If the sun explodes (2017)

Hanna van Niekerk

Hanna van Niekerk

23 februari 2017

Maarten Kuit, Jeroen van den Idsert

80 minuten

Met rugzak en tent trekken de jonge Yara en Philippe langs verre wegen en vieren ze het leven en de vrijheid. Lyriek en realisme gaan hand in hand in deze grotendeels geïmproviseerde roadmovie. Zoenen en vrijen, ernstige gesprekken, onverwachte botsingen. Onder zomerzon en sterrenhemel komt niet alleen aan het licht hoe verliefd ze zijn, maar ook hoe ze verschillen. Philippe een rusteloze zoeker, Yara ogenschijnlijk meer bescheiden. Een dramatische gebeurtenis stelt hun relatie onverwacht op de proef.

Wies Fest (Yara), Egbert-Jan Weeber (Philippe)

Hanna van Niekerk werd geboren in La-Paz, Bolivia, 1991. Haar afstudeerfilm En ze leefden nog lang… won de Wildcard Fictie Prijs van het Nederlands Filmfonds in 2014.

Joost Broeren-Huitenga in 'de Filmkrant' van februari 2017: "Ambitie kan de jonge Nederlandse filmmaakster Hanna van Niekerk niet ontzegd worden. Voor haar afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht maakte ze in 2014 al met een zeer beperkt budget En ze leefden nog lang..., een onderkoelde sciencefictionfilm met een lengte van 45 minuten dat de twijfels van haar generatie in beeld bracht. Daarmee won ze een wildcard van het Filmfonds: een bescheiden budget voor een nieuwe film van minimaal 20 minuten. Ze maakte er maar meteen haar speelfilmdebuut If the Sun Explodes mee, die op het afgelopen Nederlands Film Festival de prijs van de MovieZone jongerenjury won. If the Sun Explodes draait om twintigers Yara (Wies Fest, ook al te zien in En ze leefden nog lang...) en Philippe (Egbert-Jan Weeber). Ze backpacken met de Lonely Planet in de hand door Litouwen, langs kleine dorpjes en prachtige natuur. Het is hun eerste vakantie samen en zo te zien ook hun eerste reis buiten de veilige cocon waarin ze opgroeiden. Er komen dingen boven waar ze voorheen geen weet van hadden — zeker als zich kleine en grotere problemen aandienen. Ze krijgen kanten van elkaars karakter te zien die eerder onzichtbaar waren en langzaam rijst de vraag of ze wel bij elkaar passen. Dat het precies de MovieZone jury van jongeren van 16 en 17 was die de film beloonde in Utrecht, voelt logisch: If the Sun Explodes is in meerdere opzichten een jonge film. Niet alleen in zijn onderwerp en zijn twee hoofdrolspelers (al is Weeber misschien net iets te oud voor de rol), maar ook in de behandeling van het materiaal. Van Niekerk is even oud als haar personages en ze bekijkt de wereld met een vergelijkbare naïviteit. Daardoor neemt ze die typische twijfels van twintigers soms net te serieus. Vergelijkbare films als The Loneliest Planet van Julia Loktev zijn meer doordrongen van een besef van de nietigheid van de mens en daardoor van de betrekkelijkheid van problemen. In If the Sun Explodes mis je die relativering soms. Maar er blijft genoeg moois over. Het spel van Fest en Weeber, dat veelal door improvisatie tot stand kwam, is opvallend intiem. Die intimiteit wordt nog versterkt door de beelden van cameraman Jean Counet, die de personages als door de lens van een documentaire-camera portretteert in de beeldschone natuur waarin zij hun vertwijfeling onder ogen moeten zien."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van 23 februari 2017: "(...) Niet wachten met debuteren tot alle omstandigheden perfect zijn, maar gewoon twee acteurs en een kleine crew optrommelen, op reis gaan en veel improviseren. Het is een keuze die uitstekend uitpakt. Van Niekerk, die ook het scenario schreef, laat haar twee personages dolen door de Litouwse bossen. Via de camera van Jean Counet lijkt het alsof ze in een aards paradijs wandelen, dat slechts af en toe verstoord wordt door een buitenstaander. Tijdens hun reis praten deze typische twintigers over de keuze tussen groots en meeslepend leven versus trouwen, kindjes en een bakfiets voor de deur. Ze klagen over de afhankelijkheid van hun mobiele telefoon. Philippe en Yara worden gespeeld door een veelal improviserende Wies Fest en Egbert-Jan Weeber, die een uitzonderlijke vertrouwdheid met elkaar hebben. Van Niekerk weet bovendien hoe intimiteit kan schuilen in kleine dingen - het uitknijpen van puistjes op iemands rug of samen een waterijsje eten. Een robbertje vechten in ondergoed is intiemer dan seks. Ondertussen hint ze er al vanaf het begin op dat deze gelukkige relatie wat craquelé vertoont. Natuurlijk, het is best al eens gedaan, een film over zo'n eerste vakantie met een geliefde, zo'n in slowmotion uiteenvallende romance. En soms trekt het verhaal wat, in deze film van 80 minuten. Maar Van Niekerk neemt haar personages en hun egocentrische universum prettig serieus én zorgt ervoor dat de kijker het duo al doorziet voordat hunzelf de schellen van de ogen vallen. If the Sun Explodes is een frisse film over het moment dat het leven nog alle kanten op kan, over de levensfase waarin dromen voorzichtig worden ingewisseld voor de realiteit."

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 22 februari 2017: "Wie zegt dat jonge Nederlandse filmmakers geen lef hebben? Hanna van Niekerk laat met haar verfrissende speelfilmdebuut If The Sun Explodes zien dat zij het in elk geval wel heeft. (...)"

Remke de Lange in 'Trouw' van 23 februari 2017: "(...) Sommige scènes werken heel goed, zoals wanneer de twee voor de spiegel elkaars en eigen lichamen speels becommentariëren: lieve, intieme beelden. Op andere momenten daarentegen zou je willen dat een scenarioschrijver voor wat steviger materiaal had gezorgd. De gesprekken over hun levensdromen verzanden bijvoorbeeld in nogal fantasieloze uitspraken. Ook met kralige polsbandjes en hip mutsje overtuigt mid-dertiger Egbert-Jan Weeber niet echt als begintwintiger, maar hij speelt wel leuk een man met Kurt Cobain-shirt die met zijn tobberigheid de wereld denkt te kunnen redden. Hij wil een put slaan in Afrika, zo’n type. Yara, lieflijk en nuchter gespeeld door jong talent Wies Fest, heeft aardsere wensen. Als kijker hobbel je geamuseerd mee met de twee, maar je zou meer over ze te weten willen komen dan deze vrijblijvende film te bieden heeft."

Steve Gijrath

Jean Counet

Ben Isaacs