Verlangen, Het (2017)

Joram Lürsen

Frank Ketelaar

23 maart 2017

Han van der Werff, Ed Keij, Arnold Heslenfeld, Frans van Gestel, Laurette Schillings, Robert Kievit, Gemma Derksen

90 minuten

Als de zeer aantrekkelijke schoenenverkoopster Brigitte met een beroerd manuscript bij uitgeverij Goudemondt aankomt, zien de broers Marc en Boudewijn direct mogelijkheden. De uitgeverij verkeert in zwaar weer waardoor een succes zeer welkom is. Ze bedenken een wisseltruc waarbij ze Brigitte van rol laten wisselen met Herman, de onooglijke en stotterende auteur van een literair meesterwerk. Met Herman - hoe goed zijn boek ook is - weten de broers dat ze bij de media niet hoeven aan te komen. De truc werkt; het boek wordt een megasucces en Brigitte ontpopt zich tot een ware mediaster. Maar wanneer haar stijgende roem Herman teveel wordt, start de strijd om erkenning.

Chantal Janzen (Brigitte Hooijmakers), Gijs Naber (Marc Goudemondt), Alex Klaasen (Boudewijn Goudemondt), Peter Bolhuis (Herman Schutte), Jelka van Houten (Mariska van Loo), Bram van der Vlugt (Alfred Goudemondt), Anne-Wil Blankers (Nienke Goudemondt), Cynthia Abma (Jeanne van Schaik), Jochum ten Haaf (Aaron Golsteijn), Matteo van der Grijn (André), Don Alphonso (minnaar), Jochum ten Haaf (Aaron Golsteijn), Andrew Vandaele (bezorger), Michiel den Hartog (gedupeerde echtgenoot), Matthijs van Nieuwkerk (Matthijs van Nieuwkerk), Jan Mulder (Jan Mulder, Robert Vuijsje (Robert Vuijsje), Ronald Giphart (Ronald Giphart), Mano Bouzamour (Mano Bouzamour), Bodil de la Parra

Kijkwijzer: Alle leeftijden (grof taalgebruik).

Diverse schrijvers spelen mee in de film: Robert Vuijsje, Ronald Giphart en Mano Bouzamour.

Bor Beekman in 'de Volkskrant' van donderdag 23 maart 2017: "Het Verlangen begint met een wat zalvende, voor de film verder overbodige voice-over. Dat elk leven een boek op zich is. Dat in ieder van ons een romanfiguur schuilt, een dromer, verliezer, een held. En dat dit verhaal over Marc gaat. Dat gaat het niet, overigens. Of niet echt. Marc is veeleer een veredeld bijpersonage: de nukkige helft van de jongste generatie van de chique uitgeversdynastie Goudemondt. Een rol van Gijs Naber, in een onbestemde variatie op zijn onwillige personage in Aanmodderfakker. (...) Chantal Janzen heeft goed geoefend op haar Amsterdamse accent en beschikt over komisch talent, maar als Brigitte blijft ze Chantal Janzen van de televisie die nu even plat praat. Een halverwege de film al sleets effect. Haar personage bezit ook nauwelijks kenmerkende karaktertrekken, buiten dat accent. Brigitte wil vooruit in het leven en ze houdt van schoenen, dat is het wel. (...) Het wringt enigszins dat de komedie op filmposters wordt aangekondigd als 'van de makers van Alles is liefde en Alles is familie'. Ja: zelfde regisseur, zelfde producent en handjevol dezelfde acteurs. Maar geen script of dialoog van scenarist Kim van Kooten. Het verlangen is een cynische film, bevolkt door personages met wie de filmmakers nauwelijks begaan lijken. Wel van Frank Ketelaar, de productieve schrijver van hoogstaande tv-series als Overspel, Klem en de Hazes-musical en -speelfilm Zij gelooft in mij. Ketelaar werkte al vaker samen met regisseur en oud-filmacademieklasgenoot Lürsen (o.a. voor In oranje). Maar op een of andere manier klinkt zijn dialoog in Het Verlangen gestold, alsof de cast net even te vaak repeteerde. De aankleding is gelikt, de cameravoering soepel. Daaraan ligt het niet. Het Verlangen is een cynische film, bevolkt door personages met wie de filmmakers nauwelijks begaan lijken. En hij stuurt aan op een onoprecht liefdesslot. Alsof Ketelaar en Lürsen het doek optrekken: kijk, onze film poseert slechts als romantische komedie. Dat maakt dat je dan toch half geïntrigeerd de zaal verlaat. Wat was dit eigenlijk?"

