Sing song (2017)

Mischa Kamp

20 juli 2017

Jeroen Beker, Sabine Veenendaal, Eddy Wijngaarde

Submarine Film

96 minuten

Georgiefa Boomdijk (Jasmine), Floris Bosma (Stijn), Darren Benschop (Jeronimo), Borger Breeveld (Griffith), Jane Dasman (Chayenne), Glen Faria (FiftyFifty), Maurits Delschot (Winston), Kenneth Bron (Kenny B), Ferranto Dongor (Roy), Serjay Gefferie (CJ), Rolinzo Huur (Darryl), Rolinzo Huur (Darryl), Tyra Koning (Felicity), Chavelli Monsanto (Megan), Liesbeth Peroti (Neli), Klenda Rensch (oma Mavis), Jamie Tjong-Ahin (Robin), Destiny van Aerde (Joelle), Amani Verwey (Adaya), Charissa Vliese (Gabrielle), Jaleeza Weibolt (mama Grace)

Het script van Miss Sing Song is van de hand van Fiona van Heemstra, eerder verantwoordelijk voor Pim & Pom: Het grote avontuur en de jeugdserie Willemspark.

Mischa Kamp zet met de film haar reeks jeugdproducties voort. Eerder realiseerde ze Jongens, Tony 10 en de Paard van Sinterklaas-hits.

De cast van de film bestaat uit acteurs, muzikanten, zangeressen en stand-uppers uit Suriname en Nederland. Voor beide hoofdrolspelers werd lang gezocht naar jong muzikaal talent. Georgiefa Boomdijk had eerder succes bij de Voice Kids en Floris Bosma (van de band Blupaint) studeert aan het conservatorium. Negativ speelt de vader van Jasmine; de rol van muziekcoach wordt vertolkt door Glen Faria. Faria, ook bekend als rapper McFit heeft samen met Kenny B de muziek verzorgd. Kenny B maakt ook zijn filmdebuut in Sing Song.

Kijkwijzer: Alle Leeftijden.

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 19 juli 2017: "(...) SING SONG is zoals alle films van Mischa Kamp geen in elkaar geflanst formatproduct, maar ademt zorgvuldigheid en aandacht. Anders dan de recente komedie Tuintje in mijn hart, waarin Suriname niet meer dan een exotisch decor is voor de familieavonturen van een vernederlandste Surinamer, overstijgt het in Sing Song de functie van couleur locale. Het land en zijn muziekcultuur voelen niet exotisch, maar vanzelfsprekend en natuurlijk. Die authenticiteit zal te danken zijn aan de creatieve inbreng van (Nederlandse) Surinamers, onder anderen zanger Kenny B en rapper Glen Faria als enthousiaste muzikale talentencoach, en de vele Surinaamse acteurs in bijrollen. Dat wil niet zeggen dat Sing Song vlekkeloos is, want aan het einde wordt de film steeds onrealistischer en onwaarschijnlijker. Maar de film verdient toch vier sterren om zijn authenticiteit, zorgvuldigheid en het uitstekende acteren. Georgiefa Boomdijk, die drie jaar geleden de halve finale van Voice Kids haalde, straalt als Jasmine lef en kwetsbaarheid uit en heeft een goede stem. Ook Floris Bosma, die vorig jaar met zijn band Blupaint de Grote Prijs van Nederland won, overtuigt als de gitarist die met Jasmine meegaat naar Suriname, waarna tussen hen natuurlijk iets moois opbloeit. Sing Song is niet perfect, maar wel een aanstekelijke zomerfilm."

Sabeth Snijders in 'NRC Handelsblad' van woensdag 19 juli 2017: "Het YouTube-filmpje waarmee de muzikale jeugdfilm Sing Song opent, maakt meteen duidelijk waarom is gekozen voor Georgiefa Boomdijk als hoofdrolspeelster. In de vlog solliciteren Jasmine (Boomdijk) en zangpartner Stijn (Floris Bosma) al zingend voor een talentenjacht in Suriname. Hoofdprijs: optreden met zanger Kenny B. Boomdijk had eerder succes in The Voice Kids en heeft een aanstekelijke, heldere stem. Het is de drijvende kracht van een film die bestaat uit een aaneenschakeling van meezingbare liedjes vol Afro-Surinaamse dansmuziek als kaseko, reggae en dancehall. Op YouTube staan de karaokeversies al te wachten. De teksten gaan vooral over het zoeken naar je wortels; Jasmine hoopt zelf in Suriname haar moeder te vinden die ze nooit heeft gekend. Op de achtergrond zien we vrolijke videoclipbeelden van Suriname; dansende jongens en meisjes op de luchthaven, een binnenland waar vrouwen de afwas doen in de rivier. Alle vrolijkheid overvleugelt wel de pogingen van de makers om meer ernstige accenten aan te brengen. De minder fijne kanten van het leven in een arm land als Suriname en haar wilde moeder zingt Jasmine wel heel snel weg. Misschien is dat ook beter: de jonge cast blinkt immers vooral uit in muziek, iets minder in acteren."

