral Gene Bervoets (...) De film is op zijn best als ze geen zwaarmoedige en betekenisvolle zinnen in de mond krijgen gelegd, maar gewoon kunnen stoeien op de vloer. (...)"

Ronald Rovers in 'Trouw' van donderdag 2 november 2017: "In OUDE LIEFDE zit een prachtige film verstopt. Of misschien niet eens verstopt, hij is best goed te zien. Je wordt alleen steeds afgeleid door onnodig gedramatiseer. (...) In het midden kabbelt de film een beetje voort en later - het tweede overbodige drama - is er een autoongeluk voor nodig om de twee tot bedaren te brengen. De familiescènes bij gezamenlijke diners en verjaardagen zijn best aardig maar ze voelen als vulsel en hebben niet het emotionele gewicht van de scènes met de twee geliefden. We hadden best anderhalf uur naar het spel Fer en Fransje willen kijken. Kom maar op met die film die alleen maar gaat over twee mensen die na hun zestigste weer verliefd worden."

Joris Oonk, Chrisnanne Wiegel

Gregg Telusa

Wouter Jansen