Weg van jou (2017)

Jelle de Jonge

Anna Drijver, Jacqueline Epskamp

12 oktober 2017

Sabine Brian, Alain De Levita, Kaja Wolffers

98 minuten

De stadse Evi (Katja Herbers) wordt met frisse tegenzin door haar werkgever overgeplaatst van hip Rotterdam naar stil Zeeuws-Vlaanderen. Weigeren is geen optie, haar carričre valt of staat met slagen in de Zeeuwse regio. Ze laat haar comfortabele stadse leven van uitgaan en veel consumeren achter zich en begint met vallen en opstaan aan haar nieuwe leven in Zeeuws-Vlaanderen. Dat het daar niet allemaal onverstaanbare Zeeuwen zijn, blijkt als Evi in Terneuzen schipper Stijn (Maarten Heijmans) ontmoet. Zou ze dan toch aarden in de Zeeuwse klei of keert ze liefst zo snel mogelijk terug naar haar vriend Lennaert (Lykele Muus) die in Rotterdam is gebleven?

Katja Herbers (Evi), Maarten Heijmans (Stijn), Elise Schaap (Esther), Imanuelle Grives (Josje), Carly Wijs (Renate), Guy Clemens (Anton), Nick Golterman (Lowie), Pepijn Schoneveld (Rob), Lykele Muus (Lennaert), Margot Ros (Marloes), Patrick Stoof (Ko), Peter Bolhuis (Frank), Bas Hoeflaak (Hans), Leny Breederveld (Pleun), Jip Smit (Veerle)

Zeeuws-Vlaanderen, Gent en Rotterdam vormen het decor van de speelfilm. De opnames vonden plaats in het najaar van 2016.

Actrice Katja Herbers kon maandagavond 9 september 2017 niet aanwezig zijn op de Nederlandse premičre door wijzigingen in de opnameplanning van de Amerikaanse serie Westworld waarin ze een rol speelt.

Mike Peek in 'Het Parool' van woensdag 18 oktober 2017: "Als de wanstaltige poster niet afschrikwekkend genoeg is, stort die vreselijke titel je wel in een depressie. Weg van jou. Dat klinkt als zo'n inwisselbaar liefdesverhaaltje waar we er de laatste jaren veel te veel van hebben gezien. Godzijdank wil schijn nog weleens bedriegen. Dit is de romcom waar Nederland naar snakte. (...) Dat is het leuke aan WEG VAN JOU: aanvankelijk lijkt het alsof de film Zeeland belachelijk gaat maken, maar het zijn juist de randstedelijke pretentie en arrogantie die ervan langs krijgen. (...) Nee, De Jonge vindt het wiel niet opnieuw uit, maar dat is ook nergens voor nodig. Hij benut elke centimeter ruimte die hem binnen deze formule is gegeven en doopt het verhaal in lieve humor en prachtige beelden van het Zeeuwse landschap."

André Waardenburg in 'NRC Handelsblad' van woensdag 18 oktober 2017: "Op het eerste gezicht lijkt Weg van jou de zoveelste middelmatige romantische komedie. Zo kopieert het affiche het ontwerp van al die andere Nederlandse romkoms, inclusief hartjesvorm, rode belettering en suffe slogan: „Geluk is dichterbij dan je denkt”. Staaltje ongeďnspireerde marketing blijkt al snel. Weg van jou steekt namelijk met kop en schouders boven het overstelpende aanbod uit. (...) Hoewel een geleend idee, is de uitwerking op alle niveaus vrijwel vlekkeloos. Een romantische komedie drijft op de chemie tussen de hoofdrolspelers en dat zit hier wel snor, met dank aan het charisma van Katja Herbers (Divorce) en Maarten Heijmans (Ramses). Ook de kleinste bijrollen zijn puik bezet, met vooral geestige rollen van de acteurs die de onverstoorbare Zeeuwen neerzetten. Het fraaie camerawerk, de bekoorlijke muziek van Fons Merkies en de rustige montage springen eruit. Maar Weg van jou is vooral een liefdesbrief aan Zeeuws-Vlaanderen, de plek waar stadsmens Evi tot rust komt en haar prioriteiten bijstelt. Dankzij zeilen op de Zeeuwse wateren, het in ochtendgloren fietsen langs de Westerschelde en natuurgebied het Verdronken Land van Saeftinghe ontdekt Evi dat de regio helemaal niet zo gruwelijk is, integendeel. Nog twee pluspunten: de plot over de omstreden aanleg van een zeesluis blijft zeer dicht bij de (Zeeuwse) werkelijkheid en de film herbergt grappig gebrachte maar puntige kritiek op de airbnb’isering van de Randstad."

Leonie Luttik

Ezra Reverda

Jurriaan van Nimwegen