In blue (2017)

Jaap van Heusden

Jan Willem den Bok, Jaap van Heusden

14 september 2017

Marc Bary, Mendy Post

102 minuten

In Blue gaat over de Nederlandse stewardess Lin die tijdens een vlucht helpt bij een bevalling, en daardoor met haar eigen verleden wordt geconfronteerd. Een toevallige ontmoeting met de vijftienjarige Nicu, die in de ondergrondse tunnels van Boekarest leeft, mondt uit in een complexe verbondenheid tussen beiden.

Maria Kraakman (Lin), Bogdan Iancu (Nicu), Ellis van den Brink (Lins moeder), Maria Rainea (Flori), Ada Gales (Alex), Patrick Vervueren (Thomas), Don Alphonso, Valeriu Andriuta, Yannick Yozefzoon, Maarten Ketels, Anna Keuning, Tamara Markus, Emilian Marnea, Ionut Niculae, Line Pillet, Lucien Rentmeester, Edon Rizvanolli, Sharai Troostwijk, Hannah van Lunteren

Deels opgenomen in de Amsterdamse RAI. Het evenementen-, congres- en beurscomplex uit 1961, ontworpen door Alexander Bodon, deed 14 april 2016 dienst als het Roemeens vliegveld Henri Coanda International Airport, IATA-code OTP, ofwel: de luchthaven van Boekarest. Om daar twee korte scènes voor In Blue op te nemen, had 12.000 euro moeten worden afgetikt, wat volgens regisseur Jaap van Heusden niet in verhouding staat tot het budget.

Openingsfilm van Film by the Sea op vrijdag 8 september 2017. Festivaldirecteur Leo Hannewijk: “Het verheugt mij enorm dat we met deze krachtige film, waarin Maria Kraakman een ijzersterke rol speelt, de 19e editie van het festival kunnen starten”.

Kijkwijzer: 12 jaar (drugs, geweld, grof taalgebruik).

André Waardenburg op NRC.nl op 12 september 2017: "(...) Tussen zijn uitzichtloze bestaan en Lins leven gaapt ook een kloof. Wat ziet zij in hosselaar Nicu? Is het empathie, westers schuldgevoel? Misschien heeft zij meer met Nicu gemeen dan op het eerste gezicht lijkt. Hoe het precies in elkaar steekt, onthult In blue geleidelijk. Die plotonthullingen worden opgehangen aan Lins moeder en Lins vriend (of ex-man? – de film laat het in het midden). Maar zij worden nooit echt personages en hadden eigenlijk ook weggelaten kunnen worden. Dan was de intrigerende relatie tussen Lin en Nicu, vol leugens en zelfbedrog, nog beter uit de verf gekomen. Een beetje jammer is dat wel, want In blue is qua acteren, gevoelens en beeldtaal een rijke, genuanceerde film. Vooral de vele scènes met handaanrakingen vallen op, die zowel symbool staan voor intimiteit als de angst ervoor."

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 13 september 2017: "(...) Dertiger Lin (Maria Kraakman, altijd goed) is een superprofessionele Nederlandse stewardess, die zelfs niet van haar stuk raakt als een vrouw in het vliegtuig moet bevallen. Maar als ze in Boekarest in een taxi zit die een straatjongen aanrijdt - onduidelijk is of het een ongeluk is of dat de jongen in de hoop op een schadevergoeding voor de ­wagen is gesprongen - roept dat enorm veel emoties bij haar op. Ze ontfermt zich over de 15-jarige jongen (Bogdan Iancu), die Nicu heet en nauwelijks iets mankeert. Ook in de maanden na de aanrijding blijft ze contact met hem zoeken. En hij met haar. Wat zoeken ze bij elkaar? Bij Nicu is dat het duidelijkst: hij ziet Lin als een rijke prooi. Maar wat beweegt Lin? Menselijkheid? Wil ze een straatkind redden, een jongen die met verslaafde leeftijdgenoten in metrobuizen bivakkeert? Of speelt er iets anders? In blue gaat over een ontmoeting tussen twee werelden die zelden bij elkaar komen. Het drama is bijna een illustratie van het feit dat echt contact tussen mensen gevolgen heeft. Kan Nicu stewardess Lin nog als financiële prooi zien als duidelijk is dat zij hem vertrouwt en veel om hem geeft? En wat gebeurt er met Lin als ze merkt dat ze niet alleen medelijden met Nicu heeft, maar ook andere gevoelens voor de jongen koestert? Met In blue doet Van Heusden een intrigerende poging om de ontmoeting tussen twee werelden te laten zien. Dat het resultaat toch niet helemaal bevredigt, komt doordat de film zowel een sociaal drama over straatkinderen als een psychodrama over een westerse vrouw wil zijn. De twee genres schuren ongemakkelijk langs elkaar."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van donderdag 14 september 2017: "(...) Jaap van Heusden (Win/win, De nieuwe wereld) is een geëngageerd filmmaker, die vooral laat zien hoe het politieke menselijke relaties onder druk kan zetten. Zijn acteurs schitteren in zijn films: Bianca Krijgsman won voor haar serieuze rol in De nieuwe wereld een Emmy voor beste actrice. Voor In Blue castte hij Maria Kraakman, altijd op haar best als sterke, maar gebutste vrouw, en de jonge Bogdan Iancu: zo kwetsbaar en ingetogen als zij is, zo fel en wild is hij. Het is hun chemie die de relatie geloofwaardigheid geeft. Want In Blue had gemakkelijk een simplistisch, moreel dubieus sprookje kunnen worden, over een rijke vrouw en een straatarme drugsverslaafde tienerjongen. Lin en Nicu handelen onverstandig, tegen alle wetten van de hulpverlening en ratio in. Maar het script, dat Van Heusden schreef samen met Jan Willem den Bok, doet niet aan valse romantiek: Nicu blijft naar geld zoeken als hij bij Lin is en Lin realiseert zich heus wel dat hun relatie merkwaardig en onhoudbaar is. Sommige plotwendingen of symboliek geven In Blue iets gekunstelds, maar het verhaal blijft fascineren. Ondertussen laat cameraman Melle van Essen de gladde schone wereld vol helder blauw van Lin prachtig contrasteren met de donkere, ondergrondse gangen waar Nicu leeft. Een onder- en een bovenwereld die eigenlijk niet tot elkaar kunnen komen, maar waar Van Heusden de mogelijkheid van een midden schetst."

Minco Eggersman

Melle van Essen

Jasper Quispel