Kill switch (2017)

Regie

Tim Smit

Scenario

Charlie Kindiger, Omid Nooshin

Release

1 juni 2017

Producent

Patrick Chu, Tim Smit, Sander Verdonk, Denis Wigman

Links

FT recensie | IMDB

Duur

92 minuten
Filminformatie

Verhaal

Het verhaal speelt zich af in een toekomstige versie van onze wereld. Een experiment voor onbeperkte energie loopt helemaal uit de hand. Opgejaagd door drones en soldaten moet wetenschapper Will Porter zich een weg banen door de instortende wereld om een speciale box naar zijn eindbestemming te brengen, Alleen zo kan hij de mensheid in de echte wereld redden.

Cast

Dan Stevens (Will Porter), Bérénice Marlohe (Abigail Vos), Mike Reus (Dr. Klintsen), Bas Keijzer (Bektman), Tygo Gernandt (Michael), Gijs Scholten van Aschat (Reynard), Charity Wakefield (Mia), Kasper van Groesen (Donny), Mike Libanon (Hugo)

Ontstaan

Natuurkundestudent Tim Smit had in 2009 een filmpje op YouTube gezet omdat hij graag wilde meedoen aan een workshop van het GoShort-festival. Maar de special effects van zijn What's in the box? waren zo opmerkelijk goed dat het een hit werd op internet - 2,5 miljoen keer bekeken - en Hollywood meteen op de stoep stond. Acht jaar later is er Kill Switch, een sciencefictionfilm die gebaseerd is op zijn korte film.

Het script is vele malen herschreven en ook werd er van producent gewisseld. Budget: 1 miljoen dollar, waarvan de helft uit Amerika kwam en de helft van het Nederlands Filmfonds. De regisseur wilde opnemen in Nijmegen, maar de producenten wilden de internationaal bekende stad Amsterdam.

Opgenomen in 18 draaidagen in Amsterdam (IJburg, metrotunnel bij station Wibautstraat en het Rietlandpark). De nabewerking was veel werk, daardoor raakte de regisseur bijna overspannen.

Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, grof taalgebruik).

Facts

Kill Switch heeft een hoog gehalte aan first person perspectief, bekend uit hedendaagse games.

Pers

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van 1 juni 2017: "(...) Meer explosies, ruimteschepen, mysterieuze apparaten met bijzondere krachten: de lowbudgetfilm laat zien wat Smit op de thuiscomputer voor elkaar krijgt en dat is behoorlijk indrukwekkend. Dat alles zich afspeelt in een verlaten, post-apocalyptisch Amsterdam is een bonus. Het is jammer dat de inventieve Smit al die moeite nou net in deze film heeft gestopt. In Kill Switch heeft een nietsontziende kapitalistische organisatie een nieuwe vorm van energie ontdekt. Er gaat echter iets mis bij de lancering en werknemer Will Porter (Dan Stevens) moet erachter zien te komen wat precies. En de wereld redden. Tot zover niets nieuws, behalve dan dat Kill Switch eerder op een computerspel lijkt dan op een speelfilm. Het grootste deel ziet de kijker door de ogen van Will, die via een soort bril ook gezondheidsupdates krijgt en kan bellen. Het is een gimmick die verder weinig toevoegt. Via andere personages krijgt Will steeds brokjes informatie gevoerd, waarbij gesprekken standaard op cruciale momenten worden onderbroken door de zoveelste actiescène. Het acteerwerk is roestig. Vooral Bérénice Marlohe probeert irritant 'intens' te spelen. De personages hebben te weinig persoonlijkheid om emotionele gesprekken het benodigde gewicht te geven. Maar het meest problematische is dat het verhaal, geschreven door Charlie Kindinger en Omid Nooshin, al vrij snel onnavolgbaar wordt. Ze raken hopeloos verstrikt in ideeën over parallelle werelden. Uit de lucht stortende treinen en andere voertuigen ten spijt: special effects kunnen een interessant verhaal misschien optillen, maar een slecht script nooit verbeteren."

Scott Tobias in 'Variety' van 14 juni 2017: "(...) If the description of Will’s predicament has you reaching for the controller, that’s entirely by design. All the footage on The Echo — and thus most of Stevens’ performance — is shot through the graphic interface on his helmet, which mirrors the perspective of a first-person video game. His mission, too, to deliver an object from one point to another through heavy gunfire and hostile terrain is another gamer-friendly touch, as are the weapons power-ups he acquires along the way. The gimmick isn’t dissimilar from the handheld science fiction of films like “Cloverfield” or “Chronicle,” but its visceral impact is persistently undercut by the anodyne conflict of its flashback scenes and the overall vacancy of its ideas. The effects get all the creative attention. On top of the many logistical questions about The Echo itself and how it works, “Kill Switch” misses the context that might have made it more meaningful as a commentary on corporate nefariousness or environmental neglect. The inner-workings of Alterplex and the political conditions that have granted it so much power are hastily established and thinly wrought, botching a more potent statement about the reliance on monolithic companies to solve the world’s problems. At worst, the non-action sequences resemble the “cutscenes” in video games — those dry interstitial story bits that link one part of the adventure to the next. Only here, gamers don’t have the option to click right past them."

Filmuziek

Dries Bijlsma, Rob Peters

Camera

Jacco van Ree

Montage

Wouter van Luijn

ProdDesign

Romke Faber

Stunts

Simon van Lammeren

Bioszalen

9 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer