Verdwijnen (2017)

Boudewijn Koole

Jolein Laarman

2 maart 2017

Ineke Kanters, Jan van der Zanden

93 minuten

Roos is op bezoek bij haar moeder Louise in Noorwegen om de verjaardag van halfbroertje Bengt te vieren. Het welkom is niet al te hartelijk. Bengt is boos omdat Roos een lange tijd weg is geweest en de verhouding tussen Roos en Louise is sinds jaar en dag stekelig. Met Bengt is het snel bijgelegd, maar bij Louise ligt het een stuk moeilijker. Ze is echter vastbesloten om haar moeder te bereiken. Het bezoek van Roos heeft dit keer namelijk nog een reden. Ze is bij haar familie om te vertellen dat ze ongeneeslijk ziek, waardoor dit de laatste kans op verzoening met haar moeder is.

Rifka Lodeizen (Roos), Elsie de Brauw (Louise), Marcus Hanssen (Bengt), Jakob Oftebro (Johnny)

Kijkwijzer: 12 jaar (seks, angst, grof taalgebruik).

NRC.nl op 1 maart 2017: "(...) In een van de mooiste scènes van Verdwijnen, de nieuwe film van Boudewijn Koole (Kauwboy, Beyond Sleep), mag Roos luisteren naar de geluiden die het orgel maakt en die door Bengt worden voorzien van extra soundscapes. Bengt verschaft ook de metafoor die uitlegt wat Koole en zijn scenarist Jolein Laarman (die ook Kauwboy en veel films van Mijke de Jong schreef) voor ogen staat. Hij mengt bestaande geluiden tot iets nieuws, zoals de ‘compositie’ voor drie hartslagen: die van zijn moeder, de zijne en die van Roos. Dit mengprocedé geldt voor de hele film, die een oorspronkelijk scenario van Laarman vermengt met citaten uit de Ingmar Bergman-film Herfstsonate (1978), over de verkilde verhouding tussen een dominante moeder en haar dochter, en de Japanse film The Ballad of Narayama (1983), waarin een oud vrouwtje in de natuur verdwijnt. Net als in Herfstsonate is de moeder een gevierd concertpianiste en Koole draait sommige scènes vanuit precies hetzelfde camerastandpunt als Bergman deed. Het brengt de beschuldiging in herinnering dat Koole en Laarman Kauwboy nauwgezet modelleerden naar Kes van Ken Loach. Toch is dat niet heel erg bezwaarlijk, want waarom zou film niet net als literatuur kunnen verwijzen naar voorgaande grootmeesters? De film biedt zelf ook een verklaring voor deze citaten door nadrukkelijk veel pianospel van vooral Schubert te laten zien en horen: het gaat om de interpretatie van deze muziek, niet om de noten zelf. Verdwijnen gaat naast de kille verhouding tussen moeder en dochter ook over afscheid nemen. Hoe belangrijk dat thema is, blijkt uit een scène met Bengt en Roos, waar hij haar verwijt de vorige keer geen afscheid te hebben genomen. Net als Kooles Beyond Sleep, speelt Verdwijnen zich af in Noorwegen, opnieuw een adembenemende achtergrond. Vrijwel alles is perfect: het subtiele acteerwerk, de sterke score, het prachtige camerawerk van Melle van Essen, de muzikale montage en het fraaie geluidsontwerp. Toch is Verdwijnen net geen meesterwerk. Daarvoor wordt er net iets te veel uitgelegd over het verleden van de personages en verpest Koole het ideale slotbeeld door er nog twee scènetjes achter te plakken."

Ab Zagt in 'AD' van donderdag 2 maart 2017: "(...) Koole maakt van VERDWIJNEN een loodzwaar drama dat pas aan het slot voor enige verlichting zorgt. De afgemeten vertolkingen maken het verhaal extra schrijnend."

Mariska Graveland in 'de Filmkrant' van maart 2017: "(...) Verdwijnen is opgenomen in dezelfde subarctische regio in Noorwegen waar ook zijn Nooit meer slapen-verfilming Beyond Sleep is gefilmd, en maakt optimaal gebruik van de besneeuwde locaties, de lege wegen, de smeltende ijspegels waar Roos' halfbroertje muziek mee maakt en de ijsvlaktes waar Roos en haar oude Noorse liefde dronken worden. Hier vangt ze een forel die naar adem hapt, bekijkt hem aandachtig en gooit de vis weer terug. Hij verdwijnt, net als eigenlijk alle personages op hun manier doen in deze, in al zijn bescheidenheid, rijke film."

Alex Simu

Melle van Essen

Gys Zevenbergen