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van donderdag 20 juli 2017: "(...) Pa heeft alle schepen achter zich verbrand: zo gauw Suriname ter sprake komt, schiet hij acuut in een norse modus. Daarom schuift Jasmine een reclamefolder van een roti-restaurant precíés zo tussen zijn post dat-ie niet te veel en niet te weinig opvalt, in de hoop haar vader een beetje te ontdooien. 's Avonds bereidt ze de boerenkool met extra veel peper, maar helpen doet het allemaal niet. De scènes tonen wel direct het verfijnde gevoel waarmee Kamp de leefwereld van haar personages vormgeeft, zoals ze dat eerder liet zien in onder meer Het paard van Sinterklaas en Jongens. Ook in het verdere verloop van Sing Song blijkt de film ver verwijderd van de culturele stereotypen en castingclichés die dit voorjaar het komisch bedoelde Tuintje in mijn hart in een ijzeren greep hielden - een film die Suriname voornamelijk degradeert tot pointe van een foute grap. Met gitarist Stijn wordt Jasmine uitgenodigd voor een liedjes-workshop-wedstrijd in Suriname, waar de winnaar mag optreden met Kenny B (al is meedoen uiteraard belangrijker). Terwijl haar vader gelooft dat ze op studiereis gaat naar Berlijn, beleeft Jasmine een onweerstaanbaar vrolijke aankomst in Paramaribo: haar medepassagiers zingen over hun uiteenlopende redenen om het land te bezoeken en de piloot zwaait uit zijn cockpit, op het ritme van de muziek. In vlot tempo ontvouwt Sing Song zich als een hartstochtelijke liefdesbrief aan het land, waar Jasmine proeft van de lekkerste pom ooit, chillt in de Colakreek en, uiteindelijk, feest in de Palmentuin. De zoektocht naar haar moeder, die leidt naar een rivierdorpje diep in het binnenland, verloopt ondertussen rimpelloos. Over de erbarmelijke economische staat van het land nauwelijks een woord. Liever schetst Kamp een tamelijk hilarisch onderonsje met een dame achter het loket van de burgerlijke stand in Paramaribo, waar Jasmine met die ene oude foto meer over haar moeder hoopt te weten te komen. Volkomen logisch allemaal, in Sing Song. Kamp lijkt exact te weten wat er omgaat in het hoofd van een 16-jarige - en Jasmine overbrugt de hindernissen in het leven nu eenmaal zelfverzekerd dansend."

Eric le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 20 juli 2017: "Na de romkom Tuintje in mijn hart heeft nu ook het genre van de jeugdfilm Suriname als decor ontdekt. In Sing song reist zangeresje Jasmine af naar Paramaribo om mee te doen aan een talentenjacht. Maar de 16-jarige heeft nóg een missie. In haar geboorteland probeert ze ook meer te weten te komen over haar moeder Grace, van wie ze alleen een oude foto heeft. Met Sing song heeft Mischa Kamp (Het paard van Sinterklaas) een vrolijk en muzikaal coming-of-age-avontuur gemaakt boordevol Surinaamse liedjes. Geen wonder dat de regisseuse voor de hoofdrol Georgiefa Boomdijk strikte, het zangtalentje dat in 2014 tot de halve finales reikte van The Voice Kids 3. Haar warmbloedige en ontroerende liedjes - die net als het recente De Zevende Hemel onderdeel van het verhaal vormen – klinken als een klok. Op emotioneel vlak schiet Boomdijk nog tekort. Wanneer Jasmine onzeker is over familie, de liefde en haar toekomst, biggelt de traan net even te geforceerd en klinisch over de wang. Verder is ook het scenario soms wat broos. Waarom wil Jasmine’s vader (Maurits Delchot) niets met Suriname te maken hebben? En is het zangeresje nou wel of niet verliefd op haar gitarist Stijn (Floris Bosma)? Maar afgezien hiervan: niks mis met deze film die de kids swingend de bioszaal zal uitsturen."

50 bij première