Kleine ijstijd (2017)

Paula van der Oest

Paula van der Oest, Rifka Lodeizen

19 oktober 2017

81 minuten

Scenario: Paula van der Oest, Rifka Lodeizen. Een groep vrienden, vroeger allemaal lid van dezelfde band, komt bij elkaar om de as van zanger en bandleider Kas te verstrooien. Op één van hen na zijn ze allemaal iets anders gaan doen en hebben ze hun wilde haren verloren. Voor niet iedereen is het leven gelopen zoals verwacht, maar de reünie belooft als vanouds gezellig, chaotisch en drank overgoten te worden. Totdat één van de vrienden verschijnt met zijn nieuwe vriendin, de veel te jonge Delphina. Zij blijkt een nogal ontregelende werking op het gezelschap te hebben en de vriendschap wordt hevig op de proef gesteld.

Johan Heldenbergh (Alex), Monic Hendrickx (Marije), Hannah Hoekstra (Delphina), Ariane Schluter (Valerie), Cees Geel (Bertus), Anniek Pheifer (Sallie), Thijs Boermans (Davy), Steef Cuijpers (Lo), Manoushka Zeegelaar Breeveld (Alisha), Bas Keijzer (Dave), Peter te Bosch (Kas)

Paula van der Oest over de belangrijke rol van de muziek in de persmap: "Toen ik begon met schrijven wilde ik de personages in eerste instantie een groep bevriende acteurs laten spelen, maar dat voelde toch wat incestueus. Guido (van Gennep) opperde op een gegeven moment of het geen muzikanten moesten zijn. En toen dacht ik; ja! Ik vind dat ook een heerlijke scene: wat ruiger en rommeliger. Ook in die scene heb je mensen die slagen, mensen die wel plezier erin hebben maar niet het hoogste hebben bereikt en anderen die hun hele leven gefrustreerd blijven.. En ze houden doorgaans van drank & drugs. En toen ging ik op zoek naar wie het personage KAS moest spelen (de bandleider), en kwam ik bij Peter te Bos uit van Claw Boys Claw, die overigens nog steeds optreedt. Toen hebben we een casting gedaan om te zien of hij KAS kon spelen. Dus het begon met Claw Boys Claw. Daarna kwam ik op het idee om een playlist samen te stellen (in de film is er een nummer aan ieder personage opgedragen, red.) met Nederlandse muziek uit de jaren ’90. Muziek waar ik zelf ook regelmatig naar heb geluisterd."

Volgens Paula van der Oest haar nederige variant op The Big Chill, daarom ook Kleien Ijstijd genoemd.

Snelle ontwikkeling van de film. Begonnen met schrijven in april, eerste draaidag al 20 september en in totaal 10 draaidagen.

Kijkwijzer: 12 jaar (drugs, grof taalgebruik).

Kevin Toma op Volkskrant.nl op 18 oktober 2017: "Dankzij de ontspannen acterende cast blijft Kleine ijstijd een zachtmoedige, lieve film. Vanzelfsprekend voelt het, zoals de vrienden elkaar afkatten, met een verdraagzaamheid die een jarenlange verstandhouding verraadt.(...)"

André Waardenburg op NRC.nl op 17 oktober 2017: "(...) Het scenario van Paula van der Oest en Rifka Lodeizen volgt redelijk gebaande paden. Dat wordt voor een groot deel tenietgedaan door het spelplezier van het acteursensemble, onder wie Van der Oests zoon Thijs Boermans. Wat vooral beklijft zijn de honende maar erg grappige opmerkingen waarmee de vrienden elkaar te lijf gaan. Desondanks zijn ze vrienden voor het leven, voor altijd verbonden door hun gedeelde verleden en hun muziekliefde."

Fritz de Jong in 'de Filmkrant' van oktober 2017: "(...) In een van de mooiere scènes vraagt Delphina, terwijl het hele gezelschap aan tafel zit, om een nummer van de band te laten horen. We zien hoe de muziek de vijftigers een kwart eeuw terug in de tijd slingert, en we zien ook hoe Delphina dat verwonderd aanschouwt. Kleine ijstijd had meer van zulke momenten kunnen gebruiken, in plaats van zoveel dialogen die net iets te letterlijk uitspreken wat er in de personages omgaat. Het acteerensemble beleeft zichtbaar lol aan het in guerrillastijl gedraaide vriendenportret, maar het ruige rock-'n-roll-verleden dat ze delen, komt slechts mondjesmaat tot leven. De film wint aan authenticiteit door Kas te laten spelen door een van Nederlands' weinige echte rocksterren, Peter te Bos van Claw Boys Claw. Toch blijft het braaf. Groupie en rockheldenweduwe Ariane Schlüter heeft dan ook het gelijk aan haar zijde als ze verzucht: "Wat is iedereen saai geworden, zeg. Vroeger werd er nog wel eens gefeest.""

Belinda van de Graaf in 'Trouw' van donderdag 19 oktober 2017: "(...) beproefd recept. Denk aan (...) FESTEN (...) FAMILIE (...) BROOS (...) ANTONIA (...) WOLFSBERGEN (...) Hannah Hoekstra die op de automatische piloot het nonchalante brutaaltje speelt. Dat is de makke van de film: fijne acteurs als Ariane Schluter en Monic Hendrickx met wie Van der Oest eerder werkte (aan respectievelijk LUCIA DE B. en ZUS & ZO hebben weinig houvast aan hun rollen. Ze zijn onderdeel van een tienkoppig acteursensemble waarin iedereen zijn tekstje zegt en zijn dingetje doet. Het is toneel voor de camera. Heel jammer dat Van der Oest zo snel na TONIO, de beste film in haar oeuvre, aankomt met dit slaapverwekkende niemendalletje."

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 18 oktober 2017: "Zo kan het dus ook: met weinig geld in tien dagen een film opnnemen zonder dat er producenten, geldschieters en scriptdoctors over je schouder meekijken. Het zou regel moeten zijn, maar in de Nederlandse filmwereld is het de uitzondering. Hoe jammer dat is, bewijst KLEINE IJSTIJD. (...) KLEINE IJSTIJD hangt van anekdotische verwikkelingen aan elkaar, maar erachter doemt een beeld op van een generatie, of althans van dat deel ervan dat nog steeds slordig met liefde en seks omspringt. (...) de vijftigers in KLEINE IJSTIJD gedragen zich nog steeds als onbezonnen tieners. Dat is nogal pathetisch. KLEINE IJSTIJD had een grimmige afrekening kunnen zijn, maar Van der Oest zoekt het in licht drama en zachtaardige humor en spot. Het levert geen meesterwerk op, maar wel een prettig voortkabbelende ensemblefilm, waarvan de spontaniteit en het spelplezier afspatten."

Schalk Joubert

Guido van Gennep

Eline Bakker