Alternatieve titel: My giraffe

Barbara Bredero

Mirjam Oomkes, Laura Weeda

4 oktober 2017

Erik Glijnis, Eva Eisenloeffel, Fleur Winters, Leontine Petit

74 minuten

Dikkertje Dap is op dezelfde dag geboren als zijn beste vriend Raf, een giraf. Omdat zijn opa verzorger is in de dierentuin is Dikkertje vaak bij Raf te vinden. Ze zijn onafscheidelijk en delen alles, tot Dikkertje voor het eerst naar school gaat en erachter komt dat giraffen niet naar school mogen. Dikkertje mist Raf enorm, maar maakt ook spannende nieuwe dingen mee. Hij maakt zelfs een nieuwe vriend, Yous. Raf mist Dikkertje ook en wil graag mee naar school. Daarom bedenkt Dikkertje een plan om de giraf mee naar school te nemen en zijn twee vrienden bij elkaar te brengen.

Liam de Vries (Dikkertje Dap), Egbert-Jan Weeber (vader Dap), Medi Broekman (moeder Dap), Martijn Fischer (opa Dap), Dolores Leeuwin (juf Nellie), Rayan Belrhazi Alaoui (Yous), Ferdi Stofmeel (imker), Huub Smit (verzorger dierentuin), Elène Zuidmeer (portier), Aqil Dahhan (vader Yous); Yannick van de Velde (stem Raf de giraf), Stroen Coeve A.R.A. (stem papegaai)

De familiefilm wordt geproduceerd door Lemming Film, in coproductie met KRO-NCRV, Hamster Film (DE) en A Private View (BE). De film komt tot stand met ondersteuning van het Nederlands Film Fonds, The Netherlands Production Incentive, CoBO fonds, Abraham Tuschinski fonds, MEDIA Creative Europe, Vlaams Audiovisueel fonds, de Belgische Tax Shelter, FFHSH (Hamburg) en de NDR.

Dikkertje Dap is gebaseerd op het beroemde versje van Annie M.G. Schmidt.Dikkertje Dap is een rijm van 34 regels afkomstig uit 'Het fluitketeltje en andere versjes' (1950): Dikkertje Dap klom op de trap 's, morgens vroeg om kwart over zeven, om de giraf een klontje te geven. Dag Giraf, zei Dikkertje Dap, weet je, wat ik heb gekregen? Rode laarsjes voor de regen!

Regisseur Oomkes: scenaristen gaan maar zelden te rade bij de dichtkunst, al zijn er in het buitenland wel wat voorbeelden, zoals 'The Raven' naar een gedicht van Edgar Allen Poe. Ook twee epische gedichten, 'de Ilias' en 'de Odyssee', vonden hun weg naar de bioscoop. In de Nederlandse filmmakerij is het nieuw. Niet eerder vormde een versje de basis voor een avondvullende film.

Het hele avontuur begon volgens Oomkes met de geboorte van haar dochtertje zes jaar geleden. "Als ze huilde, probeerde ik haar te troosten met muziek. Ik merkte al snel dat het liedje over Dikkertje Dap van VOF de Kunst, een oud hitparadehitje, heel goed werkte, dat ze daar stil van werd. Ik heb het liedje vaak gehoord en veel gezongen. Tot ik op een gegeven moment dacht: wat een grappig jongetje eigenlijk en wat een leuk verhaaltje, wat gek dat daar nog nooit een film over is gemaakt." Al met al duurde het vijf jaar om Dikkertje Dap in de bioscoop te krijgen.

Titelsong gezongen door Kenny B. en Martijn Fischer.

Opgenomen in het Noord-Hollandse Marken met zijn vrolijke houten huizen. De dierenscènes zijn gedraaid in GaiaZoo in Kerkrade.

Eerste opa-rol van acteur Martijn Fischer (28 januari 1968).

Rob's propshop uit Purmerend heeft de giraf gebouwd. De giraf is bijna vier meter hoog en beweegt echt. Erik Hillenbrink (30) deed de grote bewegingen van de nek en kop, Rob (60) die van de mimiek.

Het veelgehoorde verwijt dat Nederlandse films te wit zijn, gaat niet op voor Dikkertje Dap. Oomkes geeft aan als scenarist maar beperkt invloed te hebben op de kleur van de personages. "Dat is meer het pakkie an van de producent, de regisseur en het castingbureau, maar ik ben blij dat de regisseur het in dit geval pushte. In de film zie je de Nederlandse samenleving weerspiegeld."

De regie van Dikkertje Dap is in handen van Barbara Bredero, onder meer bekend van de eerste drie Mees Kees-verfilmingen die allen ruim de status van Platina Film behaalden.

Door niet voor een dik jongetje te kiezen, wilde de regisseur ook de naam ontdoen van die beetje negatieve bijklank. "Dan is het gewoon een naam, met een mooie, zachte klank." (NRC, 20 september 2017)

De familiefilm Dikkertje Dap ging zondagmiddag 24 september 2017 in première op het Nederlands Film Festival (NFF).De familiefilm Dikkertje Dap draaide in zijn eerste speelweek in maar liefst 147 bioscopen door het hele land. Dat is een record. Niet eerder ging een film in zoveel theaters in release, zo maakte distributeur Independent Films bekend.Het oude record stond op naam van de animatiefilm Verschrikkelijke Ikke 3, die zomer 2017 in 145 theaters in release ging.

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 4 oktober 2017: "(...) Bijna vijftien jaar geleden leek na de biografie van Annejet van der Zijl, vier succesvolle speelfilms (Abeltje, Minoes, Ja Zuster, Nee Zuster en Pluk Van De Petteflet) en twee tv-series (Ibbeltje en Otje) alles wel gezegd en gedaan met en over Schmidt, maar in 2010 laaide de belangstelling weer op met een tv-serie over Schmidts leven. Vier jaar ­later was er de speelfilm Wiplala en nu dus een musical en - toeval of niet - met Dikkertje Dap ook weer een speelfilm. Van het werk van de vrouw, die met verve de leukste oma van Nederland speelde, krijgen we blijkbaar nooit genoeg. (...) We herkennen de signatuur van regisseur Barbara Bredero, van wie ook drie Mees Kees-titels en Morrison krijgt een zusje warmte, optimisme en levenslust ademen. De keerzijde van zoveel positivisme is een gebrek aan drama, maar misschien is dat niet altijd nodig in een kinderfilm. Volwassenen worden wellicht een beetje kriegelig van de overdosis knusheid in Dikkertje Dap, maar kleine kinderen - de doelgroep - zullen er niet mee zitten. Zij zullen zich er ook niet aan storen dat de giraf wat stijfjes oogt. De girafconstructie, hoe knap gemaakt ook, haalt net niet het niveau van nepdieren in Hollywoodfilms. Met Dikkertje Dap lijkt de Schmidtkoek nu echt op, maar - toegegeven - dat dachten we al eerder."

Guus Middag op NRC.nl op 19 september 2017: " ‘Zou er op 6 juni 1950 een Parool-lezer zijn geweest die besefte dat zich deze dag een historische gebeurtenis voltrok?’ Dat vroeg Annejet van der Zijl zich af in Anna, haar Annie M.G. Schmidt-biografie. De kans is niet erg groot. De historische gebeurtenis voltrok zich op de kinderpagina. Daar verscheen die dag, zoals elke week, een kindergedicht van Annie M.G. Schmidt. (...) Dikkertje Dap lijkt mij daarom erg geschikt voor leeftijdsgenootjes van Dikkertje. Ze zullen zich geen moment vervelen. Er gebeurt veel. Er zitten droevige momenten in, maar ook veel geintjes. Verder is het een feelgood familiefilm: het is een en al sfeer en begrip en multicultureel verantwoord. Voor de meekijkende ouders, en grootouders, zijn een paar ‘volwassen’ grappen en verwikkelingen toegevoegd, zoals de pikante verliefdheid die opbloeit tussen juf Nellie en opa Dik Dap. (...)"

Marco Weijers in 'de Telegraaf' van donderdag 5 oktober 2017: " (...) Het verhaal en de setting charmeren door hun eenvoud. Liam de Vries is een vertederende titelheld, de 'animatronics' giraf een zeer knuffelbaar types. Best van echt te onderscheiden natuurlijk, maar waarom zou je dat willen? De illusie is immers vele malen leuker."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van donderdag 5 oktober 2017: "(...) Regisseur Barbara Bredero, die naast de Mees Kees-films ook de kleuterdoelgroep al zo fijn bediende met Morrison krijgt een zusje, kan zich goed in de jonge kijkers verplaatsen. Ze weet dat die het leuk vinden om naar dieren te kijken, dus laat ze iedere keer dat Dikkertje de dierentuin inloopt ook even de leeuwen zien, of de apen. Ze filmt bovendien de jonge Liam de Vries op ooghoogte, waardoor ook de grote mensen weer even voelen hoe overdonderend het was, binnenkomen op je eerste schooldag, als je de kleinste bent en in een woud van benen terechtkomt. Dikkertje Dap speelt zich af in een knus Nederland dat je je zou voorstellen als je het bij elkaar zou moeten fantaseren, met een leuke, diverse cast.Twee kleine minpunten: de film charmeert van begin tot eind, maar misschien had het, indachtig Annie M.G., hier en daar wat stouter gemogen. En de pratende giraf overtuigt niet helemaal, al is dat voor het jonge bioscooppubliek geen probleem. Oudere kinderen hebben dondersgoed door dat dit een sprookje is en kleuters die nog op de leeftijd zitten dat ze magisch denken, zien het niet. Als iets zo veel lijkt op een giraf, dan is het een giraf, klaar. Gelijk hebben ze eigenlijk."

Herman Witkam

David Verdurne

Florian Legters