T´padashtun (2017)

Regie

Edon Rizvanolli

Scenario

Edon Rizvanolli

Release

26 oktober 2017

Producent

Edon Rizvanolli

Links

FT recensie | IMDB

Duur

85 minuten
Filminformatie

Verhaal

Alban woont met zijn Albanese moeder in Amsterdam als hij verkering krijgt met een Servische. Wanneer zijn moeder haar ouders ontmoet, dreigt ma's oorlogstrauma haar leven op zijn kop te zetten.

Cast

Adriana Matoshi (Zana), Jason de Ridder (Alban), Niki Verkaar (Ana), Hugo Koolschijn (Rudi), Roos Netjes (Sophie), Dennis Overeem (Erik), Celia Nufaar (Sandra), Kiefer Zwart (voetballer), Edon Rizvanolli (Zoran), Blerta Ismaili (Zana), Xhejlane Terbunja (Liria), Besnik Krapi (Agim), Bislim Muçaj (Besim), Lilja Björk Hermannsdottir (Ilse), Shkumbin Istrefi (taxichauffeur)

Ontstaan

Unwanted is de debuutfilm van de Kosovaarse regisseur Edon Rizvanolli (Pristina, Kosovo, 1972), die sinds 2007 in Nederland woont en werkt. De producent is Asfalt Films (NL) en de film is gecoproduceerd door De Productie.

In Kosovo werden in 1999 naar schatting meer dan twintigduizend vrouwen verkracht. De systematische verkrachting van de vrouwen van Kosovo door Servische militairen was onderdeel van de Servische oorlogsstrategie. De zeer gewelddadige verkrachtingen waren geen incidenten, maar zoals wel vaker in oorlogen gebeurt, een van de wapens om de tegenstander klein te krijgen. Massaverkrachtingen als oorlogswapen werken zo vernietigend in traditionele gemeenschappen omdat niet alleen de eer van de mishandelde vrouwen wordt geschonden, maar ook de eer van de mannen die faalden om hun vrouwen te beschermen.

Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, angst, seks, grof taalgebruik, discriminatie).

Pers

Ronald Rovers in 'Trouw' van 26 oktober 2017: "(...) Het regiedebuut van de in Nederland woonachtige acteur Edon Rizvanolli, zelf in de jaren negentig voor de Balkanoorlogen gevlucht en na omzwervingen door Europa in Amsterdam terechtgekomen, gaat over die strijd die begint als de wapens zijn opgeborgen. Dat Kosovo dit geenszins foutloze maar toch fascinerende debuut naar de Oscars stuurde, is misschien een signaal dat niet langer gezwegen zal worden over de verkrachtingen. Omdat agressie vrijwel altijd een teken van onmacht is, maakt de eerste scène meteen duidelijk dat er iets mis is met de jonge Alban, een rol van de Nederlandse acteur Jason de Ridder. Die scène maakt ook meteen het belangrijkste probleem van de film duidelijk: het gebrek aan finesse. Alban belandt om de haverklap in vechtpartijen en zijn moeder, de naar Nederland gevluchte Zana, zwijgt veelbetekenend. Wanneer haar moeder overlijdt, reizen ze samen naar Kosovo. Daar wordt ook de kijker duidelijk welke pijnlijke herinneringen moeder en zoon teisteren. Het is niet vreemd dat de oorlogsfilms van de lopende band blijven rollen want een groter spektakel valt nauwelijks te bedenken. Maar het is wel vreemd dat over de gevolgen van oorlog zo ontzettend weinig films worden gemaakt. Trauma's verdwijnen niet vanzelf. 'Unwanted' is een ietwat schetsmatige maar ook een noodzakelijke poging om die trauma's onder onze aandacht te brengen."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van 26 oktober 2017: "(...) Het is alsof acteur, scenarist en debuterend regisseur Rizvanolli, zelf gevlucht uit voormalig Joegoslavië en in Nederland terechtgekomen, twijfelt welke kant hij nu precies op wil met Unwanted. Moet dit laten zien hoe de liefde een jongeman kan laten wortelen? Is het een moderne Romeo en Julia? Gaat het over de zoektocht naar een plaats in een nieuwe cultuur? Wil het laten zien hoe het verleden zich niet laat verdringen? Unwanted vertelt het allemaal, maar blijft door die veelheid ook net te veel op de vlakte. Sympathiek en onderhoudend is Rizvanolli's debuut wel. Amsterdam, vooral de ongetemde delen van Noord, is mooi gevangen in deze Kosovaarse inzending voor de Oscars. De schuchtere toenaderingen tussen Alban en Ana, gespeeld door Jason de Ridder en Niki Verkaar, zijn charmant - niet in de laatste plaats omdat zij bij hun eerste ontmoeting bijna alleen maar kan giechelen. Dan maakt Unwanted een uitstap naar voormalig Joegoslavië en zoomt Rizvanolli steeds meer in op het geheim van Zana. Wat dat is laat zich dan allang raden en de traumatische gebeurtenis is uiteindelijk te zien in een flashback, die Rizvanolli met muziek voor de kijker draaglijker wil maken. Het moet een soort aha-moment opleveren, maar roept ook de vraag op of je zo'n dergelijk drama wel zou moeten opvoeren als Grote Onthulling."

Camera

Danny Noordanus

Montage

Edon Rizvanolli

ProdDesign

Leonora Mehmeti, Pavle Mihalic

Grime

Janneke Soeters, Hana Zeqa

Bioszalen

4 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer