Quality time (2017)

Daan Bakker

Daan Bakker

27 april 2017

Iris Otten

86 minuten

Koen gaat naar een familiereŁnie en wordt misselijk van alle ham en melk. Amateurfotograaf Stefaan haalt op ongemakkelijke wijze herinneringen aan vroeger op. Kjell reist terug in de tijd om zijn eigenwaarde op te schroeven. Karel is als kind ontvoerd door buitenaardse wezens en komt terug als een mutant. Jef probeert uit alle macht in de smaak te vallen bij zijn nieuwe schoonfamilie. QUALITY TIME bestaat uit vijf korte verhalen over mannen in de dertig die zich door het leven worstelen. Het gebruik van zeer uiteenlopende vertelvormen weerspiegelt de absurditeit van ons bestaan.

NoŽl Keulen, Fred Goessens, Giulio D'Anna, Thomas Aske Berg, Steve Aernouts, Idar Andersen, Anneke Blok, Michiel Romeyn, Maja Baaserud, Bert Bunschoten, Steef Cuijpers, Raymonde de Kuyper, Randi Egeland, Tore Egeland, Adam Ekeli, Dennis Foose, Gaute Garlid, Vegar Hoel, Marianne Holter, Didrik Ingvaldsen, Wendell Jaspers, Willemijn Kressenhof, Rienus Krul, Tomas Alf Larsen, Ria Marks, Bram Meindersma, Laura Mentink, Arne Norbo, Oddvar Pedersen, Guido Pollemans, Magnus Rostad, Ingrid Rusten, Vida K. Schanche, Linda Tveiten, Judith van den Berg

Speelfilmdebuut van Daan Bakker. Daan Bakker in 'de Filmkrant' van april 2017: "Het begon met een onbestemd, beetje donker gevoel waar ik al een tijd mee rondliep. Daar wilde ik iets over maken. Ik werkte eerst aan een scenario met een conventionelere vorm, met een hoofdpersoon die een soort overdreven versie van dat donkere gevoel was. Maar ik merkte dat het verhaal me een kant op stuurde waarin ik gedwongen werd om hem een ontwikkeling door te laten maken. Dat voelde niet eerlijk, dus ik werd er opstandig van, schreef allerlei scŤnes die eigenlijk helemaal niet in het verhaal pasten. Tot ik inzag dat ik helemaal niet zo'n ontwikkeling wilde laten zien, maar een portret van een bepaalde toestand. Toen ben ik intuÔtiever gaan werken en is de omnibusvorm ontstaan."

Kijkwijzer: 12 jaar (angst, grof taalgebruik).

Mariska Graveland in 'de Filmkrant' van april 2017: "(...) In het uitstekende Quality Time staan de mannen in crisis haaks op de buitenwereld, zou je kunnen zeggen, en ze worden door Bakker op even dwarse wijze neergezet. Hij bleef trouw aan zijn oorspronkelijke ideeŽn en zijn eigenzinnige gevoel voor humor, dat hij niet liet verwateren of gladstrijken door scriptdokters of fondsen. De dolende dertigers uit zijn film willen zich ook niet aanpassen, maar dreigen daarbij wel zichzelf te verliezen. Misschien omdat ze nooit vaste grond onder de voeten hebben gekregen. Wie wel, kun je je afvragen, waarmee Quality Time net als de films van geestverwant Roy Andersson eigenlijk een hart onder de riem is voor alle dolende, onvolmaakte zielen."

Joost Broeren-Huitenga in 'Het Parool' van 27 april 2017: "Quality Time is abstract en ontroerend (...)."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van donderdag 27 april 2017: "(...) Even wennen is het wel. Aan het begin van Quality Time, het bijzondere debuut van Daan Bakker, is het bioscoopscherm felrood, met slechts ťťn witte stip erop. Meer niet. Die stip representeert Koen, die met een vervormde stem vertelt over familiefeestjes. Ooit heeft hij als grapje verteld dat hij zo vreselijk veel van melk en ham houdt. En nu voelt hij zich gedwongen om zich daar iedere familiebijeenkomst misselijk aan te eten, tot hilariteit van zijn familie. (...) In een sprookjesachtige tijdreis probeert de Noor Kjell van zijn sociale stoornis af te komen. In een zwart-witfilmpje met een snuf surrealisme ŗ la David Lynch wordt Karel ontvoerd door buitenaardse wezens. In het laatste, meest conventionele filmpje gaat Jeff voor het eerst op bezoek bij zijn schoonouders (Michiel Romeijn en Anneke Blok), die altijd net beginnen te praten als hij aan een zin begint, en andersom. Bakker, die met Quality Time tijdens het filmfestival in Rotterdam genomineerd was voor een Tiger Award, is niet bang voor gewaagde keuzes en dat pakt geweldig uit: het kan dus, je overgeven aan zoiets als een uitgesmeerde anekdote verteld door een wit bolletje op een rood vlak. Dat komt vooral door Bakkers absurde gevoel voor humor en zijn knappe timing. Steeds komt hij precies op het juiste moment met iets nieuws, iets vreemds of een geestig detail. Dat onconventionele werkt zo goed dat het laatste filmpje een klein beetje teleurstelt omdat het zo gewoon is, al wordt er goed geacteerd en zijn de laatste minuten geweldig. Maar het filmpje krijgt extra lading door de opbouw van Quality Time: in de som der delen tekent zich een generatie af van zoekende mannen. Dertigers die niet weten wat ze met hun leven aan moeten en welke plek ze moeten innemen in de maatschappij. Schijt hebben aan wat iedereen denkt en gewoon een eigen pad verzinnen, dat werkt het best - het is een wijze les die de hoofdpersonen van Bakker zouden kunnen leren."

Bram Meindersma

Robbie van Brussel

Sander Vos