Tessa Schram

Anne-Louise Verboon, Maarten van den Broek, Marie Kiebert

6 juli 2017

Tom de Mol, Marcel de Block

Lion Film Productions

88 minuten

De 13-jarige Coco is gek op mode en draagt haar eigen excentrieke stijl. Ze droomt ervan een beroemd stijlicoon te worden. Maar als ze op de eerste schooldag door haar kleding uitgemaakt wordt voor Coco de Clown besluit ze haar vintage jurkjes, panterlaarzen en streepjessokken thuis te laten en als 'grijze muis' door het schoolleven te gaan. Anoniem houdt ze een modevlog bij als de ‘Style Tiger’, wat een grote hit wordt. Zou ze dan toch een beroemd stijlicoon worden? En zou Bruno, die eigenzinnige jongen van school, haar dan eindelijk zien staan? Langzaam maar zeker leert Coco dat ze gewoon 100% zichzelf moet zijn!

Nola Kemper (Coco), Valentijn Avé (Bruno), Merel de Zwart (Amanda), Firy Beuk (Jada), Thom Vendrik (Vince), Faye Gunther (Holly), Anna-Sophie Kummer (Roxanne), Eva Duijvestein (moeder Coco), Rienus Krul (Hulleman), Iris Hesseling (Alicia), Dionne Slagter (Dionne), Défano Holwijn (Défano), Vincent Visser (Ferry), Sydney Tro (Felice), Keanu Vischer (Kenzo), Rosaline Lantink (Bibi), Loes Schnepper (mevrouw Vergeer), Don Alphonso (floormanager), Yfke Wegman (aulameisje)

Film in navolging op de succesvolle boekenreeks 100% Coco van Niki Smit. 100% Coco werd in 2014 bekroond met de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. 100% Coco Parijs won de Pluim van de Nederlandse Kinderjury 2015 en is genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Dionne, beter bekend als vlogger OnneDi, heeft de titelsong voor de bioscoopfilm 100% Coco gemaakt. Het nummer heet You Be You en gaat over hoe je jezelf moet durven zijn. Volgers van OnneDi wisten al langer dat Dionne ook graag zingt. Met de titelsong voor 100% Coco brengt ze haar eerste officiële single uit. Dionne zingt niet alleen de titelsong, maar speelt ook een rol in de film 100% Coco. Samen met collega-vlogger Défano Holwijn speelt ze verslaggever voor VEED. Zij volgen De Style Tiger en andere modevloggers in hun strijd om de titel VEED Fashion Vlogger 2017.

Kijkwijzer: Alle leeftijden.

Pauline Kleijer in 'de Volkskrant' van 6 juli 2017: "(...) 100% Coco, gebaseerd op een populaire meidenboekenreeks van Niki Smit, draagt een boodschap uit die kinderen in dit Instagramtijdperk niet vaak genoeg kunnen horen: het is helemaal niet erg om anders te zijn dan de rest. Coco is geen eenheidsworst, zelfs al trekt ze een grauwe spijkerbroek aan. Wanneer ze anoniem over mode begint te vloggen, komt ze erachter dat haar aparte smaak wel degelijk op prijs wordt gesteld. Voor de doelgroep van 8- tot 14-jarige meisjes is 100% Coco een vrolijke, vlot geregisseerde romantische komedie, met overtuigende rollen van debutante Nola Kemper als Coco en Eva Duijvestein als haar licht afgepeigerde moeder, die juist totaal geen boodschap heeft aan mode. Dat het over vloggen gaat en er een paar YouTube-sterren in de film opdraven (onmisbaar voor de marketing) zal het publiek ook aanspreken. Toch is het jammer dat het scenario een grote stapel clichés uit het jeugdgenre uit de kast trekt. Zo is er de populaire pestkop (die eigenlijk heel onzeker is), gesteund door haar secondanten; de droomjongen uit een hogere klas; beste vrienden die door een misverstand uit elkaar worden gedreven; én natuurlijk een ontluikende relatie tussen een docent en een ouder ('Gadver, nee!'). Het heeft ook wel weer iets geruststellends: zo veel verandert er kennelijk niet in de jeugdcultuur. In 100% Coco tellen jonge tieners hun views op YouTube, maar verder blijft hun wereld prettig overzichtelijk."

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 5 juli 2017; "(...) spontane Nola Kemper (...) de film vinkt weinig origineel, maar wel vaardig alle elementen, met als belangrijkste onzekerheid en verliefdheid, van het genre van de meisjesfilm af. Ook fijn voor de makers: er is een eeuwige doelgroep, want onzekere dertienjarige meisjes zullen er altijd zijn."

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' van woensdag 5 juli 2017: "(...) slim concept, aanstekelijk uitgewerkt. (...) 100% COCO is niet alleen de film die ik als brugklasser had willen zien, maar ziet er ook uit alsof hij in die tijd gemaakt is. Op Coco's beste vriendin Jada na is de hele cast spierwit. Dat is wel een gemiste kans in een film die gaat over trouw aan eigen identiteit."

Eric le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 6 juli 2017: "(...) Met 100% Coco (naar de jeugdroman van Niki Smit) serveert de regisseuse een fris, vlot en liefdevol gemaakt jeugddrama dat handig inhaakt op de hedendaagse wereld vol appers, bloggers en vloggers. Als Coco weer een nieuw YouTube-filmpje de ether inslingert, regent het op het witte doek letterlijk ’likes’, commentaren en ’duimpjes omhoog’. Tussen alle visuele grapjes door heeft Schram ook nog een boodschap voor alle doelgroepmeiden van 100% Coco. Het hoofdpersonage (een fruitige en oorspronkelijke Nola Kemper) mag dan Eiffeltorenhoge modeambities hebben., van binnen is zij ook een onzeker meisje dat in de brugklas maar moeilijk haar draait vindt. Schrams filmadvies aan alle kijkertjes is als de Loesje-poster op Coco’s kamer: ’Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.’ En zo is het."

Madelief Blanken

Roel Gommans, Jules Reivers

You Be You / Dionne