Ab Zagt in 'AD' van donderdag 23 maart 2017: "Het platgetreden genre van de Nederlandse romantische komedie levert af en toe toch nog een film op die kan verrassen. (...) meer komisch dan romantisch (...) HET VERLANGEN gaat vooral over hoge en lage kunst, de invloed van de media op literaire uitgeverijen en het belang van een paar mooie schoenen. Dat alles maakt van HET VERLANGEN een heerlijk onvoorspelbare film."

Herien Wensink in 'NRC' van woensdag 22 maart 2017: "(...) Hoe voorspelbaar en schematisch dit alles ook moge zijn, regie, scenario en acteerwerk houden het geheel behoorlijk lang verrassend fris en geestig. Vooral dankzij de geslaagde satire op het literaire wereldje. (...) herkenbaar en hilarisch maar nooit vals. (...) De film barst van de goed getroffen bijrollen. Erg goed is Jochum ten Haaf (...) Curieus is dat Brigitte veruit het sympathiekste personage is. (...) ontstaat gaandeweg het vermoeden van een kwestieuze voorkeur bij de makers: lief en knap boven lelijk en geniaal. (...) Op dit punt hapert de tot dan geslaagde lichtvoetige komedie: een poging tot drama en zelfs suspense komt niet uit de verf. Maar dan verrijst de film glansrijk, op een manier die de kijker in verwarring achterlaat: was het dan toch een rancuneuze wraakoefening op de boekenkastintellectueeel? Of is dit gewoon een verfrissende amorele cultuursatire? Laten we maar even uitgaan van dat laatste."

Mike Peek in 'Het Parool' van woensdag 22 maart 2017: "(...) Dit is zowaar satire. (...) Jochum ten Haaf is in vorm als de op Arnon Grunberg gebaseerde Aaron Golsteijn (...) Zelfs intellecutelen willen uiteindelijk gewoon een lekker wijf, is de suggestie."

Eric le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 23 maart 2017: "Kent u ze nog, de jongens van Milli Vanilli, die in de jaren 80 en 90 hit na hit scoorden? (...) Dit grootse bedrog uit de muziekgeschiedenis inspireerde scenarist Frank Ketelaar mede tot het schrijven van HET VERLANGEN. (...) oogt (...) aanvankelijk als een zoete rom-com. Maar het verhaal ontpopt zich meer en meer tot een inktzwarte komedie over schone schijn in de uitgeefwereld. (...) Lürsen en Ketelaar leggen deze uitgekiende marktwerking van list en bedrog op komische wijze bloot, tot aan de grandioze finale toe."

Belinda van de Graaf in 'Trouw' van donderdag 23 maart 2017: "(...) Janzen pakt het in haar eerste echte hoofdrol aardig op (...) Zo zijn er nog wat ontwikkelingen, maar het blijft allemaal wat mak, alsof scenarist Frank Ketelaar en regisseur Joram Lürsen zich toch niet te veel wilden branden aan het literaire wereldje. De satire, die wel degelijk in het idee besloten ligt, blijft uit. (...) ALLES IS LIEFDE, maar die heerlijke komedie werd geschreven door Kim van Kooten. Als eersteklas-dialoogschrijfster wordt ze hier gemist."

Merlijn Snitker

Mark van Aller

Peter Alderliesten